Maminka.czkapesné

Malé děti a peníze. Poradíme, jak je s nimi naučit zacházet a kdy dát první kapesné

Petra Kubalová 27. 08. 2023
Na to, jak budou děti v dospělosti nakládat s penězi, mají značný vliv rodiče, zejména jejich způsob hospodaření. Proto se vyplatí dát jim do života dobré finanční návyky a mluvit s nimi o penězích už odmalička. Hrajte finanční hry a nechte je platit.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Jaké máte peněžní návyky? Jste spíš spořivý typ, nebo nakupujete impulzivně? Chvilku přemýšlejte a sami pro sebe si řekněte, jaké peněžní návyky a celkové hospodaření jste převzali od rodičů. Stejně jako máte v paměti finanční chování svých rodičů, budou ho mít i vaše děti. A proto využijte možnost seznamovat je odmala s penězi a vybavit je znalostmi a dovednostmi, které se jim budou pro efektivní hospodaření v budoucnu hodit.

Jak říká autorka projektu Máma v balíku Alena Majerová, která učí finanční gramotnost děti i dospělé, začít můžete už od útlého dětství: „Klidně odmalička. Moje děti měly asi od tří let vlastní peněženku s pár drobnými a dostávaly možnost zaplatit si v obchodě samy nějakou drobnost. Užívaly si to. Děti sledují své rodiče a učí se od nich nápodobou. Když jim dáte tu možnost i s penězi, budou na sebe pyšné a motivované se učit. Signál, kdy začít o penězích s dětmi více mluvit, vám dá i jejich zájem. Nechte se vést – nejlepší čas je, když se samy ptají, projeví zvědavost. Zkuste jim to vysvětlit pro ně srozumitelným způsobem. Nepředpokládejte, že vědí. Překvapením může být, že i voda, která teče z kohoutku, se musí platit.”

Téma peněz otevírejte před dětmi často a nechte je nakukovat do světa jejich koloběhu. Jak říkají výzkumy, děti, které jsou vedeny k tomu, aby mluvily o penězích, mají tendenci s nimi v dospělosti lépe zacházet.

VIDEO:  Oslíčku, netřes se! Tohle by vaše děti mohlo naučit hospodařit s penězi

Začněte odmalička

U tří- a čtyřletých dětí můžete s poznáváním financí začít jednoduše. Využijte toho, že se na vše ptají, zkoumají, dotýkají se, hrají si. V tomto věku už děti mohou rozpoznat různé mince podle čísel, jejich barvy, velikosti a tvaru. Také chápou, že věci stojí různé částky (například rozdíl hračka versus zmrzlina). Už také vědí, že peníze je třeba mít v bezpečí, aby je neztratily a mohly sledovat, kolik jich mají. Mluvte s nimi o tom, proč je důležité mít peníze v bezpečí a jak to děláte vy konkrétně. Dáte-li dítěti kasičku nebo prasátko, poskytnete mu bezpečné místo, kde si může uchovat a uložit své drobné. Peníze souvisí s počítáním, proto dovednost, kterou učte a rozvíjejte, je poznávání čísel a počítání. Můžete po místnosti poschovávat mince, aby je děti hledaly a poté si spočítaly, kolik našly. Stejně tak můžete dát malé cenovky k věcem, jako jsou hračky, pamlsky nebo stavebnice, a děti pak musí z hromádky mincí či malé peněženky vyndat určitý počet mincí. Začínejte od dvou pěti korun a navyšujte.

„Postupně můžete přidávat další vysvětlení týkající se peněz úměrně věku. Třeba to, kde ty peníze berete, jak funguje ta kouzelná karta, která jen pípne – a nákup je váš. Můžete děti učit hodnotu věcí přepočítáváním třeba na kinder vajíčka, modelínu, autíčka… Nebo na čas, jak dlouho na to vy nebo tatínek musíte pracovat,” doporučuje Alena Majerová.

Předškoláka už hodně zapojte

Pětileté a šestileté děti už začínají hlouběji rozumět číslům a jsou schopné déle věnovat pozornost různým činnostem. Díky tomu už můžete přejít od hry k ukazování dobrého hospodaření s penězi. Ale stále to musí být zábava. „V hračkářství lze koupit sadu bankovek, které vypadají jako opravdové. Můžete na nich dětem vysvětlit rodinné finance. Naberte bankovky podle toho, kolik vyděláváte, a rozdělte je na hromádky podle toho, za co se utratí. Uvidíte, že vznikne spousta dotazů a překvapení. Můžete při tom i vysvětlit, že drahá neplánovaná hračka v obchodě znamená, že ty peníze musíte ubrat z jiné hromádky – třeba volný čas, jídlo, oblečení… Učte děti šetřit a prioritizovat. Důležité je, že předat můžete jen to, co sami umíte, a finanční gramotnost má i mezi dospělými svoje mezery. I proto se těmito tématy ve svém projektu Máma v balíku zabývám. I tady platí, že rodič musí začít u sebe,” říká finanční poradkyně Alena Majerová.

V tomto věku už děti chápou, že ne všechny peníze jsou vidět, že peníze jsou v bance a že šetření jim pomáhá koupit si, co chtějí. Vnímají také rozdíl mezi potřebou a touhou. A také to, že si peníze mohou vydělat různými aktivitami. V tomto období je dobré začít děti učit šetřit. Nechte je vysněnou věc nakreslit, vystavte ji a pod ni dejte kasičku. Pište společně seznamy nákupu, vyjmenujte věci, které potřebujete a které chcete, a pak k nim připište částku.

Děti na internetu. Nakupují na e-shopech, v aplikacích i na bazarech. Naučte je základní pravidla. Průšvihy totiž zaplatíte vy

S nástupem do školy přichází kapesné

V tomto věku jsou už děti schopné učit se hospodařit s penězi. Proto přichází i čas kapesného. „Kapesné je vlastně krok k převzetí zodpovědnosti za nějakou část rodinného rozpočtu – ať už zahrnuje dopravu, jídlo nebo jen zábavu. Se zodpovědností přichází i nesení následků. Nebojte se děti nechat udělat chybu třeba v tom, že nebudou mít jeden den na svačinu, protože peníze utratily za nějakou hračku. Je lepší, když si udělají nepříjemnou zkušenost teď v dětství, než když podobné přešlapy budou dělat v dospělém věku s mnohem většími následky,” vysvětluje Alena Majerová.

Je jen na vás, zda zvolíte týdenní kapesné, nebo měsíční, stejně tak si rozmyslete jeho výši. Klidně začněte se symbolickou padesátikorunou. Tím, že ji budete dávat dítěti pravidelně, učí se hospodařit s penězi. Než se rozhodnete, zda chcete kapesné dávat, zamyslete se nad tím, co si bude muset vaše dítě z těchto peněz koupit. Pomůže vám to stanovit rozpočet a vaše dítě se naučí, na co si musí ušetřit.

Navíc už v tomto věku dítě rozumí tomu, co je půjčování a vracení. Že když peníze nemám, mohu si je půjčit, ale také je musím vrátit. Tuto dovednost se učí zejména mezi spolužáky a kamarády. Věnujte také pozornost reklamě a diskutujte s dětmi o tom, jak funguje. Ptejte se jich, jak myslí, že reklama povzbuzuje lidi, aby si produkt koupili. Zda si samy koupily něco, co vypadalo v reklamě krásně, ale v realitě to takové nebylo. Mluvte také o alternativách k nákupu, které mohou ušetřit peníze. Například půjčit si knihu z knihovny, upéct si doma muffiny místo jejich nákupu a podobně.

Peníze na účet

Děti od devíti let věku a starší už zvládají složitější výpočty, rozumí účtenkám a částečně i bankovním výpisům. Proto v tomto věku můžete klidně začít uvažovat o dětském účtu a později i používání platební karty. Dítě už je schopné pochopit, jaká rizika nese utrácení peněz on-line, ale i to, že si může spořit. Stejně tak může plánovat své výdaje, mít základní rozpočet, rozhodnout se dle ceny, porovnávat i to, že existují jiné měny v různých zemích. Všechny své finanční dárky na narozeniny, svátky či drobné výdělky si může shromažďovat na účtu. Později i první mzdu za brigádu. Jak budou vaše ratolesti starší a starší, mluvte s nimi o hypotékách, půjčkách, vysvětlujte jim úroky a možnosti spoření. Rozhovory o penězích ani v dospělosti nekončí, protože finanční gramotnost lze učit v každém věku.

Jak naučit děti hospodařit s penězi? Zkuste kapesné posílat na vlastní účet
Témata: Péče o dítě a jeho výchova, Peníze, Finance, Spoření, kapesné, Úrok, Hypotéka, Děti, Hospodaření, Návyk, Dospělost, Ubrat, Věk, Hračky, Mince, Balík