Maminka.czSport

Mistryně ČR v boxu Lenka Volejníková: Miminko pro mě není překážka!

Dita Mrázková 3.  7.  2021
Je aktuální mistryní České republiky v olympijském boxu, má za sebou několik účastí na mezinárodních turnajích i hezkou sbírku medailí a pohárů. Letošní Štědrý večer možná dostane dárek z nejkrásnějších – právě v tento den má termín porodu. Proč se nechce vzdát sportu ani v těhotenství? A proč ji baví dnes a denně vystupovat ze své komfortní zóny? Všechno nám prozradila v rozhovoru.
 

Jak se stane, že mladá křehká dívka propadne sportu, který je typický spíš pro muže?

Napadlo mě to mnohem dřív, než jsem se boxu opravdu začala věnovat. Na první trénink mě vzala moje kolegyně a kamarádka když mi bylo sedmadvacet, o dva roky později jsem tomuto sportu naprosto propadla a tréninkově už pak nepolevila.

VIDEO: Nejčastější pověry o těhotenství, kterým stále věříme

Kdo vás nejvíc inspiroval?

Impulzem, proč jsem se chtěla začít věnovat bojovým sportům, byl můj strach z lidí, který mě provázel odmalička. Navíc jsem pracovala v noci. Vracela jsem se domů hodně pozdě, pak ještě musela vyvenčit psa. Prahou se potuluje hodně zvláštních lidí v různých stavech a ti mi vždycky naháněli husí kůži. Díky boxu mě strach opustil a cítím se mnohem bezpečněji, navíc to byla výborná aktivita, u které jsem mohla zužitkovat také svoji hyperaktivitu.

Nedivili se rodiče a okolí tomu netypickému spojení žena a bojový sport?

Myslím, že jsem své blízké okolí přátel ani tolik nepřekvapila, nikdy jsem totiž nebyla vyloženě typická „holčička“. Za to se ale divila celá moje rodina. Tatínek už nežije, u něj jsem pro tento sport pochopení nenašla, stejně jako doteď u mojí babičky. Maminka ze začátku také patřila do „nepřejícího týmu“, ale zná mou vytrvalost a urputnost, věděla tak, že tím, že mě nebude podporovat, rozhodně nic nezíská a dnes je mojí největší fanynkou. Většinou mě i na zápasy doprovází a fandí v první řadě. A sestry jsou v mém fanklubu od prvního tréninku.

Co vám sport přinesl do života, co jste se díky němu o sobě dověděla?

Opravdu mnoho. Podřídila jsem mu celý svůj život a také jsem jej kompletně přeměnila. Po několika letech jsem přestala kouřit. Měla jsem i dlouhodobé problémy s příjmem potravy. To všechno díky boxu zmizelo! Začala jsem zdravě jíst, držet jídelníček a víc také vnímat fyzickou i psychickou sílu svého těla. Do prvního zápasu jsem si nikdy nepomyslela, jak je hlava schopná absolutně ovlivnit fungování těla. Stáhne se vám hrudník, nemůžete dýchat, hlava vám dává signály k panice, při předzápasové rozcvičce nedokážete dát ani pořádně úder, který jste milionkrát trénovali, a začne vám projíždět hlavou: „Proč, tam jdu? To nezvládnu! Nic neumím! Dostanu!“ Fyzička vám dojde během jedné minuty v ringu, a to vás ještě dalších osm nekonečně dlouhých minut v ringu čeká. Tak třeba tyhle situace byly pro mě velmi zajímavé, musela jsem se naučit se sebou pracovat a umět se na zápas zkoncentrovat. Dnes jdu do ringu prostě tak, jako když jdu do práce. Vím, co jdu dělat a velmi dobře vím, s čím chci odejít.

Box je asi i dost bolestivý. Neodradila vás ani bolest?

Fyzickou stránku vystihuje fráze „ Umění vyjít z komfortní zóny“, tím se řídím. Zpočátku to nebylo vůbec jednoduché, protože je jednodušší hodit prostě flintu do žita, když už člověk nemůže a žít si dál ve svém komfortu. Ale to je nuda!  Baví mne tuto zónu opouštět a neustále se překonávat. V zápasech to totiž nebývá jinak. Do ringu se vám totiž může postavit i mistryně světa, jako se mi stalo nedávno. Její umění mě donutilo opustit komfortní zónu hned několikrát za devět minut, nepolevila jsem, sice jsem prohrála, ale za svůj výkon se rozhodně nestydím a moc jsem si zápas užila.

Váš partner se mu také věnuje? Jak vás podporuje?

Můj partner je profesionální boxer a také bývalý reprezentant olympijském boxu. Podporujeme se vzájemně a je to obrovská výhoda mít partnera, který ví, jak náročné jsou tréninky, přípravy na zápasy, shazování váhy. Řešíme spolu taktiku, rozebíráme zpětně naše zápasy. Mám prostě vyloženě partnerskou boxerskou idylku.

Miminko jste plánovali?

O miminku jsme začali mluvit právě v souvislosti se zrušenými olympijskými kvalifikacemi. Vlastně stejný osud potkali i kvalifikace na Mistrovství Evropy a kvalifikace na Mistrovství světa se v tu dobu zrušily úplně. Takže žádná velká soutěž mne nečekala, věk už na miminko dávno mám a kvůli boxu jsem ho stále odkládala. No, tak jsme s partnerem zkusili a hned se zadařilo. (usmívá se)

Jak skloubíte sportování, případně zápasy po porodu?

Určitě je moje obrovská výhoda, jak jsem zmiňovala, můj úžasný partner, se kterým také občas trénuji. Takže máme v plánu více trénovat nějakou dobu určitě spolu nebo sama u nás doma ať v naší domácí „boxerně“ nebo na zahradě. Takže miminku budu neustále nablízku.

Kdy a jaké nejvyšší soutěže se chystáte zúčastnit?

Jestli správně počítám, tak bych se ještě mohla vejít do věkové hranice na příští letní olympiádu, tak snad se zadaří.

Jak si užíváte těhotenství? A sportujete i s bříškem?

Podle svého okolí zjišťuji, že jsem měla asi nejlepší 1. trimestr ze všech! Špatně mi není a nebylo vůbec! Mohu říci, že jediné, co mi připomíná, že jsem těhotná, jsou neustálé upozornění v telefonu na lékařské kontroly a stále více se mi zmenšuje oblečení. Můj gynekolog mi řekl, ať více naslouchám svému tělu, ale ať rozhodně nepřestávám dělat aktivity, na které jsem byla zvyklá před otěhotněním. Ví velmi dobře, že jsem vrcholový sportovec, a tak mi jeho slovo přišla sympatická. Na tréninky chodím pořád, ale samozřejmě o mnoho méně než jsem byla zvyklá. V mých aktivitách je zahrnuta těhotenská jóga, která je velmi příjemná na protažení těla, chodím zlehka běhat 3-4 kilometry, chodím na soukromé boxerské tréninky, kde jsme s trenérem citlivě upravili tréninkový program – žádné skákání, žádné tvrdé údery, nepoužíváme klasické lapy, ale pěnové válce nebo plácačky. Vše ve volnějším tempu a nižší tepové frekvenci, než jsem byla zvyklá. Veškeré údaje si sama hlídám přes chytré hodinky, díky kterým dokážu zpomalit, je-li tempo moc rychlé.

Co byste doporučila nastávajícím maminkám, které třeba váhají, jestli sportovat, aby neublížily plodu?

Je ověřené, že spousta nastávajících maminek s příchodem těhotenství výrazně omezí své aktivity.  Mají tak potom problémy fyzicky zvládnout porod. Proto moje velké doporučení je pohyb jakéhokoliv druhu a charakteru! Navíc v této koronavirové době je posilování organismu tělesnou aktivitou nutností. Vyzdvihnu však těhotenskou jógu nebo cvičení na gymnastickém míči. Tyto aktivity jsou pohodlné i pro ty nastávající maminky, které tolik tělesné aktivitě neholdují.

Děťátko se má narodit symbolicky na Štědrý den. Prozradíte pohlaví? A co máte v plánu po porodu?

Bude to můj nejkrásnější dárek k Vánocům, který už nikdy nic nepředčí! Zrovna dneska mi pan doktor řekl, že budeme mít chlapečka. Moc se na něj těšíme! Nejdůležitější ale je, aby bylo miminko zdravé a vše proběhlo v pořádku! Upřímně, vím, že po porodu se nebudu moci dočkat pořádného tréninku!

Co o Lence říká její trenér Daniel Táborský, několikanásobný mistr České republiky v Olympijském boxu v těžké a super těžké váze a bývalý reprezentant?  

Lenka není moje první boxerka, která otěhotněla a nechtěla úplně přestat s tréninkem, takže nějakou zkušenost už mám. Samozřejmě vše musí konzultovat s lékařem a ten řekne, co je a co není vhodné. Začátek těhotenství se tolik hrotit nemusel, ale teď už musíme být opatrnější. Lenka bohužel nebyla na testu laktátové křivky, takže její přesné hodnoty tepovky neznám, a tak se odrážím od obecných hodnot, kdy by se nemělo přesáhnout 140 tepů, jít do kyslíkového dluhu, zjednodušeně by se nemělo dojít do fáze většího zadýchávání. Myslím, že z plného tréninku jít na nulu je špatně, tělo je na něco zvyklé. Navíc musím myslet na Míru, Lenčina přítele. Když se totiž Lenka nevybije, je to s ní k nevydržení! (směje se)

5 důvodů, proč si udržet dobrou fyzičku i v těhotenství
Proč je dobré sportovat i v těhotenství a jaký pohyb je nejlepší?
Starat se o dítě je mnohem těžší než vrcholově sportovat, tvrdí studie!
Témata: Těhotenství, Porod, Miminko, Jen pro maminku, Rodičovství, Sport, Vánoce, Box, Olympiáda, Komfortní zóna, Česká republika, Praha, Mistrovství Evropy, Trénink, Lenka, Zóna, Mistryně
Mohlo by vás zajímat
Pozor na trampolíny i děti bez dozoru! Jaká hrozí zranění?
redakce
Úrazy
Na fotkách je vidí celý Londýn: Dost nerealistických očekávání, za své tělo po porodu se nestydíme!, říkají odvážné maminky
Mrázková Dita
Po porodu
Sedmé dítě jen tak do počtu? Ekonomka Markéta Šichtařová trhá rekordy!
Zenklová Veronika
Slavné maminky