Maminka.czČasopis Maminka

Dokážeš to sám! Praktické tipy, jak doma aplikovat montessori principy

Lenka Brožová 15.  11.  2023
„Dávejte dítěti užitečnou pomoc,“ nabádá na svých kurzech rodiče Michaela Willheimová. Co ještě byste měli vědět, když chcete montessori aplikovat u vás doma?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Snižte se na úroveň dítěte. Prolezte po čtyřech místnost a podívejte, co kolem sebe má a co by mohlo být potenciálně nebezpečné. Zapojujte dítě do běžných činností. Nezahlcujte ho hračkami, méně je více… Jak začít s montessori doma už od miminka, to poradí Michaela Willheimová. 

VIDEO: Děti a úklid: Mámy, nejste animátorky! Raději potomky zapojte do domácnosti a počet hraček omezte na minimum

Majitelka jedné komunitní školy mi kdysi řekla: „Naše škola je pro každé dítě, ale ne pro každého rodiče.“ Platí to i pro montessori?

To s rodiči vnímám úplně stejně. Akorát po těch letech si nejsem jistá, jestli je montessori pedagogika pro každé dítě. Dnešní děti jsou poznamenané dobou. Mají potíže se soustředěním, utíkají k digitálním technologiím. Nabídku typu „pojď si po sobě umýt stůl a vyprat prádlo na valše“ pro ně nemusí být lákavá, jsou zvyklé na silnější podněty.

Myslíte na ty z obrazovek?

Ano. Dětský mozek je ohromně plastický, do zhruba šesti let nasává jako houba. A do tří let přijímá nekriticky úplně všechno, nevybírá si, co je dobré a co ne. Co do dítěte v tomto raném věku zasadíme, to tam bude už napořád. Do tří let proto nedoporučujeme technologie vůbec. Dítě se potřebuje usadit v realitě. Zjistit, jak svět funguje a jak se odráží v našem životě. Aby se vyvíjelo přirozeně a bezpečně v tom, co je pravdivé. Pak je prostor pro představivost a fantazii, které se vyvíjejí v předškolním věku.

Vy asi technologiím zrovna moc nefandíte…

Asi narážíte na mýtus, že montessori odsuzuje moderní technologie? Tak to ale není! Vždy se snažíme jít v souladu s vývojovými potřebami a děti v raném věku opravdu technologie nepotřebují. A neprospívají jim. To ale neznamená, že se s nimi později nesetkají. Montessori školáci už samozřejmě s technologiemi pracují. Ukazujeme jim, k čemu slouží tak, aby nám byly prospěšné, a ne závislostní. Žáci na druhém stupni mají běžně ve třídě počítače. Jsou tam ovšem jako učební pomůcka, ne aby děti prokrastinovaly na sociálních sítích. Pořád jim ukazujeme tu účelnost. A taky je učíme bezpečnosti ve virtuálním světě, protože to je téma dnešní doby.

Když jsme u těch mýtů – prý montessori a pohádky nejdou dohromady?

Nic proti pohádkám. Jen doporučujeme s nimi vyčkat, až dětský mozek dozraje natolik, že zvládne rozlišovat, co je skutečné a co ne. Dvouleté dítě ještě nedokáže uchopit, že je něco jen „jako“. Pro něj je to realita. A může se přetavit v trauma. Až od tří let se dítěti vyvíjí vůle, začíná si vědomě vybírat. To je takové to „já sám“ a „tohle chci a tohle nechci“. Ale pořád je to absorbující mysl, pořád nasává. Takže žádný strach, o Červenou karkulku vaše dítě nepřijde. Jen mu ji přečtete ve čtyřech pěti letech, kdy se nebude bát, že ho sežere vlk.

V pokračování pro předplatitele také najdete

Co nejvíc řeší rodiče batolat?

Jak zjistíte, která činnosti nebo hračka bude vaše dítě bavit? 

Připravte doma dětem jednoduchou montessori aktivitu

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.

Vyzkoušet za 1 Kč Více informací
Témata: Časopis Maminka, Výchova, Základní škola, Rodičovství, Mateřská škola, Školství, Rodiče, Sam, mýtus, pohádka, Montessori, Michaela, Věk, Pedagogika, Jasný, Technolog, Hrot, Praktický tip, Děti, Hračky, Máma, Tar, Košice, Michaela Willheimová, Technologie