[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
I když logopedové pomáhají napravovat všechny vady řeči, nejčastěji se na ně obrací rodiče dětí trpících takzvanou dyslálií, tedy vadou vyslovování hlásek. Podle údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky tvoří tyto případy téměř polovinu dětských klientů logopedických ordinací.
Dyslálií trpí častěji chlapci než dívky (statistiky udávají poměr šedesáti procent chlapců vůči čtyřiceti procentům dívek) a nejčastěji mají děti problémy s výslovností sykavek a hlásek R a Ř.
Na druhou stranu jsou právě tyto hlásky nejsložitější na výslovnost a nemá cenu na dítě spěchat. Uvědomte si, že s každému vývojovému období odpovídá výslovnost určitých hlásek a záleží na mnoha faktorech, zda ji dítě zvládne, nebo ne.
Pokud se budete snažit přimět dítě k tomu, aby začalo tu kterou hlásku vyslovovat dříve, než je na to dostatečně zralé, podobá se to snaze, jako kdybyste chtěli po tříměsíčním miminku, aby už konečně začalo chodit.
Jediné, čeho tím dosáhnete, bude trauma vaše i dítěte. Vy se budete stresovat tím, že se vám nesprávnou výslovnost nepodařilo prolomit, a váš potomek se zase bude cítit provinile, že nesplnil vaše očekávání. „Některé způsoby výslovnosti hlásek nemusí ihned znít správně, ale mohou se vyvíjet a postupem času vyvinout do normy.
Některé způsoby výslovnosti jsou však nesprávné takovým způsobem, že už se těžko upraví spontánně. V takovém případě je dobré přijít na konzultaci k logopedovi co nejdříve. Například odstranění hrdelního (krčního R, ráčkování) je potřeba natrénovat na logopedii.
Naopak záměna hlásky L za hlásku R je zcela v pořádku. Z hlásky L vzniká hláska R mezi pátým až sedmým rokem,“ říká logopedka Eva Kolesová. Stejně tak nezapomeňte, že každé dítě je originál a má své vlastní tempo vývoje. Skutečnost, že sousedovic Pepíček už ve dvou letech umí bravurně R a Ř, vůbec nic neznamená.
Pokud vaše dítě skutečně trpí dyslálií, na vině může být celá řada příčin. Odborníci v první řadě uvádí nesprávný řečový vzor. To znamená, že pokud někdo z rodiny (nemusí to být nutně jen rodiče, ale klidně i sourozenec, prarodiče nebo kdokoli, s kým dítě přichází často do kontaktu) trpí vadou řeči, dítě po něm může opakovat chybně vyslovované hlásky.
Stejně tak kazíte svým dětem výslovnost, jestliže na ně v rámci roztomilosti šišláte a používáte neúměrné množství zdrobnělin. Důvodem, proč vaše dítě nevyslovuje dobře, může být i motorická neobratnost mluvidel, tedy situace, kdy má dítě problémy s dostatečnou pohyblivostí jazyka, rtů nebo tváří nebo třeba vady chrupu a skusu.
Video: Aplikace, která pomůže dětem s rozvojem řeči
V úvahu samozřejmě musíte vzít i variantu, že je porucha řeči spojená s poruchou sluchu.
Možná vás také dosud nenapadlo, že za špatnou mluvu vašeho potomka může nést vinu posedávání před televizí. Řada studií však dokázala, že čím více se děti dívají na televizi, tím později začnou mluvit a tím horší je jejich řeč.
Při osvojování řeči je totiž pro dítě nenahraditelný kontakt s rodiči a čím více času stráví dítě sledováním pohybujících se obrázků, tím méně mluví s vámi. Studie z roku 2009, kterou provedl tým vědců z Centre for Child Health, Behaviour and Development v Seattlu, zjistila, že každou hodinu, kdy běží televize, řeknou rodiče svým dětem o pět set až tisíc slov méně.
Přitom Češi patří ve sledování televize mezi skutečné přeborníky. Podle rozsáhlého výzkumu Proměny české společnosti, jehož výsledky byly prezentovány loňský rok, stráví průměrný Čech před televizí dvě hodiny denně.
Pokud tedy využíváte televizi jako jakousi bezplatnou hlídačku dětí, znamená to, že je denně připravíte minimálně o tisíc slov, kterými by mohly zlepšovat své vyjadřovací schopnosti (o vašem vzájemném vztahu ani nemluvě).
Britští vědci k tomu přidali poznatek, že současní rodiče jsou příliš zaneprázdnění na to, aby své potomky učili mluvit. Podle nich má s vyjadřováním problémy každé šesté dítě (častěji chlapci než dívky) a na vině je ve většině případů chronický nedostatek času rodičů.
„Rodiče splácejí hypotéky, mají velké finanční závazky, jsou pod neustálým tlakem, nemají na své děti čas a myslí si, že jejich pozornost a společně strávený čas mohou nahradit drahými hračkami. Jenže televize ani hračky děti mluvit nenaučí,“ uvádí autorka výzkumu Jean Grossová.
Pokud pojmete podezření, že vývoj řeči vašeho dítěte neprobíhá tak, jak by měl, zajděte raději za logopedem. Ten dítě vyzkouší a řekne vám, jestli je jeho řečový vývoj v normě, nebo by bylo lepší začít s cvičením.
Rozhodně se však nedoporučuje, abyste se snažili vzít nápravu řečových vad dítěte do svých rukou: „Do té doby, než Ondra nastoupil do školky, nenapadlo mě, jak špatně mluví. Když jsem ale potom měla srovnání s ostatními dětmi, zjistila jsem, že nezvládá spoustu hlásek.
Zpanikařila jsem a zkoušela jsem ho je naučit sama. Chtěla jsem po něm, aby po mě opakoval prakticky každé slovo, neustále jsem ho opravovala a byla jsem nervózní, když mi připadalo, že se vůbec nelepší. Až mě manžel upozornil na to, že se Ondra přede mnou bojí mluvit a že bych měla ubrat,“ říká devětadvacetiletá Jiřina.
Kritizováním, káráním a neustálým opravováním řeči dítěte se rozhodně k vytyčenému cíli nedostanete. Buďto se před vámi bude dítě stydět mluvit, nebo se naopak zatvrdí a nebude chtít spolupracovat. Logoped nejenže posoudí stav řeči vašeho dítěte, ale zvolí při její nápravě metody, které budou dítě bavit a hravou formou mu zafixují nové řečové návyky.
Kdy je tedy čas na kontaktování odborníka? O návštěvě logopeda byste měli rozhodně uvažovat v případě, že řeč dítěte je výrazně odlišná od řeči jeho vrstevníků. Například pokud kolem třetího roku dítě ještě nemluví, ve čtyřech letech se vyjadřuje za pomoci jedno či dvouslovných vět nebo je jeho řeč nesrozumitelná a gramaticky chybná.
Někteří odborníci uvádí jako důvod návštěvy logopeda situaci, kdy ve čtyř a půl letech dítě stále nezvládá sykavky a v pěti a půl letech mu ještě „nenaskočilo“ L, R a Ř. Při koktavosti je potřeba kontaktovat logopeda už za měsíc poté, co se objevila. Jakmile pojmete podezření, že s řečí vašeho dítěte není všechno v pořádku, s návštěvou logopeda rozhodně neotálejte.
Čím dříve se s nápravou řečových vad začne, tím lepší je prognóza. Navíc se tím vyhnete posměchu a sociální izolaci, která je s řečovými vadami v dětském kolektivu často spojená.
Spousta rodičů odkládá návštěvu logopeda kvůli tomu, že si nedokáží představit, jak do svého nabitého programu včlení ještě další povinnosti, a doufají, že z nedokonalé řeči dítě tak nějak samo vyroste. Jenže logopedická cvičení zaberou ve skutečnosti jen pár minut.
Mějte na paměti, že děti v předškolním věku udrží soustředěnou pozornost jen pár minut a většinou stačí cvičit třikrát až čtyřikrát denně několik minut. Frekvence návštěv logopeda samozřejmě závisí na konkrétním dítěti a jeho vadě, ale většinou se chodí přibližně jednou za měsíc.
Na druhou stranu však neočekávejte, že je návštěva samospasitelná a že dokáže za pár sezení odstranit všechny řečové problémy a chudou slovní zásobu způsobenou nedostatkem podnětů. Odborníci si stěžují, že dlouhodobě klesá úroveň vyjadřování dětí.
Mají omezenou slovní zásobu a jen obtížně se vyjadřují. Snažte se proto co nejčastěji si s dětmi povídat, ptejte se jich, odpovídejte na jejich otázky, nechte je vyprávět a líčit, co se jim přihodilo. Čtete jim, říkejte básničky či popisujte obrázky. S většími dětmi můžete hrát i rozličné slovní hry.
A na závěr ještě jedno upozornění: Podle údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky sice řečových vad u dětí nepřibývá, ale dostupnost logopedické péče se dlouhodobě zhoršuje kvůli nárůstu porodnosti.
V České republice existuje přibližně tři sta padesát logopedických pracovišť a na jednoho logopeda připadá víc než dva a půl tisíce konzultací. Počítejte proto s tím, že logoped, kterého si vyberete, může mít dlouhé čekací doby.
Takto vypadá vývoj dětské řeči. Jde však pouze o orientační přehled, berte vždy v úvahu individualitu dítěte.
1 rok: Rozumí jednoduchým pokynům, opakuje jednoduchá slova. Písmena M, B, P, A, E, I, O, U, D, T, N, J.
2, 5 roku: Tvoří jednoduché věty. Ptá se: „Co to je?“ Písmena K, G, H, CH, V, F, OU, AU.
3,5 roku: Mluví ve větách. Ptá se: „Proč?“ Písmena N, D, T, L.
4, 5 roku: Umí vyprávět děj. Písmena Ň, Ď, Ť, Č, Š, Ž.
6, 5 roku: Zvládá jednoduchá souvětí, chápe složité děje. Písmena C, S, Z, R, Ř (některé zdroje uvádí Ř, Č, Š a Ž až v sedmi letech).
Klinická logopedka, která vede internetovou poradnu www.logopedonline.cz
Rodiče by měli vyhledat péči logopeda kdykoliv, kdy mají podezření, že jejich dítě nemluví tak, jak by vzhledem k věku mluvit mělo. Výslovnost hlásek se v průběhu předškolního věku vyvíjí a mění.
Jelikož laik tyto zákonitosti správného vývoje výslovnosti nezná, je dobré zajít klidně na jednorázovou konzultaci. Logoped si dítě poslechne, vyzkouší ohebnost mluvidel a následně řekne, zda už je třeba začít docházet pravidelně na logopedii, či nikoliv.
Když je řeč dítěte hůře srozumitelná, je dobré zajít na konzultaci dříve. Klidně už ve čtyřech nebo čtyřech a půl letech.
Pomůže dítěti, pokud mu budu přeříkavat slova a ono je bude opakovat?
Nácvik doma bez pomoci logopeda se všeobecně nedoporučuje. Pouhé opakování slov bohužel nepomáhá. Nácvik výslovnosti hlásek má několik fází. Tou první je tzv. vyvození hlásky. To znamená, že pomocí speciálních metodických cvičení nejdříve dítě učíme, jak má nastavit mluvidla, aby hlásku vyslovilo správně.
Až poté se děti učí zafixovat hlásku ve slovech, ve větách a říkankách. Poslední fází je tzv. automatizace, při níž by se dítě mělo naučit hlásku používat v běžné řeči.
Při cvičení jakékoliv fáze může dojít k chybám, které laik neodhalí. Tím pádem se dítě může naučit hlásku špatně, což se ještě hůř napravuje. V případě, že logopedickou terapii vede logoped, mají rodiče jistotu, že při cvičení postupují správně.
Jak tedy dítěti mohou pomoci ve správné výslovnosti rodiče?
Pro dítě je nejdůležitější tzv. správný řečový vzor. Důležité je věnovat se dítěti, číst pohádky, povídat si, rozvíjet jemnou a hrubou motoriku. Nešišlat! Některé děti i přes vzornou péči mohou mít vadu výslovnosti některých hlásek.
V takovém případě bude pravděpodobnou příčinou nevyzrálá ohebnost mluvidel nebo nevyzrálé sluché rozlišování hlásek. Na návštěvu logopeda nikdy není příliš brzy. Vždy je lepší přijít dříve. Logopedická péče je ve většině případů dlouhodobá záležitost, která trvá řádově několik měsíců, často déle než rok.