Maminka.czHubnutí

Myslete na poporodní kila už v těhotenství. Proč se to vyplatí?

Barbora VajsejtlováČasopis Maminka 15.  2.  2021
Myslete na poporodní kila už v těhotenství. Proč se to vyplatí?
Děsíte se toho, jak budete shazovat poporodní kila? Uvažujete o tom, jestli si při kojení můžete naordinovat dietu? Zjišťovali jsme, jak se dá skloubit mateřská role a hubnutí.

Jestliže jste celebrita, která má k dispozici osobního trenéra, kuchaře, chůvu a minimálně jednu služku, neobtěžujte se dalším čtením. Protože v tom případě pro vás bude shazování přebytečných kilogramů po porodu pouze formalitkou, kterou ve finále s velkou pompou můžete sdílet na sociálních sítích.


Pokud jste na tom ale podobně jako naprostá většina matek, nejspíš budete po porodu přemýšlet, jak by se daly zkombinovat probdělé noci, kojení a totální nedostatek času, kdy jste ráda, že si stihnete vyčistit zuby, tak, aby výsledkem byl minimálně stejný počet kil, jaký jste měla před porodem – ale ideálně samozřejmě ještě o kousek méně.

Mateřství jako dieta. Byla jsem „Metráček“, po dětech jsem „Twiggi“


To, jak se na vašem těle podepíše těhotenství a jak bude vaše postava vypadat po porodu, je vždycky tak trochu loterie. Například já jsem při obou svých těhotenstvích přibrala téměř pětadvacet kilo – dodnes jsem přesvědčená, že ze vzduchu, protože jsem jídelníček nijak dramaticky nezměnila, a přesto jsem vypadala jako almara.

Po prvním porodu ze mě téměř všechno okamžitě „sjelo“ a z porodnice jsem si odnesla pouhých pět kilogramů navíc, které se v následujících týdnech tak nějak samy od sebe rozpustily. Automaticky jsem předpokládala, že u druhého dítěte to bude mít podobný průběh a hubnutí nebudu muset nijak zvlášť řešit.

Tentokrát se ale poporodním kilům u mě zalíbilo a navázala se mnou nerozlučné přátelství. Nemohla jsem se jich zbavit a trvalo bez nadsázky roky, než jsem se dostala na původní váhu – o tvaru postavy nemá ani cenu se zmiňovat.

Jak vrátit tělo po porodu zpět do formy?


Téma hubnutí po porodu je pro většinu žen velmi žhavé, ale přitom se jedná o období, kdy je shazování kil mimořádně obtížné. Kojení, únava, nedostatek času, denní rytmus převrácený kompletně naruby – to všechno hubnutí ztěžuje. Jak je to tedy po porodu s dodržováním zdravého jídelníčku, případně dietou?


Na poporodní kila myslete už v těhotenství


Podle výzkumu provedeného na Cornell University, který citoval magazín Live Science, zůstane čtvrtině žen rok po porodu pět a více kilogramů. V průměru si potom žena po každém těhotenství „odnese“ navíc jedno až dvě kila. Autoři výzkumu přitom upozorňují na to, že ačkoli se to může jevit jako nepatrný přírůstek, po několika těhotenstvích už se jedná o nezanedbatelnou záležitost.


Pokud jste tedy ještě neporodila, ale jste aktuálně těhotná (případně se otěhotnět chystáte), je právě teď nejvyšší čas začít myslet na poporodní kila. Podle váhového přírůstku, kterého dosáhnete v těhotenství, se dá totiž dobře odhadnout, kolik kilogramů navíc vám zůstane po porodu.

Je hubnutí během kojení vhodné? Zeptali jsme se odborníků


K tomuto závěru dospěli vědci z University of Colorado School of Medicine při výzkumu v roce 2015. „To samozřejmě neznamená, že by měly ženy v těhotenství držet dietu,“ uvedla vedoucí výzkumu Jacinda Nicklas. „Nicméně ženy, které v průběhu těhotenství dosáhnou doporučeného váhového přírůstku, se po porodu většinou bez větších problémů vracejí ke své předporodní váze.“ I přesto však podle ní čtyřicet až šedesát procent žen přibere v těhotenství výrazně víc, než jim lékař doporučí.


Klíčový první trimestr



Přesvědčení, že byste měla v těhotenství jíst za dva, je nesmyslné. Vsaďte raději na vyvážený a zdravý jídelníček a mějte přitom na paměti, že podle odborníků se největší část těhotných žen k těhotenské nadváze (míněno výrazně většímu váhovému přírůstku, než je doporučeno) dopracuje v průběhu prvního trimestru. Přitom v průběhu prvního trimestru by měl být váhový přírůstek naopak nejmenší.


Výzkum z roku 2015, jehož výsledky byly publikovány v odborném magazínu The American Journal of Obstetrics & Gynecology, ukázal na jasnou souvislost mezi nadměrným váhovým přírůstkem v prvním trimestru a problémy s poporodními kilogramy.

Něrgešová: V těhotenství mě kvůli přibírání krotil i gynekolog

Předpokládá se, že je tomu tak proto, že za váhovým přírůstkem v tomto období nestojí váha plodu, placenty nebo zvyšujícího se objemu tekutin, který je spojen s druhým a třetím trimestrem. Většinově se tedy jedná o tukovou tkáň, která se po porodu shazuje mnohem obtížněji.

Často je to způsobeno tím, že těhotné ženy na začátku těhotenství zajídají svou únavu nebo těhotenské nevolnosti. Myslete na to a snažte se vyvarovat prázdných kalorií. Až se budete chtít po porodu vracet ke své původní postavě, budete sama sobě vděčná.


Hubnutí při kojení


Po porodu nastupuje „doba hájení“, a i když je pochopitelné, že byste se co nejdřív chtěla zbavit nadbytečných kilogramů, v období šestinedělí byste svou váhu rozhodně řešit neměla. Vaše tělo dalo vzniknout novému životu a muselo se vypořádat s obrovským množstvím změn. Dejte mu čas, aby se mohlo zotavit. Během šestinedělí navíc velmi pravděpodobně něco zhubnete i bez jakéhokoli úsilí, protože vaše tělo přestane zadržovat tekutiny.

Hit jménem přerušovaný půst: Nezaručuje hubnutí, hodí se jen pro někoho


I po uplynutí šestinedělí postupujte pozvolna a nesnažte se všechno „strhnout“ najednou. Kila jste nepřibrala za pár dnů, a tak je nemožné, abyste se jich za pár dnů zbavila. Pokud se nemá dostavit jojo efekt a vaše hubnutí má být dlouhodobě udržitelné a trvalé, musíte být důsledná, ale zároveň i trpělivá.

Kojením se v průměru spálí kolem pěti set kalorií za den a denní kalorický příjem aktivní ženy se pohybuje v průměru kolem dvou tisíc kalorií. Odborníci tudíž doporučují při kojení příjem kolem osmnácti set kalorií za den, pokud chcete hubnout tempem přibližně půl kila za týden (hodnoty jsou samozřejmě orientační). I když je samozřejmé, že každé tělo je individuální a každá žena má rozdílné podmínky, podle odborníků byste se ke své předporodní váze měla vrátit za šest až dvanáct měsíců po porodu.

Přírůstek v těhotenství vám pomůže odhadnout, kolik kilo navíc vám zůstane po porodu. Polovina žen přibere víc, než se doporučuje. Ženy se obvykle k těhotenské nadváze dopracují v prvním trimestru. Na začátku těhotenství by měl být přitom váhový přírůstek nejmenší.
 

MICHAL JOSEF TÓTH

výživový poradce, michaljoseftoth.cz


Jaké chyby dělají nejčastěji při stravování, nebo vůbec životním stylu, matky malých dětí?

Neznají potřeby svého organismu – nevědí, kolik potřebují jednotlivých živin k tomu, aby jejich tělo plnohodnotně fungovalo. Mají menší či větší nedostatky v řadě mikroživin (vitaminy, minerály) a mnohdy chybějí i bílkoviny, nenasycené tuky. Naopak bývá přebytek zbytečných aditiv, používání polotovarů a konzumace prázdných kalorií (jídlo, které nám nic nedá)… Ale samozřejmě je to různé, každý jíme trošku jinak. Ve chvíli, kdy žena nezná reálné potřeby svého těla za „běžného“ stavu, je pochopitelně těžší kompenzovat to po porodu či kojení. Na druhou stranu biochemie v mnoha směrech maminkám přeje a pomůže. Všem ženám bych doporučil zdravý životní styl a životosprávu řešit ještě před těhotenstvím. Je to potom mnohem jednodušší. Maminky mi určitě dají za pravdu, že času a hlavně energie potom není na rozdávání. Pokud ale tělo má dostatek všeho, co potřebuje, dokáže se s tím náporem i lépe vyrovnat. Maminky, které znají potřeby svého těla, to prostě zvládnou v průměru lépe než ty, které jsou odkázané na improvizaci… Přece jen, v tom shonu novopečeného rodičovství není úplně ideální ještě studovat základy zdravé výživy.

Po porodu mají maminky obvykle jiné starosti než řešit nadbytečná kila a je to pochopitelné. Kdy ale podle vás nastává čas, aby se nad případnými kily navíc zamyslely a začaly s nimi něco dělat?

Z mého pohledu je především důležité nenechat to zajít příliš daleko a stravovat se s rozumem – ne kvůli hmotnosti, ale kvůli zdraví. Elasticita kůže, respektive její poškození, je nevratný proces. Mnohdy stačí trocha genetické indispozice a „jen“ na základě těhotenství může být kůže doživotně v tahu. Je to o tom, aby se žena cítila dobře a spokojeně. Běžně se setkávám u svých klientek s depresí pramenící z převisu nebo strií na bříšku po těhotenství. Poté celé roky litují toho, že se víc nezajímaly o to, jak se v tomto období stravovaly, podstupují rizikové operace… Skutečnost, že se starám o to, co jím, opravdu neznamená, že na základě potřeby své krásy nebo svého zdraví ohrožují zdraví svého dítěte. Vůbec ne. Jak jsem zmínil v úvodu, je to především o tom, aby ta žena byla spokojená a zdravá. Není to o váze, je to o zdraví a spokojenosti. Můj názor je pracovně deformovaný a je takový, že by člověk měl naplňovat potřeby svého těla neustále. Je samozřejmé, že režim v období, kdy lidská biochemie funguje jako časovaná bomba, nebude ukázkový, ale základní smysl a právě tu potřebu organismu bychom měli udržet ve smysluplných kolejích.

Máte nějaké tipy pro maminky, které jsou z péče o děti unavené, nestíhají, a přesto chtějí dodržovat zdravý životní styl a jídelníček?

Vlastně jsem to zmínil několikrát – začněte hned. Čím dřív, tím líp. V zajetých kolejích se všechno řeší lépe, než když člověk režim teprve „hledá“. Dělejte pomalé změny kupředu a nesnažte se svůj režim změnit o sto osmdesát stupňů během pár dní. Metoda „všechno, nebo nic“ ve většině případů nefunguje, největší zkratkou je přestat hledat zkratky. Pozvolna odstraňte „největší zlo“ ze svého režimu. Člověk má jíst, aby žil, ne žít, aby jedl.

Po porodu mají maminky obvykle jiné starosti než řešit nadbytečná kila a je to pochopitelné. Kdy ale podle vás nastává čas, aby se nad případnými kily navíc zamyslely a začaly s nimi něco dělat?

Z mého pohledu je především důležité nenechat to zajít příliš daleko a stravovat se s rozumem – ne kvůli hmotnosti, ale kvůli zdraví. Elasticita kůže, respektive její poškození, je nevratný proces. Mnohdy stačí trocha genetické indispozice a „jen“ na základě těhotenství může být kůže doživotně v tahu. Je to o tom, aby se žena cítila dobře a spokojeně. Běžně se setkávám u svých klientek s depresí pramenící z převisu nebo strií na bříšku po těhotenství. Poté celé roky litují toho, že se víc nezajímaly o to, jak se v tomto období stravovaly, podstupují rizikové operace… Skutečnost, že se starám o to, co jím, opravdu neznamená, že na základě potřeby své krásy nebo svého zdraví ohrožují zdraví svého dítěte. Vůbec ne. Jak jsem zmínil v úvodu, je to především o tom, aby ta žena byla spokojená a zdravá. Není to o váze, je to o zdraví a spokojenosti. Můj názor je pracovně deformovaný a je takový, že by člověk měl naplňovat potřeby svého těla neustále. Je samozřejmé, že režim v období, kdy lidská biochemie funguje jako časovaná bomba, nebude ukázkový, ale základní smysl a právě tu potřebu organismu bychom měli udržet ve smysluplných kolejích.

Máte nějaké tipy pro maminky, které jsou z péče o děti unavené, nestíhají, a přesto chtějí dodržovat zdravý životní styl a jídelníček?

Vlastně jsem to zmínil několikrát – začněte hned. Čím dřív, tím líp. V zajetých kolejích se všechno řeší lépe, než když člověk režim teprve „hledá“. Dělejte pomalé změny kupředu a nesnažte se svůj režim změnit o sto osmdesát stupňů během pár dní. Metoda „všechno, nebo nic“ ve většině případů nefunguje, největší zkratkou je přestat hledat zkratky. Pozvolna odstraňte „největší zlo“ ze svého režimu. Člověk má jíst, aby žil, ne žít, aby jedl.

Hubnutí po porodu. Nemyslete jen na miminko, ale také na sebe
Jak zhubnout po porodu a s dětmi: Takhle!
Témata: Porod, Časopis Maminka, Zdraví, Těhotenství, Šestinedělí, Mateřství, Kojení, Po porodu, Hubnutí, Hubnutí po porodu, Pohyb, Jak zhubnout, Kilo, Maminka, Přebytek, Dieta, Live Science, Polovina žen, Přírůstek, Kalorie, Lot, Trenér
Mohlo by vás zajímat
Říkadla a říkanky: Proč je děti potřebují a jak jim škodí, když je neznají?
Procházková Simona
Předškolák
Nechce se vám v noci vstávat k miminku? Nechte se inspirovat trikem téhle maminky!
Novák Matějková Markéta
Miminko
Sedm znaků, podle kterých poznáte, že z vašeho dítěte roste psychopat
Kolinová Gabriela
Péče o dítě a jeho výchova
Intimněji už to nejde: Dítě se poprvé podívalo na svět přímo přes plodové obaly!
Zenklová Veronika
Porod
Tohle musíte vidět! Intimní, syrové i dojemné fotografie z porodů
Zenklová Veronika
Porod
Dojemné, syrové, lidské. Nahlédněte do největší galerie porodních fotek!
redakce
Porod
Autismus u dětí: Pozor na první příznaky již u kojenců a batolat
Machová MartinaProcházková Simona
Autismus
Dcera krásné moderátorky se těší na sourozence. Bude to sestřička?
Formánková Simona
Slavné maminky
Herečka Eva Josefíková je maminkou. A miminko má neobvyklé jméno
Víchová Tereza
Slavné maminky