Maminka.czŠkolák

Myslíte si, že je vhodné učit děti potlačovat negativní emoce?

Vanda Stöckbauerová 8.  5.  2012
Říká se, že potlačením negativních emocí se ztrácí i část pozitivních, a když přestaneme plakat, nebudeme se ani smát. Něco na tom bude, protože negativní pocity, které v sobě nepřijímáme, mohou zabrzdit tok těch pozitivních, jako je láska nebo radost. Přestože je regulace emocí nebo jejich aktuálních projevů do jisté míry nutná pro naši psychickou stabilitu, může jejich přílišné potlačování vést k psychickým, až zdravotním problémům.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Psychologové proto radí nechat u dětí emocionálním projevům volný průběh (samozřejmě je nutné je v některých případech korigovat). Jenže kdybychom se emocím pokaždé úplně poddali, nemohli bychom ve společnosti fungovat obvyklým způsobem. Mgr. Tereza Beníšková proto radí: „Důležité je emoce trvale nedusit v sobě, ale umožnit si někdy prožít i vztek, naštvání, smutek a podobně.

Děti se nejlépe učí nápodobou, takže když chceme, aby s nimi uměly dobře zacházet, měli bychom jim ukázat, jak na to. V rodině by měly být všechny pocity přijatelné, což znamená, že když se potomka zeptáme, jestli se mu něco líbilo, měla by být stejně akceptovaná odpověď ,ano‘ i ,ne‘. Důležité je také nepodporovat mýtus, že chlapi a kluci nepláčou, že ,brečí jen bábovky‘. Dětem předveďte, jak je možné ventilovat vztek přijatelným způsobem (například nekopat do lidí, ale vykřičet se v přírodě nebo bušit do polštáře či boxovacího pytle atp.).“

Také si uvědomte, že nejhorší, co můžete svému dítěti říct, je, aby neobtěžovalo svými emocemi okolí. Potlačované pocity totiž vyvolávají stres a můžou způsobit až emocionální bloky. Když budou vaše ratolesti už od dětství správným způsobem vedeny, jak rozvíjet své pocity, v dospělosti se budou umět radovat, stejně jako prožívat smutek.

ČTĚTE TAKÉ: Horoskop na květen 2012

Ne!

Jak to vidí čtenářka Eliška Jiroušková,
Červený Kostelec

Myslím, že by se v dětech potlačovat neměly. Můj názor je, že přirozeně by dítě mělo projevovat jak pozitivní, tak negativní emoce. V opačném případě by mohlo být frustrované, což by se nemuselo pozitivně odrazit na jeho psychice. Mělo by se jen nasměrovat, kdy a kde je vhodné tyto emoce projevit. Určitě by nebylo v pořádku, kdyby třeba vyjádřilo nespokojenost s čímkoli tím, že bude nahlas nadávat, kopat atd. Někdy je lepší a společensky vhodnější nechat projev negativních emocí na později (třeba po návratu domů). K jejich vybití může sloužit třeba boxovací pytel nebo tabule, na kterou může dítě napsat či nakreslit vše, co cítí.

Hněv, radost, smutek, strach, lítost -to jsou emoce, které jsou každodenní součástí dětského života. Jejich přehnané potlačování může způsobit různé psychické problémy, například vyvolat stres, nebo dokonce deprese.

Ne!

Jak to vidí čtenářka Renata Pokorná,
Jablonec nad Nisou

Určitě není vhodné učit děti potlačovat cokoli, zvláště pak negativní emoce.
Podle mě je lepší nechat je, aby se zcela projevily, a pouze korigovat, jak své emoce vyjadřují. Například je naprosto nevhodné podporovat (podpora znamená i to, pokud si chování nevšímáme) v dětech agresivitu, která se v nízkém věku může projevovat například házením, boucháním a ničením hráček.

Pokud syn (1,5 roku) něco takového provádí, snažím se mu vysvětlit, že bouchání autem o zeď není dobré, protože se zničí zeď a navíc to bude auto „bolet“. I v tomto věku to většinou pochopí a auto pak pohladí. Následně mu ukážu, že je lepší s ním jezdit a jak si s ním může ještě hrát. Můj názor tedy zní - rozhodně není dobré potlačovat negativní emoce, ale usměrňovat ano.

Témata: Děti, Časopis Maminka, Předškolák, Školák, Batole, Chování a vztahy, Emoce, Mysl, Negativní emoce, Obvyklý způsob, Jablonec nad Nisou, Myš, Kostelec

Video