[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Než se k tomuto kroku rozhodnete, je dobré si sami pro sebe odpovědět na několik otázek: Co očekávám, že se moje dítě na tabletu a mobilu naučí? V kolika letech je dítě připravené je používat? Jaký obsah může sledovat? Jaká pravidla si s dětmi ohledně používání elektroniky nastavit?
„Jako rodiče máme poměrně krátkou dobu na to, abychom si tyto otázky zodpověděli a své děti zdravému používání moderních technologií naučili. Nehledě na to, že často ani sami nevíme, co to přesně znamená. A když už nějakou představu máme, tak, ruku na srdce, nám samotným může dělat problém mít používání chytrého mobilu pod kontrolou,“ říká Mgr. Aneta Novotná Šírková, psycholožka z Psychologického institutu Re:life, Lokomoce.
Abychom zmírnili obavy a nejistotu, máme pro vás několik základních pravidel, kterých bychom se jako rodiče měli držet a která bychom si měli uvědomit předtím, než našim ratolestem chytrý telefon, tablet nebo třeba herní konzoli svěříme.
Ačkoli svítící obrazovky jsou pro děti již v tomto věku velkým lákadlem, obrazovky rozhodně nepatří do kojenecké výbavičky vašich dětí. Do dvou let by s nimi měly přijít do styku jen výjimečně, respektive vůbec. Mrňata v tomto věku poznávají svět, jejich mozek je doslova naprogramován k učení, které se odehrává především v rámci mezilidských vztahů. Pokud necháte dítě často se svým telefonem, výsledkem může být, že se nenaučí dobře mluvit, rozpoznávat emoce druhých nebo zdravě navazovat vztahy.
„Věk, kdy děti s digitálními technologiemi pravděpodobně přijdou do kontaktu, patří období, kdy docházejí do mateřské školy. Rodiče již běžně nechávají děti v tomto věku sledovat na tabletu či mobilu pohádky, různá videa nebo vzdělávací programy. Mějte však na paměti, že kvalitní program je obtížné rozpoznat a obrazovka mobilu jednoduše nemůže dítku nabídnout tolik, co hra s kamarády nebo čas strávený s rodiči,“ uvádí Mgr. Aneta Novotná Šírková.
Pokud už dítěti v tomto věku mobil do ruky dáte, mějte přehled o tom, co na něm dělá, povídejte si o obsahu pohádek, mluvte o tom, jak se oblíbený hrdina asi cítí... Nejenže u potomka podporujete schopnost přemýšlet a rozvíjet se, ale zároveň získáte další společně trávený čas.
Neodkládejte své děti před obrazovku, abyste je uklidnili. Existuje totiž riziko, že se vaše děťátko pak nenaučí uklidnit se jiným způsobem. Také si dávejte pozor na to, abyste ratolestem nedávali do ruky chytrá elektronická zařízení ve chvílích, když chcete mít čas a klid na něco jiného. Zvyknete si na to vy i dítě a bude pro vás pak velmi těžké zařadit zpátečku.
Vyhněte se odsuzujícím a nadměrně kritickým soudům a prohlášením typu: „Na jakou blbost se to zase koukáš?“ Snažte se vžít se do světa svého dítěte a pochopit, proč ho daná hra, video či aplikace zajímá. Nechte se poučit, nechte své děti, ať vás něco naučí. Pokud budete reagovat negativně a kriticky, dítě se stáhne a začne dělat to, co se vám nelíbí, potají. Výjimku tvoří násilné obsahy, porno a další aktivity, ke kterým by děti mít přístup neměly, a když už se k nim dostanou, je třeba jednat opatrně a velmi obezřetně.
Většina rodičů pořizuje dítěti jeho vlastní mobilní telefon při nástupu do druhé třídy, tedy obvykle ve chvíli, kdy školák začne sám chodit ze školy nebo z kroužků. Výsledkem je pocit bezpečí a klidu pro rodiče. „Pokud nějaké zařízení chcete pořídit, dbejte na to, aby dítě nevyrušovalo ve škole. Stanovte si společně jasná pravidla, že ho bude mít po dobu vyučování vypnuté a ideálně zamčené ve skříňce. Nebo vyberte takové, kde se dá režim vypnutí nastavit předem. Není nic rušivějšího, než když dítě během hodiny učitelům hlásí, jaké bude počasí, nebo telefonuje s tatínkem,“ zdůrazňuje Mgr. Aneta Novotná Šírková.
Dnes jsou poměrně oblíbenou a bezpečnou alternativou dětské chytré hodinky. Lze v nich nastavit, komu dítě smí volat a kdo se dovolá jemu. Rodiče navíc kvitují sledování polohy. Ale pozor – dítě by mělo vědět, že vy víte. A dříve, než se vrhnete do zdánlivě bezpečného světa sdílených poloh, odpovězte si na otázku, kdy bude čas to přestat dělat. Někdy je lepší budovat důvěru než ji svěřit do rukou „třetí“ umělé strany.
Zejména u menších dětí jsme to my, rodiče, kdo má jasně určovat limit času, který bude dítě před jakoukoli obrazovkou trávit. I u starších dětí je třeba tyto hranice vymezit a nastavit. Platí zde pravidlo, že čím starší je dítě, tím více volnosti mu v tomto ohledu musíme dát.
Nedovolte dětem sledovat obrazovky před spaním, a už vůbec ne v pokojíčku či posteli. Modré světlo dává mozku signály, že má být stále aktivní, dětem se hůře usíná. Spánek bývá následně mělčí a méně kvalitní. Děti pak bývají unavené a zrcadlí se to v jejich náladě během dne, později i ve školních výkonech.
Společně trávený čas (nejlépe aktivně) by měl být v rodině prioritou. Ať už jde o čas u večeře, rituály před spaním nebo víkendy, kdy jste všichni pohromadě. I vy sami si dávejte pozor, abyste nenechávali své děti kvůli vlastním pracovním či volnočasovým on-line aktivitám neustále čekat.
Nemůžete kázat vodu a pít víno. Pravidla, která sami nedodržujete, nemůžete nastavovat svým dětem. Zkuste si spolu s nimi vytvořit společný plán užívání technologií, v němž bude mít každý stejné slovo a v němž se i vy můžete od svých ratolestí dozvědět zpětnou vazbu na své „digitální chování“.
Článek vznikl v rámci projektu Podpora psychické odolnosti a duševního zdraví skrze prevenci sedavého chování a zdravého užívání digitálních médií u předškolních dětí skrze Projekt podpořen v rámci programu Zdraví financovaného z Malého grantového schématu z Fondů EHP 2014-2021 vedeném pod číslem ZD - MGS1- 064. www.eeagrants.cz, a také www.norwaygrants.cz