Maminka.czZdraví

Nad slunce jasnější

, Časopis Moje psychologie
22. 7. 2009
Nad slunce jasnější
Znáte pravidla bezpečného opalování a pobytu na slunci. Používáte ochrannou kosmetiku, víte, co je SPF a který je ten pravý pro vás. A přesto si nejste jistí, zda pro svou kůži děláte opravdu to nejlepší? Zodpovíme všechny důležité otázky týkající se zdravé sluneční lázně, které by vás ještě mohly trápit.

1. Mohu se opálit v autě přes sklo?

Bronzovou barvu nezískáte, slunce však může pokožku poškodit i když sedíte u okna v kanceláři nebo za volantem. „Spektrum světla, které prochází přes sklo, závisí na jeho typu. V současnosti se používají různé speciální druhy skel, jejichž propustnost slunečního záření je značně odlišná ve srovnání s klasickým křemíkovým sklem. Takže mít opalovací přípravek po ruce i v autě, obzvláště v případě citlivější pokožky, je rozhodně namístě,“ říká dermatoložka Gabriela Machalová z kožní ambulance Cosmederm, specializující se na lékařskou kosmetiku a péči o problémovou pokožku, která sídlí v Prešově.

2. Je potřeba brát před odjezdem na dovolenou „sluneční tablety“?

Není. Vnitřní výživa potravinovými doplňky s antioxidanty (vitamin C, B, beta-karoten) ale může pomoci posílit obranyschopnost pokožky, podpoří tvorbu pigmentu, barva kůže bude rovnoměrnější a déle vydrží. S kúrou je dobré začít již tři týdny před sluněním, pokračovat pak můžete celé léto. Samotné tablety sice nezamezí spálení, ale ochrání vás proti volným radikálům.

3. Mohu používat opalovací krém z loňska, nebo si musím pořídit nový?

Opalovací prostředky by měly být odolné vůči světlu a teplu, takže filtry se nesmějí rozložit, ani když krém leží několik hodin na pláži nebo za oknem auta. „Jestliže neskončila jeho doba použitelnosti, nezměnil barvu, vůni a konzistenci, není nutné kupovat nový. Pozor ale na prošlé přípravky, které vás už dostatečně neochrání a navíc mohou způsobit na pokožce nežádoucí reakce, jako jsou různé vyrážky nebo zčervenání, zejména u citlivějších typů,“ varuje specialistka.

4. Proč je nutné, aby krém obsahoval jak UVB, tak UVA ochranu?

UVB záření může za snědou barvu opálení, ale také za nepříjemné spáleniny, alergie či poškození buněk. UVA, které na zem dopadá ve větší míře, nehřeje, zato dokáže proniknout mnohem hlouběji do pokožky, kde poškozuje kolagenová a elastická vlákna a způsobuje předčasné stárnutí, tvorbu vrásek, pigmentových skvrn a ztrátu pružnosti a pevnosti kůže pleti. Negativně ovlivňuje také imunitní systém člověka. Podle doporučení Evropské komise a kosmetického průmyslu proto musí sluneční produkty chránit před UVA i UVB zářením, přičemž systém značení stanovuje, že úroveň UVA ochrany, kterou produkt nabízí, odpovídá nejméně 1/3 uváděného SPF.

5. Má textura přípravku vliv na ochranu?

Opalovací mléko kvůli své lehčí konzistenci hůř drží UV filtr. Riziko vzniká i při jeho aplikaci, kdy může dojít k nerovnoměrnému či nedostatečnému nanesení. Krémy a masti jsou účinnější než gely, emulze a mléka. Různé textury však nabízejí více komfortu při použití, především co se pleti obličeje týče. Mastnější pokožce vyhovují opalovací mléka víc než oleje nebo krémy, tento typ pleti ocení rovněž přípravky ve formě lehkých, nemastných emulzí, tzv. fluidy. Hutnější tyčinky jsou určené na citlivé partie rtů a uší.

6. Není používání ochranného krému s SPF 50+ zbytečné?

„To, co je za jedněch okolností riskantní, jindy nemusí být vůbec nebezpečné a opatření, která se nám zdají být přehnaná, mohou být někdy zcela nedostatečná. Obecně je proto nutné výšku SPF a její použití individualizovat,“ radí kožní lékařka Machalová. Přípravky s vysokými UV filtry by měli používat lidé s velmi citlivou a světlou pokožkou (fototyp I), pak ti, kteří mají nějaké kožní problémy, například hojící se zranění, solární alergii, pigmentové skvrny či některý druh kožního onemocnění citlivého na UV záření. Vysoký faktor je důležitý také v případě, že se chystáte do tropických a subtropických krajin.

7. Proč se doporučuje aplikovat opalovací krém předem?

Většina krémů potřebuje alespoň 15–20 minut na to, aby se vstřebaly a aby se stihly aktivovat ochranné složky. Výjimkou jsou mechanické (fyzikální) filtry, které odrážejí všechny druhy slunečního záření. Fungují hned po nanesení a není potřeba čekat, než proběhne chemická reakce. Problém ovšem je, že to, jaký typ filtru daný prostředek obsahuje, není obvykle udáno na obalu, takže je lepší vždy nanést krém předem. Důležité je pak pravidelné obnovování ochranné vrstvy. Odborníci doporučují použít krém každé dvě hodiny, zvláště po koupání nebo když se zpotíte při sportu. Krém se také setře, když ležíte na dece nebo když se otřete ručníkem po koupání. Ale pozor: opětovným namazáním obnovíte účinnost ochrany, ale délka bezpečného pobytu na slunci se tím neprodlouží.

8. Kolik krému je akorát?

I když opalovací kosmetika nepatří mezi nejlevnější, rozhodně se na ní nevyplatí šetřit. Na týdenní dovolenou si s sebou vezměte alespoň 250 ml přípravku. Doporučená spotřeba krému, aby nás skutečně ochránil, jsou 2 g/cm2, tedy asi 35 g na jednorázové namazání celého těla! Pokud použijete krém s faktorem 20 a namažete se jen zlehka, výsledek je stejný, jako byste použili faktor 10. Lékaři proto doporučují nanést větší, souvislou vrstvu tak, aby byla kůže bílá, a nechat krém vstřebat.

9. Pokud se namažu krémem s SPF 50, mohu opravdu bez obav ležet na slunci celých 8 hodin?

Teoreticky ano, a to i když patříte k fototypu 1, který může být na slunci, aniž by pokožka zčervenala, jen 10 minut (10 x 50 = 500 minut = 8 hodin 20 minut). Dermatologové to ale rozhodně nedoporučují. „Ve skutečnosti je ještě několik dalších faktorů, které mohou prodloužit nebo zkrátit délku expozice slunečnímu záření. Pokud zůstanete na slunci třeba během poledních hodin někde u moře v subtropické nebo tropické oblasti, riskujete jak zdraví, tak vzhled kůže. Ta se opalováním vysušuje, ztrácí výživné látky a vitaminy a rychleji stárne. Při dlouhodobém pobytu na slunci navíc hrozí i riziko úpalu či úžehu, o nádorech nemluvě,“ upozorňuje na rizika nerozumného slunění odbornice.

10. Letos se na dovolenou k moři nechystám. Je nutné se mazat?

Jelikož se nebezpečí slunečního záření neustále zvyšuje, ochranné faktory rozhodně nepatří jen na dovolenou k moři, kde zpravidla slunce svítí celý den. Jako fototyp II či III, ke kterým patří většina české populace, potřebujete pro zachování zdraví pokožky při pobytu u nás SPF mezi 15 a 20. Krém na obličej s minimálním faktorem 15 (tzv. street faktor) by pro vás měl být samozřejmostí, i když trávíte většinu času pouhým pobíháním po obchodech. Paprsky se totiž odrážejí i od betonu, trávy a kamení. Dobrá zpráva je, že tento faktor se objevuje i v make-upech či krémech na ruce. Pokud se navíc vypravíte do hor nebo na městskou pláž, je nutné používat stejnou ochranu jako u moře. Ve výšce 1500 m je intenzita záření ještě vyšší než u moře, světlý odstín písku a blízká hladina vody také násobí sílu slunečních paprsků. Bez ochrany proti UV záření můžete v dnešní době vyjít jenom v těch ročních obdobích, kdy je slunce málo, a pokud většinu dne trávíte v budově.

11. Na slunci se mi někdy dělá vyrážka. Proč?

Příčin vzniku malých puchýřků podobným kopřivce může být několik. Většinou se jedná o reakci slunečního záření a chemických látek (tuků, emulgátorů, chemických filtrů) v opalovacích nebo kosmetických přípravcích, fotoalergické reakce mohou ale způsobovat i užívané léky. Prevencí jsou speciální krémy na opalování s rostlinným složením a vysokým faktorem, spíše mechanickým, bez parfemací a konzervantů. Jestliže se u vás sluneční alergie objeví, kůži zchlaďte vodou, hodně pijte a vyhýbejte se dalšímu přímému slunci.

12. Proč se spálím, i když použiji správný krém?

Podle prešovské kožní lékařky Gabriely Machalové jde většinou o nevhodnou „technologii opalování“, tedy o opalování během poledne, kdy je intenzita slunce vysoká, dokonce je zvyšována např. odrazem od písku, bílých ploch a vodní hladiny, v kombinaci s nedostatečnou ochranou pokožky. „Je potřeba si uvědomit, že samotný krém nezaručuje absolutní ochranu, stejně jako třeba antibiotika nejsou absolutním lékem proti nemoci,“ říká.

13. Pokud budu chodit zahalená, nebude mi chybět vitamin D?

Teorie o tom, že slunění potřebujeme pro příjem vitaminu D, který je důležitý pro růst kostí a také pro celý metabolismus těla, je zcela lichá. K jeho tvorbě stačí vystavení obličeje a rukou obyčejnému dennímu světlu, a to po dobu pouhých 10 minut denně. Navíc zcela postačí potraviny bohaté na vitamin D jako např. mléko či tuňák nebo doplňky stravy.

14. Může mi záření poškodit zrak?

Na přímém slunci velmi trpí a vedle nepříjemných vrásek způsobených mhouřením očí si můžete způsobit i poškození zraku. Odbornice vysvětluje: „Náhlá silná expozice očí intenzivnímu slunci může mít za následek silný zánět rohovky a spojivek a opakované působení může vyvolat zákal oční čočky, dystrofii rohovky nebo poškození sítnice.“ Častý je také zhoubný nádor duhovky, který způsobuje právě sluneční záření. Souvisí to s nedostatkem pigmentu v duhovce, který trápí hlavně modrooké jedince. Proto je nutné chránit se nošením kvalitních slunečních brýlí s dobrým UV filtrem.

15. Jak před sluncem chránit malé děti?

„Dětská pokožka obecně je mnohem citlivější než kůže dospělého člověka, a to i ve vztahu k expozici slunečnímu záření. Kojenci do jednoho roku by proto přímému slunci neměli být vystavováni vůbec, starší děti musí při pobytu venku používat krémy s vysokým faktorem. Spálení kůže v raném věku totiž představuje jedno z největších rizik pro vznik melanomu v dospělosti – až v 80 % případů se kůže poškodí už v dětství,“ konstatuje dermatoložka. Samozřejmostí by měla být voděodolnost krému, jeho pravidelná obnova, pokrývka hlavy a sluneční brýle. Pozor i na stín – záření odrážené od písku, betonu a vodních ploch také představuje riziko. Ani mraky, slunečník, sklo v okně a vodní hladina do hloubky půl metru před dopadem slunečních paprsků zcela neochrání. Vhodným řešením je speciální oblečení s ochrannou hodnotou uvedenou přímo na cedulce pod označením UPF (Ultraviolet Protection Factor).
TIP: Jak zjistit, zda váš potomek není na slunci už příliš dlouho? Pořiďte mu voděodolnou schránku na klíče s UV korálky, které svítí různými barvami podle toho, jak dlouho byly vystaveny slunečním paprskům. Je k dostání na internetu za cenu od 60 Kč.

16. Je opravdu nutné používat po opalování speciální krém?

Takzvané after sun přípravky, ať už v podobě krému, spreje nebo emulze, rozhodně nejsou zbytečností. Moderní přípravky nejenže doplňují vodu, kterou pleť poztrácela, ale také zklidňují rozpálenou kůži a zaplavují buňky blahodárnými antioxidanty. Pomáhají regeneraci kůže a chrání před předčasným stárnutím. Navíc jsou prevencí proti olupování kůže a zárukou, že vám bronzový odstín vydrží déle. Z vysušené pokožky se totiž bronz vytratí rychleji než z hydratované. Tak se vám podaří udržet si bronzový odstín opálení i několik týdnů po dovolené. Pokud ji po opalování neošetříte, rychle se na ní začnou tvořit šupinky, svrchní vrstva se obnoví a opálení zmizí jako pára nad hrncem.
TIP: Některé z nich navíc obsahují třpytky, takže na sluncem ztemnělé pokožce vypadají přímo luxusně. Novinkou jsou mléka, která navíc obsahují malé množství samoopalovací látky, jež vaši pokožku rozzáří.

17. Proč je třeba chránit před sluncem i vlasy?

I když slunce redukuje mnohá onemocnění vlasů a vlasové pokožky, třeba problémy s lupy, časté působení UV záření spolu s vysokou teplotou, chlorovanou nebo slanou vodou ničí vnější ochrannou vrstvu a poškozuje pigment melanin. To má za následek sníženou elasticitu, vyblednutí, oslabení vlasů a ztrátu lesku. Je proto důležité vlasy nejen chránit, ale i vyživovat a regenerovat. Slušivý klobouk, čepice či šátek ochrání váš účes a zachrání vás i před úpalem. Do své plážové tašky si přibalte speciální sprej s UV filtry, který ochrání vlasové vlákno před zářením, ztrátou lesku a vysušením, působí jako regenerace a okamžitě poskytne úlevu namáhaným vlasům.

18. Jaký je dnes UV index?

Zejména v letním období pozorně sledujte zprávy o počasí, kde můžete kromě předpovědi zjistit také aktuální hodnotu tzv. UV indexu, která informuje o působení UV záření na lidskou kůži. Čím vyšší má hodnotu (v rozmezí od 2 do 11 hodin), tím více bychom se měli chránit. Informace najdete také na stránkách www.chmi.cz

Témata: Zdraví, Časopis Moje psychologie, Vodní hladina, Sluneční alergie, Speciální oblečení, Vysoký faktor, Světlý odstín, Barva kůže, Chemický filtr, UPF, Speciální druh, Slunce, Opalovací přípravek, Kůže dospělého, Chemická reakce, Vysoký UV, Uv index, Speciální sprej

Mohlo by vás zajímat
Mahulena Bočanová: Epileptický záchvat dcery přišel zničehonic, změnil mi život!
100 mimořádných fotek z porodu! Podívejte se, jak ho rodiny prožívají
Příliš plná plenka i připoutání lezce do kočárku! To vše škodí vývoji. Co ještě?
Zimní děti versus ty letní: Datum narození ovlivňuje zdraví i charakter
Sedm znaků, podle kterých poznáte, že z dítěte roste psychopat
Těhotenství jim navždy změnilo tělo. Není se za co stydět, vzkazují tyhle matky!
Marta Jandová: Dcera chodí do státní školy, na úkoly jsme připraveni
Dát dítěti na plavání rukávky? Pokus o zabití, říká vodní záchranář
Jsem obézní. V těhotenství jsem cítila ze strany lékařů odpor a styděla se

Horoskopy

Ryby Na konec pracovního týdne jste se moc netěšili, ale nakonec musíte uznat, že se docela vyvedl.…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Světluše, Oleg, Světluška





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu