Maminka.czJen pro maminku

Nafouklé břicho. Poradíme vám, jak se ho zbavit. Pozor na alergeny a sůl

, Časopis Maminka
1. 5. 2018
Nafouklé břicho. Poradíme vám, jak se ho zbavit. Pozor na alergeny a sůl | istockphoto.com
Schováváte ho pod volným tričkem, ale je tam, navíc nepříjemně pobolívá. Nafouklé břicho. Štve vás? Tak se ho zbavte! My vám poradíme jak.

Pocit břicha nafouklého jako balon rozhodně není nic příjemného. Zvlášť když se s ním potýkáte dlouhodobě. Pro začátek je dobré podotknout, že je to zcela běžný jev a opravdu jen zřídkakdy se jedná o symptom závažného onemocnění. Jedním z nich by mohla být rakovina vaječníku. To však platí, jen pokud jste zaznamenala i další příznaky, jako jsou nepravidelné močení, pocit plnosti či bolesti žaludku.

Co způsobuje nafouklé břicho?

Nafouklé břicho může mít mnoho příčin a trápí i lidi bez nadváhy. Nejčastější z nich je přílišná plynatost ve střevech. „K těm nejběžnějším příčinám patří konzumace nezdravých anebo pro nás nevhodných potravin a přejídání se,“ říká MUDr. Kateřina Písecká z VFN v Praze.

Nafouklé břicho může být také důsledkem premenstruačního syndromu, kterým pravidelně trpí až třetina žen v plodném věku. Objevuje se zhruba týden před menstruací, s jejím nástupem se ale vrátí do normálu. Pocitem nafouklého břicha mohou trpět i maminky po porodu, které často trápí zácpa.

Většina dalších příčin obvykle více či méně souvisí s celkovým životním stylem. Abychom proti němu mohli bojovat, stačí omezovat potraviny, které fermentují. Bohužel dlouhý seznam zahrnuje i řadu zdravých potravin.

Patří sem jídla s obsahem oligosacharidů, jako jsou luštěniny, některá zelenina (květák, brokolice, cibule, česnek), ovoce (například melouny, broskve, meruňky, švestky, mango, třešně, blumy, nektarinky či jablka), laktóza (mléko a měkké a čerstvé sýry) nebo sladidla a také (možná překvapivě) cereálie, jako jsou pšenice a žito.

Poradna: Po porodu mi zůstalo vytahané břicho. Co s tím?

Jak na plošší břicho?

Pozor na alergeny

Potravinové alergie jsou napříč populací čím dál častější, i když třeba ani nevíte, že je máte. Alergické reakce pak mnohdy zasahují právě trávicí trakt. „V případě dlouhodobých potíží doporučuji vyzkoušení eliminační diety, kdy se na pár týdnů vyřadí nejběžnější potravinové alergeny,“ doporučuje Kateřina Písecká.

K těm patří mléčné výrobky, vejce, obilniny nebo pro Evropany v zásadě exotické potraviny, jako jsou ořechy, mořské plody, sója, ananas nebo avokádo.

Z obilovin si naopak musíme vybírat špaldu a produkty bez lepku, dávat přednost tvrdým sýrům a mléku bez laktózy, sóji a rýži. Z ovoce je třeba volit zvláště banány, borůvky, grapefruity, kiwi, mandarinky, citrony, pomeranče, hroznové víno, maliny či jahody. Ze zeleniny si můžeme dopřávat celer, papriky, lilek, hlávkový salát, fazolky, rajčata nebo dýni.

Naopak se vyhýbejte artyčokům, chřestu, červené řepě, kapustě, brokolici, zelí, květáku, fenyklu, česneku, cibuli, houbám a zelenému hrášku. Nafouklé břicho způsobují i fazole, čočka nebo hrách.

Otestováno: Zhubla jste, ale břicho vám po porodu zůstalo? Možná máte diastázu

Zapomeňte na umělá sladidla

Potraviny s náhražkami cukru, jako jsou sacharin nebo aspartam, často konzumujete nejen při hubnutí. Pochutnat si na sladkosti s minimálním obsahem kalorií je ale jen zdánlivou výhrou. Umělá sladidla mají řadu stinných stránek. Kromě toho, že skutečnou chuť na sladké nezaženou, je vaše tělo jen obtížně tráví. Navíc podporují zadržování plynu v tenkém střevu.

Ze sladidel je třeba dávat přednost sacharóze, glukóze, javorovému sirupu a umělým cukrům nekončícím na -ol. Vyhýbejte se medu, fruktóze, kukuřičnému sirupu, sorbitolu, xylitolu a mannitolu.

Z cereálií omezte spotřebu pšenice a žita (chléb, těstoviny, kuskus, krekry, sušenky), z ovoce pak jablka, hrušky, meruňky, broskve, mango, třešně, melouny, blumy a švestky. Vynechejte mléko a čerstvé a měkké sýry.

Omezte sůl

Konzumace jídel s vysokým obsahem sodíku způsobuje zadržování vody v těle. Cítíte se pak nafouklí a vaše váha může vzrůst až o kilo a půl. Denní norma soli je pro zdravé osoby pět až 15 gramů. Její překračování pak pramení především z přílišné konzumace žitného pečiva nebo průmyslově upravených polotovarů. Zkuste je proto nahradit celozrnným pečivem a čerstvě připravenými pokrmy.

Poradna: Po porodu mi zůstalo vytahané břicho. Co s tím?

Jezte co nejpomaleji

Málokdo má trpělivost dvacetkrát až třicetkrát přežvýkat každé sousto, jak se obvykle doporučuje. Možná by ale stálo za to ještě nad tím popřemýšlet. Rychlým hltáním spolykáte spolu s jídlem velké množství vzduchu, což se negativně projeví ve vašem trávicím traktu a přivodí pocit břicha jako balon.

Zobejte probiotika

O trávení potravy se z významné části starají bakterie, které spotřebovávají zbytky živin ve střevech. Když je jich nedostatek, běžný důsledek například užívání antibiotik, musí je tělo vyzískat z probiotik.

Ty se samozřejmě nacházejí v jogurtech s živými kulturami nebo kefírech, ale v případě, že máte výraznější deficit, to nebude stačit. Vhodnější je sáhnout po probiotikách jako doplňcích stravy, které seženete v každé lékárně.

Nezapomínejte na pohyb

Svižná procházka, jízda na kole nebo hodinka v posilovně alespoň třikrát týdně může být jednoduchou prevencí nafouklého břicha. To je zapříčiněno zadržováním plynu v problematických částech tenkého střeva. Cvičením zvyšujete pohyb střev, a tím i rychlost trávení. Plyny tak z trávicího systému snáze odcházejí.

VIDEO: Šest potravin, které vám pomohou vytvarovat "pekáč buchet" na břiše

Staňte se MAMINKOU ROKU. Můžete vyhrát ceny v hodnotě až 700 000 Kč!
Poradíme: Jak vyzrát na strie a získat po porodu zpět ploché bříško
S nikým jsem nespala, ale mám větší břicho. Nejsem těhotná?
Cvičíte a nehubnete? Víme proč!

 

Předplatné časopisu Maminka
Témata: Zdraví, Časopis Maminka, Jen pro maminku, Mango, Borůvky, Alergeny, Mořské plody, Plodný věk, Střevo, Pořad, Velké množství, Trávicí systém, Mléčný výrobek, VFN v Praze, Laktóza, Sýr, Trávicí trakt, Celozrnné pečivo, Volné tričko, Významná část, Běžný jev, Ploché bříško, Premenstruační syndrom, Vysoký obsah, Minimální obsah

Mohlo by vás zajímat
Rodičovská dovolená 2020: Vše, co o ní potřebujete vědět
Dcery Karla Gotta: Která zdědila tátův talent? A která se mu nejvíc podobá?
Těhotenství jim navždy změnilo tělo. Není se za co stydět, vzkazují tyhle matky!
100 mimořádných fotek z porodu! Podívejte se, jak ho rodiny prožívají
Babička upřednostňuje jedno vnouče. Podle vědců za to mohou i geny
Přiznání matek! Nejtrapnější zážitky z porodnice. Tohle nás nenapadlo!
Máte přecitlivělé dítě? Zdánlivá slabost může být výhrou
Nejčastější mateřské hříchy: Tímhle brzdíte vývoj dítěte a možná to nevíte
Poznáte moluska? Podívejte se, jak vypadají a jak se jich zbavit

Horoskopy

Býk Pomyslná půlka pracovního týdne bude pro vás jako vysněná. To už víte, že se blíží pátek! Třebaže je…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Nikola, Nikol, Nicol





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu