Narušená jemná motorika mluvidel způsobuje huhlavost i špatné R

Narušená jemná motorika mluvidel způsobuje huhlavost i špatné R

O jemné motorice se obvykle mluví v souvislosti s obratností a šikovností dětských prstíků, správný vývoj jemných motorických dovedností je však důležitý i pro vyvíjející se mluvidla.

Jemná motorika rtů, jazyka i čelistí, respektive jejich šikovnost a obratnost, je velmi důležitá, ba dokonce naprosto nezbytná pro správný vývoj řeči. Srozumitelná řeč je samozřejmě nejen jedinečným komunikačním nástrojem, ale také předpokladem pro to, aby se dítěti později dařilo ve škole – nejen při čtení, ale kupodivu také při psaní.

Vývoj řeči se ukončuje už okolo 7. roku věku, proto je vhodné tomu v předškolním věku věnovat patřičnou pozornost a v případě narušené jemné motoriky mluvidel kontaktovat logopeda. A jak se taková zhoršená „šikovnost a obratnost“ mluvidel může projevit?

3 fakta o zhoršené jemné motorice mluvidel

  • Snížená pohyblivost mluvidel, konkrétně jazyka, mívá přímý vliv na výslovnost sykavek a dále také na vyslovování hlásek R, Ř i L.
  • Zaostávající jemná motorika mluvidel může být příčinnou „huhňavé“ mluvy.
  • Zhoršená pohyblivost a souhra mluvidel může být odpovědná též za nesprávné dýchání, kdy si dítě navykne dýchat výhradně ústy. (Dýchání výhradně ústy lze v konečných důsledcích pokládat za nezdravé.)

I zde platí „škola hrou“

Už v batolecím věku lze pochopitelně pomocí různých her „pomáhat“ jemné motorice mluvidel, aby se ubírala tím správným směrem. Existuje nepřeberná řada různých podpůrných hříček, které jemné motorické schopnosti rozvíjejí správným směrem. Dítě může kupříkladu jazýčkem počítat zoubky, dělat z jazyka střídavě špičku a placku, kreslit jazykem kroužky po rtu střídavě jedním a pak druhým směrem, dělat z jazyka mističku i ruličku. Vhodné je také různé špulení rtů, pískání a třeba i vyluzování zvuků zvířat či dopravních prostředků. Neméně důležitá je i práce s dechem. Zde pomáhá bublifuk, foukání do vody ve vaně či v bazénu, střídavé nádechy pusou a výdechy nosem apod. Avšak s korekcí jednotlivých chyb, se špatnou výslovností určitých písmen pak pochopitelně kvalifikovaně pomůže výhradně logoped či speciální pedagog.

A od kolika let myslet na návštěvu logopeda?

Už ve třech letech by měly logopeda navštívit děti, u nichž je patrné výrazné opoždění řeči anebo je jejich řeč jen velmi těžko srozumitelná, popřípadě koktají a mluvené řeči velmi špatně rozumí. Pokud však dítě v tomto věku pouze špatně vyslovuje některá písmena, není zatím důvod k panice, jde o vcelku přirozený proces. Pokud se však výslovnost problematických písmenek stále nelepší a z batolátka je již víc než pětiletý předškolák, je rozhodně na místě vyhledat odbornou pomoc.

Určitě si přečtěte

Články z jiných titulů