Maminka.czŠkolák

Naučte děti snídat

2. 9. 2010
Naučte děti snídat
Snídaně v jídelníčku školáka je velmi důležitá, ne-li nejdůležitější. Dodává totiž tělu důležitou energii po nočním hladovění a poskytuje tak také energetický základ pro dopolední výuku, která je nejnáročnější částí školákova dne.

Nepodceňujte také vliv snídaně na schopnost dětí soustředit se na učení. Neklid, neschopnost soustředit se a sledovat výklad může souviset právě se špatnou nebo dokonce úplně vynechanou snídaní. Děti totiž nemají možnost vytvářet si zásoby energie, a tak se její nedostatek velmi rychle projeví. Stane-li se tak ve škole, je to pro dítě velká komplikace.

Nutriční terapeutka Jitka Rusková z Občanského sdružení Výživa dětí vysvětluje, proč děti nejlépe naučíme snídat svým vlastním příkladem: „Zní to jednoduše, ale je to skutečně ten nejúčinnější způsob. Pro rodinu to samozřejmě znamená sejít se ráno u prostřeného stolu pokud možno celá rodina. Děti se totiž učí nejlépe napodobováním svého okolí, proto bychom měli u snídaně nejen sedět s nimi, ale také s nimi posnídat.“

Prvním předpokladem je v každém případě Vaše rozhodnutí – potom už žádné výmluvy nemají šanci. Podle toho, k jakým „výmluvám“ má Vaše rodina sklony, můžete použít některý z níže uvedených praktických tipů:

Nemám čas chystat dětem snídani: Ranní časové tísni se vyhnete, pokud si snídani nachystáte již večer a připravíte ji do chladničky. Ráno hotový pokrm pouze připravíte na stůl.

Mé dítě snídat nestíhá: Přimějte jej vstávat o 15 minut dříve. Na kvalitě spánku a svěžesti do nového dne dítěti 15 minut v žádném případě neubere, investuje-li je ale do snídaně, rozhodně to pocítí lepším startem do nového dne a větší pohodou ve škole.

Mé dítě není zvyklé snídat, jen by ho to ráno znechutilo: Pokud Vaše dítě není na snídani vůbec zvyklé, začněte opravdu pozvolna, s malými porcemi. Zpočátku stačí jen půlka rohlíku nebo banánu, pár lžiček jogurtu nebo trošku kakaa. Tělo si po čase na ranní přísun energie zvykne a samo začne vyžadovat více.

Ráno jsme všichni ve stresu, na nějaké snídání nemáme ani pomyšlení: To je ten nejlepší důvod udělat si ze snídaně pravidelný příjemný rituál se vším, co ke správnému rituálu patří – čas, atmosféra, skladba jídelníčku. Zajistíte si tak minimálně jeden příjemný zážitek každý den.

Nemusíte snídat hodinu, aby rituál splnil svůj účel, zkuste to jednoduše takto:

  • Stanovte si přesný čas snídaně na každý den.
  • Prostřete si příjemně stůl (neděste se, opravdu to nezabere více než 2 minuty).
  • Ke stolu usedejte po ranní hygieně a s dostatečnou časovou rezervou tak, aby se v klidu mohli sejít všichni členové domácnosti.
  • Snídani si užijte chuťově, vizuálně i čichově – voňavé pečivo, aromatická káva, to vše zvyšuje pozitivní vnímání snídaně.

Využijte ranní snídaňový rituál k výměně informací o programu každého člena domácnosti – kdo zaveze děti do školy, kdo koho vyzvedne z kroužku, proč přijde tatínek až pozdě večer, proč dnes musí dítě zůstat déle v družině apod. Dětem to dodá pocit jistoty a pevného řádu, lépe pochopí denní program a na další snídani už se bude těšit – dozví se informace, které si jinak pouze domýšlí a často ho zneklidňují.

Protože každý den je jiný a vždycky se může vyskytnout něco, co nám zkříží plány, nabízíme ještě jedno nouzové řešení: nestihnou-li děti snídani, připravte jim do školy ještě jednu svačinu, kterou sní ještě před začátkem školní výuky nebo nejpozději o první přestávce. Toto řešení ale využívejte opravdu jen nárazově – např. když zaspíte, musíte do práce výrazně dříve než obvykle, apod.

Pokud stále ještě váháte,jestli to za tu námahu vůbec stojí, zkuste si přečíst tato fakta, uveřejněná v časopise FOOD TODAY 05/2010:

  • Pravidelné snídání je spojeno s lepším vstřebáváním živin a může přispět k udržení zdravé tělesné váhy.
  • Snídaně je mimořádně důležitá obzvláště pro děti a dospívající mládež, protože podporuje učení a výkonnost ve škole.
  • Nedávné systematické hodnocení šestnácti studií zkoumajících vliv vynechání snídaně na kontrolu váhy u více než 59000 evropských dětí a dospívající mládeže prokázalo, že snídání je spojeno s nižší hodnotou BMI (Body Mass Index) a zdá se být ochranou proti nadváze a obezitě.
  • Dřívější laboratorní studie udávají pozitivní vliv snídaně na výkonnostní ukazatele včetně paměti, rozsahu pozornosti a kreativity.

Teď, když víte, proč a jak máte nejen Vy, ale především Vaše děti snídat, splňte si společně svůj první domácí úkol tohoto školního roku – přestaňte sami sebe klamat všemi důvody proč to nejde a - ZAČNĚTE SNÍDAT!

ZDROJ: Quent

Témata: Děti, Školák, Výživa a stravování, Nouzové řešení, Příjemný zážitek, Pravidelný příjem, První předpoklad, Pravidelné snídání, Praktický tip, Nejúčinnější způsob

Mohlo by vás zajímat
Kristýna Leichtová skončila s kojením. A obrečela to! Co se stalo?
Pozor! Dítě se topí tiše! Nekřičí, necáká a lidé si ho často nevšimnou
Lékařka mi řekla, že dcera je autistka. Ona ale špatně slyšela!
Eliánek spí od dvou měsíců ve svém pokojíčku, říká Dominika Mesarošová
Příliš plná plenka i připoutání lezce do kočárku! To vše škodí vývoji. Co ještě?
Proč pořád tak zlobí? Možná za to můžete vy! Ovládejte se
Rodičovská dovolená 2020: Vše, co o ní potřebujete vědět
Bláznivá letní láska: Málem jsem utekla od dětí a muže. Doteď se stydím
Vše o preventivní onkologické cytologii. Chodíte pravidelně?

Horoskopy

Váhy Připravte se na víkend, ve kterém bude všechno polovičaté. Na nějaké výlety ani nemyslíte, ale do…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Darina, Davide, Moris





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu