Maminka.czJídelníček

Návod na lepší spánek. Sacharidy můžete konzumovat i večer, radí nutriční terapeutky z Ne hladu

Dominika Bártová 27.  11.  2023
Má způsob stravování nějaký vliv na kvalitu spánku? A opačně? Co se stane s vaším tělem a návyky ve stravování, pokud nemáte dostatek energie? To vše se dozvíte v rozhovoru s nutričními terapeutkami Veronikou Pourovou a Andreou Jakešovou, které prosazují zdravý životní styl a vedou oblíbenou poradnu Ne hladu.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Nutriční terapeutky s magisterským vzděláním z 1. lékařské fakulty a VŠCHT, bojovnice za pravdu o zdravé výživě a spoluzakladatelky nutriční poradny Ne hladu píšou články, radí, přednáší, vystupují na konferencích a v televizi. Mimo jiné také spravují instagramové účty Ne hladu a Ne hladu dětí, kde vzdělávají rodiče o výživě dětí od jejich narození.

Jak by měla vypadat vyvážená strava v průběhu dne?

Pravidlem jsou alespoň tři jídla denně – snídaně, oběd a večeře. Jídlo by mělo být zdrojem sacharidů, bílkovin a v menším množství tuků. Mezitím je dobré dát si alespoň jednu svačinu, například jogurt s ovocem, v případě většího hladu i s müsli, to ovoce je totiž dost málo. Když se navíc jídelníček odlehčí, vznikne prostor pro jídlo navíc.

Pokud trpíme například insomnií, máme malé děťátko, nebo naopak hodně ponocujeme, takže nemáme dostatek odpočinku v průběhu spánku, může to mít vliv na to, jak se stravujeme?

Ano, pokud máme méně energie, snažíme se ji dohnat jídlem. Může se tedy stát, že toho ve výsledku sníme více a chronické nevyspání pak povede i k nežádoucímu přibírání. Pokud se tedy dobře nevyspíme, je o to důležitější, abychom dbali na pravidelnost ve stravě a dostatečný příjem všech základních živin, abychom si zajistili pozvolna se uvolňující energii a abychom neměli takovou potřebu dohánět to větším množstvím cukru.

Existují nějaké suplementy podporující spánek?

K dostání je například melatonin – spánkový hormon, který se v našem těle vytváří přirozeně, ale jehož hladina je závislá také na tom, co jíme, jaký máme životní styl, na spánkové hygieně. Užívání melatoninu pro lepší spánek pomoct může, ale nemusí. Je možné, že by stejně dobře, ne-li lépe, fungovalo zaměřit se právě na spánkovou hygienu, dostatečnou a výživnou stravu, pravidelný pohyb... V první řadě vždy doporučujeme zaměřit se na životní styl a až poté na suplementy.

Málo spánku může způsobit deprese i potíže se srdcem. Kdy se nám zdají sny a co dělat pro snadnější usínání?

A jak je to například s alkoholem? Říká se, že po jednom pivu se lépe usíná...

To je pravda, ale alkohol se tělu v noci hůře odbourává, což může zase zhoršovat kvalitu spánku. Lepší je například chmelový čaj.

Do dětského jídelníčku se nebojíte zařadit ani knedlík s vajíčkem. Přitom spousta lidí záměrně z jídelníčku knedlíky vyřazuje…

On je knedlík takový trochu chudák, přitom je to úplně stejný sacharid jako třeba rýže nebo těstoviny. Zase má ale tu nevýhodu, že je podáván k těžším jídlům jako například omáčkám nebo tučným pokrmům a hezky do sebe nasává omastek. A právě to způsobuje ono přibírání, nikoliv knedlík jako takový. Jestli si dáte ke svíčkové knedlíky nebo rýži, je úplně jedno.

A jaký je váš názor na aktuálně populární diety, jako je třeba přerušovaný půst?

Není žádný relevantní důkaz/studie o tom, že by bylo prospěšnější jíst v nějakém časovém okně. Nicméně někdo tím může zhubnout, a to už jen kvůli tomu, že bude mít na jídlo méně času, proto ho sní i menší množství. Lidé mají po přerušovaných půstech větší hlad a je taky náročnější socializovat se a jíst s ostatními. Člověk má větší hlad, a proto i větší chutě. Někomu to ale samozřejmě vyhovovat může. Nesmyslné jsou také diety, které z lidí tahají peníze… Poradny, kde se lidem snaží za velké peníze radit a nabízet jim své doplňky stravy a dále také všemožné koktejly. To je zbytečné.

Co byste ve stravování určitě zakázaly?

Konzumaci zkažených potravin. Takže už žádné ořezávání shnilých částí zeleniny a ovoce. Dále nedoporučujeme jíst připálené jídlo, zejména uzeniny nebo například oblíbené toasty. Při přehřívání a hlavně při připalování potravin vznikají heterocyklické aminy a také polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU), které vytváří riziko vzniku rakoviny.

VIDEO: Pravda o aspartamu: Kde všude se skrývá, a máme se ho bát?

Témata: Jídelníček, jídlo, Dětský jídelníček, Spánek, Potraviny, strava, Knedlík, Sacharid, Stravování, Energie, PAU, Poradna, Terapeutka, Hlad, Potraviny na Heureka.cz