Maminka.czPředškolák

Návrat do práce

Mirka Koníčková 29.  6.  2009
Návrat do práce
Kariéra a domácnost. Jde to vůbec dohromady? Odpověď je pro ty, které nechtějí nebo nemohou přestat chodit do zaměstnání a zůstat v domácnosti, poměrně jednoduchá - musí to jít.

Otázkou zůstává - jak to udělat co nejlépe? A tak je normální, že někdy to jde lépe a jindy hůř, někdy život plyne v poklidu a přirozeně, jindy je plný zmatku, chaosu a stresových situací. Mezi nejvíce zátěžové a nejkritičtější momenty v životě rodiny patří doba, kdy se žena po mateřské dovolené vrací zpět do práce. Všechno je najednou jinak. Dosavadní zaběhlý rodinný řád je náhle postaven na hlavu, členové rodiny se musejí ujmout nových rolí (z maminky se stává zaměstnankyně a kolegyně, z batolat předškoláci, tatínek se musí daleko víc vžít do role hospodyně i manažera domácnosti...).

Přibývá situací, se kterými dosud rodina neměla zkušenosti a teď je nutné je řešit - kdo bude vodit děti do školky (případně školy) a zase je vyzvedávat, kdo bude zajišťovat každodenní péči o domácnost, včetně nakupování, praní, vaření... Kdo půjde s dítětem k lékaři, když náhle onemocní a kdo s ním pak bude doma? A kdo a jak se postará o ostatní děti, když nebude možné nechat doma nemocné dítě samotné? Kdo vyvenčí psa? Jak budeme řešit různé školní prázdniny a jiná volna? Kdo bude děti doprovázet do zájmových kroužků? A každého určitě napadne spousta dalších situací, které se náhle objeví a zpočátku nás mohou zaskočit.

1. NESNAŽTE SE BÝT ZA KAŽDOU CENU DOKONALÁ!

Dokonalá žena (matka, hospodyně, zaměstnankyně...) totiž neexistuje! Možná si říkáte, jak to vaše kamarádka (kolegyně, známá) může všechno zvládnout? Její domácnost se vám vždy zdá bez jediné chyby, děti jsou vychované, čisté, najedené, manžel spokojený, v práci je také jednička, vždycky perfektně upravená, oblečená podle poslední módy, štíhlá a ještě zvládá péči o zahradu a své koníčky.

Jakmile se s ní začnete srovnávat, zjistíte, že nemáte šanci. Nikdy nebudete jako ona! Nezapomeňte na to, že jednak máme tendenci si své vzory idealizovat a jednak nevíte, jak to v její domácnosti „ve skutečnosti“ funguje. Možná uklízí po nocích, možná má hospodyni, možná není zdaleka tak šťastná, jak to na první pohled vypadá... Ale možná zná nějaké fígle, má vyzkoušené praktické tipy, které opravdu fungují, přišla na to, jak si práci lépe zorganizovat, a pak by bylo dobré, nestydět se jí zeptat a požádat o radu.

Každopádně ale nezapomeňte na to, že vy jste úplně jiná než ona, máte jiné potřeby, jiné priority, jinak nastavené měřítko vlastní spokojenosti. Ze všeho nejpodstatnější tedy je, abyste se cítila vy i vaše rodina dobře - a to třeba i tehdy, kdy přetéká koš s prádlem na žehlení, protože je pro vás důležitější jet v sobotu s rodinou na celodenní výlet.

„Každý jsme naprostý originál, žijeme v originálních podmínkách a máme kolem sebe originální a neopakovatelné lidi,“ upozorňuje psycholožka Ilona Špaňhelová a dodává: „Také náš manžel a děti jsou originální. Proto se nesrovnávejme. Ve většině případů srovnávání způsobuje nepříjemné pocity, že žena - matka není tak dobrá jako ta druhá. Někdy může naopak posloužit zkušenost toho druhého k dobru. Například se žena dozví od kamarádky, jak mají doma rozdělené práce, a to jí pomůže dát odpovědnost v některých věcech i svému dítěti, byť je to předškolák.

Nebýt dokonalý osvobozuje člověka v tom, že se může pořád učit.

Má také na čem pracovat a to je úžasné, protože kdyby to tak nebylo, neumím odhadnout, co bychom pak na světě ještě dělali...“

2. NAUČTE SE PŘEMÝŠLET O VĚCECH POZITIVNĚ

Pravděpodobně toto doporučení slýcháte často a pravděpodobně už jste na něj tak trochu alergická. Jak má ale (sakra) člověk myslet pozitivně, když má dítě čtyřicítku horečku, celou noc blinká a vy víte, že zítra musíte být bezpodmínečně v práci, protože vaše firma už se měsíc připravuje na životně důležitou návštěvu zahraničního vedení, manžel včera odjel na několikadenní služební cestu a babička to k vám má sto padesát kilometrů?! Bude se vám to zdát divné, ale jde to.

Uvědomte si, co je v situaci, ve které jste se právě octla, nejdůležitější. Vaše dítě je nemocné a nutně vás potřebuje. S tím nic nenaděláte. Snažte se nevidět situaci negativně - jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré a vy právě teď máte příležitost být dobrou mámou, věnovat svému dítěti pozornost, kterou si zaslouží, přečíst mu konečně knížky, na které jste poslední dobou neměla čas, malovat si s ním obrázky nebo stavět z lega.

„Pozitivní myšlení by mělo pomoct člověku v tom, aby negativní myšlenky, stresovou situaci apod. dovedl změnit v myšlení, které je méně stresové pro osobnost.

Možná, že v některých situacích to jde člověku obtížně. Pak je zapotřebí, aby své negativní emoce „vydal ven“ ze svého těla. Jde to různým způsobem. Hlasitým zpěvem, vehementním naklepáváním řízků, štípáním dřeva...

Prostě nějakou činností, která pomůže ventilovat negativní emoci. Pak se máme nad danou situací zamyslet a pokud je to možné, vzít ji z té lepší stránky. Přehodnotit, co je pro nás nejdůležitější. Z mého pohledu je to rodina a dítě, které mě zrovna v danou chvíli potřebuje.

Důležité také je žít přítomný okamžik. To, co se jeví v danou chvíli nemožně, se může změnit v možnou věc za pár hodin.

Trénujme to právě tím, že si danou věc nebo stav uvědomíme a chvíli se nad tím zamyslíme. Pak se snažme ji přehodnotit, změnit. Jsem si jistá, že budeme mít pak dobrou náladu z toho, že se nám to podařilo,“ doporučuje psycholožka.

3. NAPLÁNUJTE SI DEN

Není tajemstvím, že dobrá organizace je základem úspěchu jakékoli činnosti. Sepište si všechny činnosti, které je nutné pro uspokojivý běh vaší domácnosti každý den zajistit, rozdělte si je do skupin (děti, manžel, domácnost, vy sama apod.) a každé kategorii přiřaďte určitou procentuální část podle svých ideálních představ. Pak to porovnejte s tím, jak to vypadá ve skutečnosti. Nakolik se ideál liší od reality? Kde máte „rezervy“? A co můžete udělat (vy i ostatní členové domácnosti) pro to, abyste se co nejvíc přiblížili svým představám?

Mějte dobrý diář, takový, který vám vyhovuje a ve kterém se snadno a bez problémů zorientujete.

Zapište si danou povinnost hned, když o ní mluvíte nebo když vás napadne, abyste na ni nezapomněla Stanovte si priority - při příchodu domů z práce si např. s dětmi sedněte a zrekapitulujte krátce den, co a jak jste prožili Nebuďte puntičkářka, nevyplatí se to (část prádla skládejte, kupujte někdy polotovary, pokud vám to vyhovuje, na větší úklid si pozvěte úklidovou službu Rozdělte domácí práce mezi sebe, děti a manžela.

Vždy např. v neděli si řekněte, co vás v dalším týdnu všechny čeká a zda k tomu něco potřebujete (sehnat plastelínu do školy, jeden den potřebujete, aby děti vyzvedl manžel...)

4. NEZAPOMÍNEJTE NA SVÉHO PARTNERA

I přesto, že jste se opět stala zaměstnankyní, nepřestáváte být manželkou a milenkou svého muže! Nejen domácnost, ale zejména partnerský vztah je potřeba pečlivě opečovávat, vylepšovat, budovat... Nic nepoběží samo a do všeho je potřeba investovat přiměřené množství energie. Dbejte na to, aby čas, který se svým partnerem trávíte, byl kvalitní a prospěšný pro vás pro oba.

Totéž samozřejmě platí i o dětech, dalších členech rodiny a také o přátelích. „Nezapomínejte prvotně na vztahy s těmi nejbližšími,“ upozorňuje Ilona Špaňhelová. „Čas velmi rychle běží a nic ho nezastaví.

Upevňujte a posilujte tyto vztahy. Vytvořte si vždy chvíli, kdy si vyprávíte doma o zážitcích, které se staly během dne. Vytvořte k tomu chvilku, kdy můžete být všichni. Zážitek z daného dne se už dítěti většinou nechce povídat za týden. Zapomene na to nebo ho přehluší jiný zážitek. Sdělujte i vy, rodiče, jaký den jste prožili vy. Navzájem se tak obohacujete i o řešení dané situace. Dáváte tak dítěti příklad, že i vy si prožíváte radosti i starosti a jak je řešíte.

Smějte se spolu, podívejte se společně na pěknou pohádku nebo příběh, zahrajte si hru.“

5. MYSLETE TAKÉ NĚKDY SAMA NA SEBE

Spokojenost ve vaší rodině určitě zavládne, když budete spokojená vy sama se sebou. A to se těžko stane, pokud budete sama sebe odbývat a potlačovat své potřeby. Myslete na to a snažte se vyšetřit si ve svém každodenním programu aspoň chvilku na vlastní relaxaci - udělejte si čas na knihu či časopis, věnujte se své oblíbené činnosti, dopřejte si lázeň nebo popovídání s kamarádkou, běžte si zaběhat nebo třeba vyšívejte. Prostě myslete i na svou vlastní duševní hygienu.

„Pokud uspokojíte sama sebe, může pak z vašeho uspokojení a klidné nálady čerpat i okolí kolem vás. Pokud není máma v klidu a pohodě, stává se velmi často, že neumí se svou náladou pracovat a pak ji přenáší nepříjemným způsobem na své nejbližší. Pokud se stane, že nemáte dobrou náladu, řekněte to doma a poproste je, aby vám dali chvilku, kdy si sednete s kávou, dáte si lázeň a vše si srovnáte. Pak se pusťte do vzájemné komunikace,“ vysvětluje psycholožka Špaňhelová.

Důležitá pravidla pro komunikaci v rodině

  • Buďte otevřená - nestyďte se vyjadřovat své názory, požadavky, pocity. Nenechávejte si to, s čím nejste spokojená, pro sebe. Můžete tak předejít pocitům nespokojenosti.
  • Řekněte si o pomoc - lidé kolem vás si obvykle neuvědomují, že všechno sama nestíháte a že potřebujete, aby vám pomohli. To, že je potřeba něco udělat, obvykle ani nevnímají.
  • Snažte se být tolerantní - nevytýkejte druhým maličkosti a zbytečně nevyčítejte. Uvědomte si, co je opravdu důležité a dohodněte se na tom s ostatními.
  • Berte život s nadhledem - důležité je také neztrácet humor a umět se každodenním problémům zasmát. Je to rozhodně lepší, než se zlobit.

Jak dítěti usnadnit adaptaci v mateřské školce

  • Ranní předávání do školky by mělo být co nejrychlejší. Nerozhodné postávání maminky v šatně není dobré pro ni samotnou ani pro dítě, které tím znejistí.
  • Důvěřujte paní učitelce, věřte, že pokud se jí dítě nepodaří uklidnit, určitě vám sama zavolá.
  • Zvažte, zda je lepší, aby ráno vodil do školky dítě tatínek nebo maminka (tatínek mnohdy nemá čas na dětský pláč, je rychlejší a ráznější v chování, a to dítěti mnohdy pomáhá).
  • Dejte dítěti do kapsičky nějakou památku na vás - kamínek, sponku do vlasů, nějaký předmět, který dobře zná a který mu vás bude připomínat. Ono ať také něco nechá pro vás.
  • Mějte velmi dobrou komunikaci mezi vámi a paní učitelkou - vyplatí se to, budete mnohem klidnější.
  • Udělejte dítěti kalendář, kde mu zakroužkujete dny, kdy bude chodit do školky, a pokud bude večer, den škrtnete, aby vědělo, kdy už bude sobota a neděle a bude s vámi doma.
Témata: Časopis Maminka, Děti, Předškolák, Peníze a kariéra, Dobrá organizace, Každodenní program, Štípání, Práce, Kamínek, Přítomný okamžik
Mohlo by vás zajímat
Sedminásobná máma, ekonomka Markéta Šichtařová: Poslednímu těhotenství jsem se nejvíc divila já sama!
Víchová Tereza
Slavné maminky
Emotivní vyznání táty, který přišel o svou těhotnou ženu. Fotografie s dcerkou, která přežila, berou za srdce...
Mrázková Dita
Láska a vztahy
Herečka Eva Josefíková je maminkou. A miminko má neobvyklé jméno
Víchová Tereza
Slavné maminky
Na fotkách je vidí celý Londýn: Dost nerealistických očekávání, za své tělo po porodu se nestydíme!, říkají odvážné maminky
Mrázková Dita
Po porodu
Pět holek na krku! Jak se žije rodině s paterčaty?
Formánková Simona
Instagram
Tohle musíte vidět! Intimní, syrové i dojemné fotografie z porodů
Zenklová Veronika
Porod
Historie kočárků: S takovými "žihadly" pro miminka se chlubily naše prababičky
Zenklová Veronika
Retro
Dojemné, syrové, lidské. Nahlédněte do největší galerie porodních fotek!
redakce
Porod
Sedm znaků, podle kterých poznáte, že z vašeho dítěte roste psychopat
Kolinová Gabriela
Péče o dítě a jeho výchova