Maminka.czPéče o dítě a jeho výchova

Neberme dětem právo všechno vyzkoušet a vědět, říká lektorka

Každý rodič se chtě nechtě nějakých stereotypů dopouští: Oslovuje své dítě i do dospělosti zdrobnělou formou jména, nechává dudlík k dispozici několik let, podstrkuje flaštičku s mlékem do postele, zapíná bundu a obléká ponožky i v pěti letech nebo za něj odpovídá na otázky, které patří právě jemu. Jak poznat, že už je dítě připravené na další vývojový pokrok?
12. 3. 2018
Neberme dětem právo všechno vyzkoušet a vědět, říká lektorka

Také vlastní dítě často nevnímá jako plnohodnotného člověka. A jakmile dojde na vážné věci, svého potomka odpálkuje slovy: „To je jen mezi dospělými, na to jsi ještě moc malá.“ Skutečně poznáte onen den, kdy už malá nebude? Nebo by se dalo úměrně věku vašemu dítěti situaci vysvětlit, aby mělo pocit sounáležitosti a kompetence? 

Jak poznat, že dítě už není malé a zvládne to bez vaší pomoci?

Pozorujte děti, jak jsou na tom motoricky a emočně. To se totiž nedá odhadnout, říká Mgr. Bc. Ivana Procházková, lektorka emoční inteligence dětí do tří let a zakladatelka prvních Montessori jeslí v Brně.

Dá se nějak poznat, že dítěti svým přístupem k němu jako k malému ubližujeme? A jak? 

Na to, abychom zjistili, jak se dítě asi v jakých situacích cítí, existuje velmi jednoduchá metoda: Situaci si stáhněme na sebe. Kdyby se ke mně někdo neustále choval jako k malé holce (i když já vím, že bych mohla dokázat mnohem více, kdyby mě někdo nebrzdil), pak by mě to sráželo. Buď jdu pak do revolty proti tomu člověku třeba prostřednictvím vzteku či vzdoru, nebo se stáhnu do sebe a stane se ze mě nevyrovnaný introvert, co si myslí o sobě, že je k ničemu. Když nám dítě říká, že něco zvládne, že je na to dost velké, pak mu nechme alespoň právo to vyzkoušet. Když to nezvládne, vrátí se k tomu, až se bude zase cítit připraveno. 

Jak poznat, že je dítě připravené na náročnější situaci? 

Obecně návody na děti neexistují. To, co platí o jednom, neplatí o druhém. Pokud se tady bavíme konkrétně třeba o hračkách, pak se dítě nejvíce učí, když dělá něco stále dokola. Když dokola skládá a rozkládá. Až má dítě pocit, že už se nemůže zlepšit, hračku odloží a hledá něco jiného. V této chvíli, když něco opouští, je čas na „o stupínek výš“. A v komunikaci je dítě například vždy připravené slyšet odpověď, když se ptá. Ať se jedná o cokoli. Samozřejmě odpovídáme adekvátně věku dítěte. Ale když se nás na něco zeptá, pak to znamená, že je dost velké na to, aby slyšelo pravdivou odpověď. 

Je váš předškolák připravený do školy? Je nejvyšší čas to začít řešit, zápisy se blíží
Chcete být dobrým rodičem? Tak si dávejte pozor na tyto největší výchovné chyby

Děti příliš chráníme a tím brzdíme jejich vývoj. 9 rad, čeho se vyvarovat


 


Témata: Děti, Rodina a vy, Chování a vztahy, Péče o dítě a jeho výchova, Rodina a vztahy, Rodina, Jednoduchá metoda, Stereotypy, Emoční inteligence, Ivana Procházková, Brno, Mléko, Lektorka, Dospělost, Dudlík, Náročná situace, Malá holka, Montessori, Plnohodnotný člověk, Bunda

Mohlo by vás zajímat
Meghan je přesně typ princezny, kterou naše dcery potřebují za vzor
Synové se rvou jako koně. Už si nevíme rady, svěřila se zoufalá máma
Maminka roku vyhraje rodinný zájezd do hotelu Dachsteinkönig
Aromaterapie: Může zpříjemnit těhotenství a usnadnit porod či kojení

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu