Maminka.czPéče o dítě a jeho výchova

Neberme dětem právo všechno vyzkoušet a vědět, říká lektorka

Veronika Vlachová 12.  3.  2018
Každý rodič se chtě nechtě nějakých stereotypů dopouští: Oslovuje své dítě i do dospělosti zdrobnělou formou jména, nechává dudlík k dispozici několik let, podstrkuje flaštičku s mlékem do postele, zapíná bundu a obléká ponožky i v pěti letech nebo za něj odpovídá na otázky, které patří právě jemu. Jak poznat, že už je dítě připravené na další vývojový pokrok?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Také vlastní dítě často nevnímá jako plnohodnotného člověka. A jakmile dojde na vážné věci, svého potomka odpálkuje slovy: „To je jen mezi dospělými, na to jsi ještě moc malá.“ Skutečně poznáte onen den, kdy už malá nebude? Nebo by se dalo úměrně věku vašemu dítěti situaci vysvětlit, aby mělo pocit sounáležitosti a kompetence? 

Jak poznat, že dítě už není malé a zvládne to bez vaší pomoci?

Pozorujte děti, jak jsou na tom motoricky a emočně. To se totiž nedá odhadnout, říká Mgr. Bc. Ivana Procházková, lektorka emoční inteligence dětí do tří let a zakladatelka prvních Montessori jeslí v Brně.

Dá se nějak poznat, že dítěti svým přístupem k němu jako k malému ubližujeme? A jak? 

Na to, abychom zjistili, jak se dítě asi v jakých situacích cítí, existuje velmi jednoduchá metoda: Situaci si stáhněme na sebe. Kdyby se ke mně někdo neustále choval jako k malé holce (i když já vím, že bych mohla dokázat mnohem více, kdyby mě někdo nebrzdil), pak by mě to sráželo. Buď jdu pak do revolty proti tomu člověku třeba prostřednictvím vzteku či vzdoru, nebo se stáhnu do sebe a stane se ze mě nevyrovnaný introvert, co si myslí o sobě, že je k ničemu. Když nám dítě říká, že něco zvládne, že je na to dost velké, pak mu nechme alespoň právo to vyzkoušet. Když to nezvládne, vrátí se k tomu, až se bude zase cítit připraveno. 

Jak poznat, že je dítě připravené na náročnější situaci? 

Obecně návody na děti neexistují. To, co platí o jednom, neplatí o druhém. Pokud se tady bavíme konkrétně třeba o hračkách, pak se dítě nejvíce učí, když dělá něco stále dokola. Když dokola skládá a rozkládá. Až má dítě pocit, že už se nemůže zlepšit, hračku odloží a hledá něco jiného. V této chvíli, když něco opouští, je čas na „o stupínek výš“. A v komunikaci je dítě například vždy připravené slyšet odpověď, když se ptá. Ať se jedná o cokoli. Samozřejmě odpovídáme adekvátně věku dítěte. Ale když se nás na něco zeptá, pak to znamená, že je dost velké na to, aby slyšelo pravdivou odpověď. 

Zápisy do 1. třídy se blíží. Místo počítání trénujte samostatnost a sociální návyky
Chcete být dobrým rodičem? Pozor na tyto výchovné chyby

Děti příliš chráníme a tím brzdíme jejich vývoj. Rady, čeho se vyvarovat


 

Témata: Děti, Rodina a vztahy, Rodina, Rodina a vy, Péče o dítě a jeho výchova, Chování a vztahy, Inteligence, Malá holka, Lektorka, Jednoduchá metoda, Plnohodnotný člověk, Lektor, PRÁV, Kompetence, Montessori, Stereotypy, Dudlík, Emoční inteligence, Ivana Procházková, Stupínek, Mléko, Vedě, Introvert, Náročná situace, Bunda

Video