Maminka.czZdraví

Nebojte se mléka a mléčných výrobků

12. 12. 2010
Nebojte se mléka a mléčných výrobků
Mléko a mléčné výrobky jsou nedílnou součástí jídelníčku dětí i dospělých. Jejich přínos pro zdraví je značný. Bohužel spotřeba mléka a mléčných výrobků v České republice v dlouhodobém horizontu klesá. Mohou za to i mýty, které se o mléce tradují.

Zlepšit naše zdraví, tedy zvýšit spotřebu mléka a mléčných produktů, si klade za cíl projekt Bílé plus. Tříletý program je financován z prostředků Evropské unie a České republiky. Projekt Bílé plus má ve spolupráci s odborníky vyvrátit pověry o mléce a mléčných produktech v populaci a uvést je na pravou míru tak, aby se lidé nebáli mléko, sýry a další výrobky z mléka zařazovat do svého jídelníčku.

Čtěte také: Hlídáte si pitný režim? Dohlédněte i na přísun tekutin dítěti!

Hlavním komunikačním pilířem projektu jsou webové stránky www.bileplus.cz, kde budou pro veřejnost dostupné informace o mléce a dalších mléčných výrobcích, jako jsou různé sýry nebo zakysané mléčné výrobky. Pro přímou komunikaci je vytvořen profil na Facebooku, kde budou probíhat aktuální ankety a diskuse, co lidé vědí o mléce.

Základní sortiment mléčných výrobků

• Konzumní mléka a smetany
• Máslo
• Fermentované mléčné výrobky
• Sýry
• Zahuštěné mléko
• Sušené mléko
• Koncentráty mléčných bílkovin
• Mražené smetanové a mléčné krémy
• Syrovátka
• Podmáslí

Význam mléka a sýrů ve výživě

Kravské mléko díky tomu, že nám slouží již v útlém věku jako náhražka mateřského mléka a později jako jedna ze základních potravin, má na naše zdraví mimořádný vliv. Je to nejkomplexnější potravina, kterou matka příroda vymyslela.
Mléko je zdrojem:
• vysoce kvalitních bílkovin
• vápníku
• hořčíku
• inositolu
• biotinu
• vitaminů A a D
• vitaminů B1 (thiaminu) - zejména v některých mléčných výrobcích a B2 (riboflavinu), dalších vitaminů B.

Mléko kravské je poživatinou, která je významným dodavatelem širokého spektra živin jako jsou minerální a stopové prvky např. zinek, měď, selen, fosforu a jód zvláště vzhledem k množství konzumace mléka a mléčných výrobků.

Velký zdravotní význam je přisuzován zakysaným mléčným výrobkům (kefíry, kysané podmáslí, jogurty, jogurtové nápoje apod.). Jak napovídá název, stěžejním technologickým krokem při jejich výrobě je kysání (fermentace). K fermentaci se používají speciální mikroorganizmy (probiotické kultury).

Dostatek probioticky působících mikroorganizmů je nezbytný pro správné složení mikroflóry zažívacího ústrojí, což má značný vliv na zdraví. Významná je např. ochrana střevní sliznici před tvorbou a vstřebáváním toxických látek, zlepšené zažívání, posílení imunitního systém a pomoc při snižování hladiny cholesterolu v krvi. Jednotlivé kysané mléčné výrobky se liší podle druhu použitých mléčných kultur, přičemž jeden výrobek může obsahovat směs různých kultur.

Sýry jsou důležitým zdrojem pro lidský organismus nepostradatelných bílkovin. Obsahují všechny esenciální aminokyseliny nezbytné pro lidskou výživu, zvláště lysin, který chybí v rostlinných bílkovinách. Obsah bílkovin převyšuje podíl bílkovin v mase, výhodná je také vysoká stravitelnost bílkovin sýra až 95 %. Denní doporučená dávka bílkovin je ze 100g tvrdého sýru hrazena ze 40 až 50 %.

Především aminokyselinám - kyselině asparagové a glutamové - se přisuzuje podpůrný účinek na vylučování žaludečních šťáv. Při zrání sýrů je hlavní bílkovina kasein rozkládána až na volné aminokyseliny, z kaseinu se v průběhu zrání uvolňují biologicky aktivní peptidy, které mají řadu pozitivních účinků na zdraví.

Sýry se vyznačují vysokým obsahem minerálních látek, především vápníku, který je nezbytný pro růst a zdraví kostí a zubů. Na vápník jsou bohaté sýry s vysokým obsahem sušiny, které jsou také tužší a kompaktnější. K pokrytí denní potřeby vápníku stačí sníst 100 g tvrdého sýra nebo dvaapůlkrát tolik sýru měkkého. Neméně důležité jsou i další minerálie jako fosfor, hořčík, sodík, draslík, stopové prvky.

Tuk v sýrech je nositelem chuti a konzistence sýrů, je bohatý na vitaminy rozpustné v tucích, především vitaminy A a E. Větší množství vitaminů skupiny B najdeme v plísňových sýrech, u sýrů s modrou plísní mléčný tuk významně ovlivňuje výslednou chuť sýrů.

Více informací na www.bileplus.cz

Čtěte také: Hlídáte si pitný režim? Dohlédněte i na přísun tekutin dítěti!

Témata: Zdraví, Plísňový sýr, Správné složení, Sušené mléko, Doporučená dávka, Zažívací ústrojí

Mohlo by vás zajímat
Po narození syna se můj obdiv k Táně prohloubil, říká Vojtěch Dyk
Záhada jménem syndrom ruka-noha-ústa. Pozor na záměnu
Matky jsou jak elitní vojáci ve výcviku, píše Marie Doležalová
Nechci být otrokem dětí. Dva potomci stačí, říká Agáta Prachařová
Něžné, dojemné i smutné. Prarodiče se poprvé vidí s vnoučaty
Rodičovská dovolená 2020: Vše, co o ní potřebujete vědět
Úzkostné stavy se mohou projevovat různě. A co když je má celá rodina?
Dvojčata s křehkými kostmi. Narodila se se zlomeninami, ublíží jim i mazlení
Bláznivá letní láska: Málem jsem utekla od dětí a muže. Doteď se stydím

Horoskopy

Beran O náročnosti tohoto pracovního týdne nelze vůbec žertovat. Profesní růst je nemyslitelný, protože se na…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Tereza, Terezie, Lucian





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu