Nebojte se protisměru

17.  5.  2018
Přibývá rodičů, kteří převážejí své děti v autosedačkách proti směru jízdy, i u nás v České republice. Je to nejbezpečnější způsob přepravy dětí a to ideálně alespoň do 4 let věku dítěte. Vzorem nám může být Švédsko, kde takto převážejí děti až do 25 kg a kde je snad nejmenší počet úrazů dětí při nehodách. Jak vyplývá ze statistik, největší rozdíl v úmrtnosti dětí je zhruba kolem 1 roku věku dítěte, kdy spousta rodičů končí s vajíčkem a přechází, bohužel ve většině případů, do posměrné autosedačky.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

 Jenže dítě není jen malý dospělý. Největší roli v tomto případě hraje poměr mezi hlavou a tělem. U malých dětí tvoří hlava jednu čtvrtinu těla, zatímco u dospělého je to jedna osmina. Zároveň mají děti poměrně krátký a nezpevněný krk a dost velké bříško. Obrázek třeba tady.

Představte si, že při rychlosti 50 km/h dojde k čelnímu nárazu. Hlavička dítěte, která v 6 měsících váží asi 2 kg, má tíhu 56 kg. Takže to malinké tělíčko a krček musí unést váhu 56 kg (kdybyste si to chtěli taky spočítat, tak tíha G = hmotnost m * zrychlení a. Zrychlení a = rozdíl rychlostí (50 km/h = 13,89 m/s – 0 m/s) / čas zastavení (0,5 s)). Když při takovém nárazu sedí dítě v autosedačce po směru jízdy, pásy zadrží jeho ramena a tělo. Hlava je vymrštěna vpřed a krk není schopný ji udržet a tak dochází k vážným úrazům, jejichž důsledky si jistě dokážete přestavit. V protisměrné sedačce je to ale jinak. Autosedačka při nárazu podepře páteř dítěte, jeho krk i hlavu.

Dítě se při nárazu do sedačky ještě více vmáčkne a je víceméně chráněno její konstrukcí. I při bočním nárazu je dítě bržděním vtlačeno do konstrukce protisměrné sedačky a tím je lépe chráněno. V posměrné autosedačce je hlava dítěte vymrštěna ven mimo konstrukci a tak dochází k vážnějším zraněním i v tomto případě. A kdo namítá, že v případě nárazu zezadu je lepší být v posměrné sedačce, má pravdu. Nutno však připustit, že nárazy zezadu nebývají v tak velké rychlosti a navíc nejsou tak časté.

Je asi známým faktem, že aby se vůbec mohla autosedačka prodávat na českém trhu, musí splňovat podmínky aktuálně platné normy ECE44/04, případně novější ECE R129. Ta novější je už přísnější, autosedačky se testují kromě čelního i při bočním nárazu a povinnost jezdit proti směru jízdy je prodloužena až do 15-ti měsíců věku dítěte. Při běžném testování se však neměří zátěž krku, takže pokud figuríně neupadne hlava, testem prošla.

Jediný test, který zátěž krku měří, je švédský Plus Test, který je dobrovolný a hodnotí pouze bezpečnost sedačky. Nutno dodat, že tímto testem projdou pouze protisměrné autosedačky, protože síla, působící na krk dítěte v posměrné autosedačce, je příliš vysoká a nesplňuje tedy limity testu. V Plus Testu se získává certifikát do 18 kg nebo do 25 kg a výrobci to všude uvádějí, protože na to bývají pyšní.

 Možná stojí za zmínku i v ČR uznávaný dTest, který ale nehodnotí jen bezpečnost. Hodnocení dTestu zahrnuje z 50% ochranu dítěte, 40% dostane obsluha a 10% ergonomie. Takže vítěz testu vůbec nemusí být nejbezpečnější a naopak. To, že sedačka dostane třeba „jen“ 60% může znamenat, že splnila sice bezpečnostní požadavky do puntíku, ale porotě se nelíbí, je těžká a špatně se s ní manipuluje, takže v ostatních oblastech body ztrácí. Německé testování ADAC je na tom stejně jako český dTest.

Mezi nejčastější obavy rodičů ohledně jízdy v protisměru patří nedostatek prostoru pro nohy, špatný výhled a možnost zvracení. Pozorujte ale dítě v běžném životě. Jak často sedí s nataženýma nohama. Navíc je určitě lepší si nohy zapřít o sedadlo než je nechat viset do prostoru. Výhled záleží spíš na rozměrech auta. Ale bývá lepší dívat se dozadu, protože věci venku se v tomto směru spíše zpomalují na rozdíl od pohledu dopředu, tam to jede hodně rychle.

Důsledkem toho, že nervová soustava nedokáže tak rychle zpracovat to, co vidí oči, bývá pocit na zvracení. Nejlepší je dívat se šikmo a dozadu, s tím si mozek poradí nejlíp. Nejhorší je dívat se dolů do klína, takže pokud bývá dítěti špatně, zapomeňte na hry na telefonu či tabletu i knížky. No, a pokud na něj chcete vidět a musíte řídit, pořiďte si dozadu zrcátko.

Vy uvidíte na dítě a ono uvidí na Vás. A jestli ještě stále nejste rozhodnutí pro jízdu v protisměru, zkuste si nasadit těžkou helmu a vyrazit na cestu autem, radí Tommy Pettersson, šéf laboratoře VTI, švédského národního institutu pro výzkum dopravy  na silnicích. Většina dospělých po vyzkoušení helmy nechce do auta ani nastoupit.

Video s Tommy Pettersonem, anglicky se španělskými titulky 

Zdroj článku: www.protismeru.cz

Témata: Zrcátko, Malé dítě, Český trh, DTest, Čelní náraz, Největší rozdíl, Vážné zranění, Velké bříško, Krk, Běžný život, Autosedačka, Věk dítěte, Sedadlo, Ostatní oblast, Směr jízdy, Sedačka, Rok věku, Nervová soustava, Švédsko, Český dtest, Náraz, Obsluha, ADAC, Největší role, Česká republika