Maminka.czPředškolák

Nechcete klasickou školku? Zkuste lesní, montessori nebo cizojazyčnou

Jana Potužníková 27.  8.  2016
Státní školka neznamená jedinou cestu předškolního vzdělávání, existuje tu spousta alternativ. Které to jsou a co mohou vašim dětem nabídnout?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Školka s cizím jazykem

Cizojazyčné školky vycházejí z toho, že cokoli, co se dítě učí do šesti let, se učí s lehkostí. Respektive ani neučí, jen vstřebává podněty, kterých dětský mozek v tomto věku potřebuje obrovské množství, jinak doslova trpí. Proto děti jen tak mimochodem skvěle vstřebávají také cizí jazyk, kterým se na ně ve většině cizojazyčných školek mluví po celý den při všem, co se v nich odehrává.

Není to o lekcích jazyka, ale o žití jazykem a v něm. „Pokud je pro rodiče znalost cizího jazyka důležitá, a rozhodne se proto zvolit anglickou školku, potom je velmi důležité, v jakém věku dítě do školky nastoupí. Ideální věk jsou dva roky. Z našich zkušeností tyto děti velmi rychle reagují a osvojí si aktivní znalost anglického jazyka. V pěti letech už je to těžší, v šesti letech ještě těžší a později už je to o vůli a učení,“ potvrzuje Martina Beatha Drtílková, ředitelka brněnské anglické školky Ponny Kids.

Protože jazyk je ve školce přítomný všude, mají děti prostor pro běžné aktivity. „Děti mají aktivity zaměřené na pohyb, který je nezbytný pro pozdější správné osvojení dovedností, jako je čtení a psaní, věnují se hudbě, malování, vyrábí dárky, nacvičují představení pro rodiče, a to vše v prostředí, kde se mluví pouze anglicky. Angličtina je ve školce jakoby mimochodem, netvoří tu hlavní prioritu, přesto se zapisuje do mozku dítěte velmi zásadně, aniž by dítě mělo pocit nátlaku, stresu nebo učení.

Dítě pobyt ve školce vnímá jako bezpečné prostředí, hraje si, směje se a velmi pozvolna a nenápadně získává sebevědomí a jistotu v užívání angličtiny. Pokud dítě s rodiči cestuje do zahraničí, není překvapeno, že se tam mluví cizím jazykem, umí reagovat, orientuje se, nestydí se…“ vyjmenovává ředitelka spoustu kladů.

Ano, problém může být to, že ne každá základní škola navazuje angličtinou už od první třídy, co dělat, když pak má mít dítě rok či dva pauzu? Nemusí, vyřešit se to dá kroužky. Anebo: „Dětem, které odešly do první třídy základní školy, kde se anglický jazyk nevyučuje, nabízíme pokračování dvakrát týdně tři hodiny, kde pokračujeme velmi podobnou výukou jako ve školce, jen postupně zařazujeme psaní a čtení v anglickém jazyce a připravujeme děti na Cambridge zkoušky,“ říká Martina Beatha Drtílková s tím, že u nich to opravdu není o žádném drilu, ale o respektu k dětem, k jejich potřebám, radosti, trápení a spolupráci s rodiči. Protože jen tak se mohou děti adekvátně připravit na „cizí svět“. 

P. S.: Vybírat můžete také školky s pedagogikou waldorfskou, existují školky se sportovním zaměřením, umělecké… Jen musíte hledat. Nejprve odpovědi na to, k čemu chcete své potomky vést, na to, jaký vy jste rodič, protože školka musí sednout i vám, vy v ní musíte mít důvěru. A pak musíte hledat i samotná zařízení a připravit se na to, že si připlatíte, protože alternativní školky jsou zkrátka v drtivé většině soukromé.

Waldorfská pedagogika
Chování a vztahy

Waldorfská pedagogika

Hola, školka volá
Dítě je na světě

Hola, školka volá

Školka (ne)straší
Předškolák

Školka (ne)straší

 

Témata: Děti, Časopis Maminka, Předškolák, Mateřská škola, Montessori, Sebepoznání, Dětský mozek, Kuchyňka, Lesní školka, Speciální hra, Jaroslava Pěničková, Třída, Angličtina, Vedro, Zvídavost, Cambridge, Socializace, Klas, Les, Sportovní zaměření, Waldorfská pedagogika, Svoboda, Jaroslava, Ivana Procházková, Mont