[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Teprve osmadvacetiletá maminka dvou dětí Lucie Paurová již stihla založit nadační fond Nadechni-se, komunitní centrum Nárožního domu ve Slaném a čtyři dětské skupiny, protože ví, že nedostatek školek je jedním z hlavních témat ve všech větších městech.
Stávající školky nemají možnost rozšířit své prostory bez větších stavebních úprav, mnohdy ani ty nejsou možné a výstavba nových školek je zatím v nedohlednu, a tak se lidé obracejí na nás, provozovatele dětských skupin. Když jsem zakládala první skupinu, rodiče uvítali možnost umístění dětí mladších 3 let do kolektivu na pár dní a hodin v týdnu, v tom je naše výhoda oproti například jeslím, děti v tom samém kolektivu mohou totiž zůstat i po dovršení 3 let.
Já jsem toho názoru, že od dvou let je socializace dítěte s vrstevníky nesmírně důležitá, a to pro jeho správný vývoj a sociální vazby. Dítě se pohybuje od narození převážně mezi dospělými a učí se jejich návykům a jednání. Dětský kolektiv je na rozdíl od toho autentický a děti se v něm vzájemně obohacující. Když navíc dítě dochází do láskyplného prostředí, má to na něj pozitivní dopad.
Menší kolektiv přispívá k individuální péči o dítě. Tým pečujících osob pracuje s principy montessori a pohlíží na dítě s ohledem na jeho individuální stupeň vývoje, nezávisle na pohlaví a jeho sociální původ, respektive kulturním či rodinném zázemí. A právě na tomto základě může rozvíjet své vědomé a podvědomé dovednosti a schopnosti.
Děti, kterým jsou 3 roky do srpna v daném roce, by měly nastoupit do státní školky. Většina z nich by ráda pokračovala v dětských skupinách, ale vzhledem k tomu, že státní příspěvek na dítě starší 3 let je o polovinu menší, většina z nich přejde do školky státní, a to bez ohledu na jeho potřeby. Téměř nikomu však nedochází, že hodně dětí není na systém a velký kolektiv kolem 3. roku života připraveno. Mým snem je, aby v menších skupinách mohly zůstávat i děti do 4 let, a to za stejných podmínek.
Na dětskou skupinu neplatí tak přísné podmínky jako na školku, to ale nemění nic na kvalitě služeb a vzdělávání. Mnohdy volná ruka umožňuje více možností a forem vzdělávání než systém státních školek.
Za devět let existence se z dětských skupin stala náhrada za přeplněné školky. Data o jejich rozmístění ukazují, že se koncentrují právě tam, kde je největší nedostatek míst ve školkách a největší kupní síla. Více než polovina z 1632 dětských skupin (data z konce roku 2023) tedy funguje v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji. V těchto třech regionech s nejvyšší průměrnou mzdou je navštěvuje jedenáct tisíc dětí, ve zbytku republiky dalších deset tisíc. Skupiny jsou zatím nejúspěšnější pokus, jak posílit dostupnost péče o děti před jejich nástupem do základních škol. Přetíženým pilířem zůstávají i nadále veřejné mateřské školy, do kterých chodí 355 tisíc děti. Vedle nich vznikají i další alternativy (soukromé a lesní školky nebo od příštího roku sousedské dětské skupiny).