Maminka.czPodcasty

VIDEO: Někde má řečové vady až 90 % dětí. Co pomůže před nástupem do školy více než dril? Poradí klinická logopedka

Tereza Víchová 5.  5.  2022
T-d-nka, t-d -nka? Taky to znáte? Že dítě špatně vyslovuje třeba R, není podle doktorky Zdeňky Koppové až takový problém. Co ale vázne více, jsou už sluch, zrakové vnímání a motorická koordinace. Léto před nástupem do školy tak nutně nemusíte trávit s cvičebními sešity (i když i ty jsou pomocí), ale třeba si zaskákejte panáka. 

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

R a Ř není to nejdůležitější

Jak to souvisí s mluvením? I když se rodiče diví, že takové hry přece potomka těžko naučí dobře mluvit, naslouchat i vnímat, základ je právě tady.

Vady výslovnosti, jako je ono R a Ř, jsou pro nás logopedy spíše takový ‚bonbonek’," říká Zdeňka Koppová: „U dnešních dětí vázne sluch i zrakové vnímání a také motorická koordinace. Děti mají nižší soustředění na přesné věci, doba je příliš rychlá a vjemů mnoho. Méně si s nimi povídáme.”

Jak strávit léto (a pomoct dítěti před první třídou)?

Svou roli samozřejmě hraje, zda se dětem věnovaly paní učitelky ve školce i my rodiče. A kdo je už déle v terapii klinického logopeda, je pod kontrolou. Ostatním dětem – a to ostatně všem, ne jen těm s řečovými vadami – můžeme pomoct i my rodiče. Jaké tipy má Zdeňka Koppová?

Trénování motoriky – skákání přes švihadlo, chytání míče, chození po kládě, střídání pravé a levé ruky.

„To vše má vliv na motoriku celkově, tedy i motoriku mluvidel,” vysvětluje odbornice. „Skvělým pomocníkem je třeba i plavání, které učí koordinovat dech.”

Zanedbávat by se nemělo ani zrakové vnímání, aby se na něj dítě soustředilo a umělo nás napodobit. 

VIDEO: Podívejte se na skvělý trik, jak naučit děti zavazovat tkaničky

Sluch se pak nejlépe trénuje klasickými hrami – třeba tichou poštou, slovním fotbalem nebo hrou šla babička do městečka, kde si musí dítě umět zapamatovat slova,” má skvělé tipy logopedka.

Tohle všechno je velkou pomocí všem budoucím školákům. A jak je to vlastně s oním R a Ř – tedy rodičovskými „metami”, kterých se snaží s dítětem dosáhnout? Zdeňka Koppová se usmívá:

„Pro začátek školy jsou mnohem důležitější správně vyslovované sykavky a rozeznání měkkých a tvrdých slabik. Ostatně podívejme se do slabikáře – první čtou děti hlásky M, L a S ve spojení se samohláskami, pak se přidávají další. A R a Ř přijde na řadu až po Vánocích.”

Není logoped jako logoped!

  • Za „logopedy“ obvykle označujeme hned několik různých povolání. Jejich role v péči o dětské pacienty se ale zásadně liší.
  •  Může jít zejména o speciálního pedagoga se specializací na logopedii, nebo logopeda klinického (zdravotního pracovníka)
  • Jestliže se u dítěte objeví obtíže v řeči nebo komunikaci nebo přímo řečová vada, měl by jej na základě doporučení dětského lékaře co nejdříve vyšetřit klinický logoped.
  • Klinický logoped jako zdravotnický pracovník stanovuje diagnózu podle mezinárodní klasifikace nemocí MKN a provádí příslušnou terapii řeči a komunikace ve zdravotnickém zařízení – ambulanci.
  • Speciální pedagog ve školství pomáhá dětem s obtížemi zvládat výuku a výchovu ve škole speciálně pedagogickými metodami a postupy. Nestanovuje však zdravotnickou diagnózu ani neprovádí léčebnou terapii.

Jaké problémy s řečí dnešní děti mají? Má smysl shánět logopeda narychlo? A jaké tipy na pracovní sešity má Zdeňka Koppová? Podívejte se na video nebo si přehrajte podcast třeba na Spotify.

Témata: Podcasty, Rozhovor, Logopedie, Předškolák, mluvení, Sešit, Nástup, Vnímání, Dril, Sluch, Vid, Děti, Vada, Spotify, Řečová vada, Švihadlo, Koordinace, Zdeňka K