[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Jak to souvisí s mluvením? I když se rodiče diví, že takové hry přece potomka těžko naučí dobře mluvit, naslouchat i vnímat, základ je právě tady.
„Vady výslovnosti, jako je ono R a Ř, jsou pro nás logopedy spíše takový ‚bonbonek’," říká Zdeňka Koppová: „U dnešních dětí vázne sluch i zrakové vnímání a také motorická koordinace. Děti mají nižší soustředění na přesné věci, doba je příliš rychlá a vjemů mnoho. Méně si s nimi povídáme.”
Svou roli samozřejmě hraje, zda se dětem věnovaly paní učitelky ve školce i my rodiče. A kdo je už déle v terapii klinického logopeda, je pod kontrolou. Ostatním dětem – a to ostatně všem, ne jen těm s řečovými vadami – můžeme pomoct i my rodiče. Jaké tipy má Zdeňka Koppová?
Trénování motoriky – skákání přes švihadlo, chytání míče, chození po kládě, střídání pravé a levé ruky.
„To vše má vliv na motoriku celkově, tedy i motoriku mluvidel,” vysvětluje odbornice. „Skvělým pomocníkem je třeba i plavání, které učí koordinovat dech.”
Zanedbávat by se nemělo ani zrakové vnímání, aby se na něj dítě soustředilo a umělo nás napodobit.
„Sluch se pak nejlépe trénuje klasickými hrami – třeba tichou poštou, slovním fotbalem nebo hrou šla babička do městečka, kde si musí dítě umět zapamatovat slova,” má skvělé tipy logopedka.
Tohle všechno je velkou pomocí všem budoucím školákům. A jak je to vlastně s oním R a Ř – tedy rodičovskými „metami”, kterých se snaží s dítětem dosáhnout? Zdeňka Koppová se usmívá:
„Pro začátek školy jsou mnohem důležitější správně vyslovované sykavky a rozeznání měkkých a tvrdých slabik. Ostatně podívejme se do slabikáře – první čtou děti hlásky M, L a S ve spojení se samohláskami, pak se přidávají další. A R a Ř přijde na řadu až po Vánocích.”
Jaké problémy s řečí dnešní děti mají? Má smysl shánět logopeda narychlo? A jaké tipy na pracovní sešity má Zdeňka Koppová? Podívejte se na video nebo si přehrajte podcast třeba na Spotify.