Maminka.czPéče o dítě a jeho výchova

Nejde jen o zábavu, hra připraví dítě do života! Podporujte ji!

Simona Procházková 22.  5.  2020
Hra může být šikovným prostředkem, díky kterému si děťátko naprosto přirozenou cestou osvojuje nové dovednosti, získává užitečné informace a rozvíjí mozek i celou svou osobnost. Jaký je význam hry v životě dětí a co všechno se díky ní naučí?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Hra provází dítě v podstatě již od narození a má důležitý význam při jeho zdravém vývoji. Právě díky ní si může postupně osvojovat vše, co k životu potřebuje, všestranně se rozvíjí, učí se sociálním dovednostem, řeči a komunikaci, sebeobsluze i ovládání emocí, trénuje pozornost a schopnost soustředění, poznává samo sebe. Nemluvě o zrakovém, sluchovém a smyslovém vnímání. Nezastupitelnou roli má hra zejména v prvních 1000 dnech života, tvrdí odborníci, jelikož vytváří základy celoživotního zdraví i psychické pohody jedince.

Přináší radost a obohacuje

Hra neslouží jen k odpočinku a naplnění volného času, její význam je mnohem hlubší. „V období, než vaše batolátko oslaví druhé narozeniny, je hra hlavní aktivitou, díky které se učí novým věcem. Stimuluje jeho sociální, emoční i fyzický vývoj a pomáhá budovat sebedůvěru i důvěru v okolní svět, který objevuje a poznává. Při hraní si vytváří určité návyky a učí se, jakým způsobem komunikovat s ostatními,“ potvrzuje prof. Julie Green. Hra formuje osobnost dítěte od nejútlejšího věku, vždyť hru jako takovou začlenil do své pedagogické soustavy již učitel národů Jan Amos Komenský a popisoval její smysl a možnosti při výchově dětí (jeho známá škola hrou).

Proč by si děti měly umět hrát samy? Budou sebejistější a úspěšnější ve škole!

Řízená versus spontánní hra

Hra může mít celou řadu podob. Existují dva různé typy. Tím prvním jsou hry strukturované a řízené. „Ty jsou praktikovány víceméně rutinně a organizuje je často dospělý, rodič nebo učitelka ve školce. Patří sem například práce s omalovánkami, tanec, zpívání, tvůrčí hry, kreslení nebo výroba keramiky, také ale návštěva hřiště nebo koupaliště, schovávaná v lese, stavba domečků z kůry a mechu, sběr kamínků či poznávání kytiček. Tento typ her podporuje kreativní myšlení a smyslové vnímání, hrubou i jemnou motoriku,“ přibližuje prof. Green. Druhým typem je hra volná, spontánní, která vychází z vlastní potřeb a zájmů dítěte a umožní maximálně zapojit a využívat fantazii a představivost. Dítě samo si vybírá činnost, námět, hračky i partnera pro hru. Spontánnost můžete pozorovat v bezprostředním chování potomka, jeho aktivitě, zaujetí a radosti. Děti rády experimentují, improvizují, projevují aktivně uspokojení.

Nejlepší hračky? Máma s tátou!

Jak se mění hra spolu s věkem dítěte? V různých obměnách ho provází celým vývojovým procesem a odlišuje se podle stupně vývoje mozku a centrální nervové soustavy. Mění se hračky i formy hry. Nejmenší děti si hrají samy, až později začnou spolupracovat s vrstevníky a jsou schopné hrát si skutečně s ostatními (když sledujete dvě dvouletá batolata na písku, sedí vedle sebe a hrají si usilovně každý sám, zájem o sebe navzájem projeví pouze v případě, že jeden druhému vezme lopatičku nebo ho posype pískem). Pro kojence jste vůbec nejlepší hračkou vy sami, obzvláště, když se usmíváte a cokoli povídáte. Hru pro ně rovněž představuje třeba „pasení koníčků,“ při kterém současně zdokonalují své pohybové schopnosti, později chrastítka nebo barevné kostky, podporující rozvoj motoriky.

Sedm herních nápadů pro kojence

  • Příjemná hudba, veselé písničky, cinkání zvonečky
  • Jemné lechtání a poklepávání na bříško
  • Něžné hlazení tělíčka pomocí předmětů s různou strukturou – peříčko, žínka, kovová lžička, plyšové zvířátko…
  • Muchlání balicích papírů nebo novin, ten zvuk prostě zbožňují
  • Něžná masáž přírodním olejíčkem, například s měsíčkovou vůní
  • Vesele barevné kostky, balonky nebo kroužky, kterých se může dotýkat, natahovat se pro ně, kousat a olizovat
  • Pravidelný čas trávený na bříšku na podlaze výrazně pomáhá posilovat svalstvo a získávat kontrolu nad tělem, děťátko zažívá a vidí svět z jiné perspektivy
Karanténa s dětmi: Těhle 50 Montessori tipů zabaví i ty nejmenší

Pět herních nápadů pro batolata

  • Jakékoli velké a lehké předměty, se kterými se dá podniknout spousta věcí (lepenkové krabice, leporela, vařečky a hrnce, kbelíky, míče a balonky, plastové úložné boxy…)
  • Jakékoli hračky a předměty, které může dítě posunovat, tahat, postrkovat nebo tlačit před sebou
  • Barevné křídy, zbytky látek, plastelína, větší kameny, kus lana, šátky, deky a polštářky – všechno, z čeho je možné něco vyrobit nebo postavit
  • Bublinková folie, fotbalový míč, plastové kužele a podobně, cokoli, do čeho se dá kopat a po čem je možné skákat a dupat, kutálet s tím
  • Chytlavá rytmická hudba, nejrůznější zvuky a melodie, můžete je dětem pustit z počítače, případně sami zazpívat, tleskat do rytmu, pískat na flétničku apod.


Naučte je zvládnout nudu! Když děti neustále bavíte, zaděláte si na potíže

Témata: Děti, Předškolák, Batole, Péče o dítě a jeho výchova, Kojenec, Hry pro děti, Rodina a vy, Výroba, Hračky, Živo, JEN, Děťátko, Jan Amos Komenský, Lana, Ovládání, Schovávaná, Obměna, Života, Dovednost, Typ her, Bublinková, Hra, Nová dovednost, Význam, Žába