Maminka.czZdraví

Nemáte hlídání? Zapojte do cvičení i miminko!

, Časopis Maminka
9. 1. 2014
Nemáte hlídání? Zapojte do cvičení i miminko!
Ráda byste trochu posílila tělo, ale kvůli péči o miminko na to nemáte čas? Existuje jednoduché řešení - zapojte do tréninku i své dítko! Nejen že si užijete vzájemnou blízkost, ale navíc se protáhnete a zlepšíte svou kondici.

Na pravidelný pohyb byste neměla zapomínat ani jako novopečená maminka. Kromě zdravotních benefitů působí cvičení pozitivně i na psychiku. Přinášíme vám pár tipů na cviky, díky nimž si vyrýsujete svaly a přitom budete mít své zlatíčko pod kontrolou. A pokud máte pocit, že je na to vaše mimčo příliš malé, vyvedeme vás z omylu. Nikdy není příliš brzy na to začít cvičit, jen musíte zvolit správnou techniku (následující cviky byly sestaveny s fyzioterapeutkou).

Pokud budete s dítětem cvičit už odmalička, naučí se díky tomu vnímat své tělo, bude s ním umět lépe pracovat a pohyb si oblíbí. Fyzická aktivita mu pomůže při správném vývoji kostry a svalů, zdokonalí si tím koordinaci pohybů, udržení rovnováhy a také orientaci v prostoru. Při cvičení mu můžete vyprávět pohádky nebo říkat různé básničky.

I když vám ještě nerozumí, vnímá váš hlas a podle tónu pozná, jak moc ho máte ráda. Než začnete cvičit, zvažte bytové podmínky a přizpůsobte cvičební plochu tak, abyste zcela eliminovala možnost zranění či úrazu. Pro trénink zvolte vhodné oblečení OE mělo by být lehké a prodyšné.

Pokud si nejste jistá, že cviky provádíte dobře, vyrazte na některou z lekcí pod vedením certifi kovaných instruktorů.

1) Protažení vsedě

Maminka: Tento cvik je skvělý na protažení zadní strany stehenních a lýtkových svalů a posílení často ochablých zádových svalů. Sedíte v rovném sedu, s výdechem vtáhnete pupík k páteři a s rovnými zády uděláte mírný předklon.

Miminko:Dítě ocení, když mu do denního režimu zařadíte společnou činnost.

2) Vzpor klečmo

Maminka:Cvik na stabilizaci tzv. core (hluboký stabilizační systém středu těla), lopatek a ramen. Při výdechu vtáhnete pupík k páteři, vzpažíte ruku a vodorovně se zemí napnete protilehlou nohu. Trup držíte nehybný, udržujete neutrální polohu pánve, hlava je v prodloužení páteře. Dlaně máte pod rameny a kolena pod kyčlemi. Lopatky stahujete podél páteře směrem k pánvi.

Miminko: Tento cvik můžete využít ke komunikaci se svým děťátkem. Každé miminko má svou vlastní řeč a je dobré mu ukázat, že je pro vás důležité, co vám "povídá".

3) "Prkno" na předloktí

Maminka:Skvělý cvik na stabilizaci core. Celé tělo je v jedné rovině (pozice prkna). Dávejte si pozor, abyste se neprohýbala v bedrech a nezvedala ramena k uším. Vydržte v pozici několik vteřin.

Miminko: Dítě je s vámi v očním kontaktu. Můžete se s ním krásně mazlit, povídat si či zpívat.

4) Posílení vnitřní strany stehen

Maminka: Ležíte na boku na předloktí (hlídejte si, aby byl loket pod ramenem). Horní noha je pokrčená před kolenem spodní nohy. S výdechem stahujte břišní svaly a snažte se odlepit spodní nohu od podložky. Noha je propnutá.

Miminko:Tento cvik můžete využít pro uvolnění bříška miminka. Můžete ho stimulovat k osahávání kolínek až k obratu na bok.

5) Posilování břišních svalů

Maminka: Položíte se na záda s pokrčenými koleny, dítě máte bezpečně umístěno na stehnech. S výdechem stahujete břišní svaly a zvedáte postupně hlavu, krční páteř a horní část hrudní páteře od podložky. Nadechnete se do zadní části hrudníku a s výdechem se postupně opět pokládáte na podložku.

Miminko: Děťátku můžete při cvičení jemnými pohyby masírovat ručičky. Již od narození se mu líbí, když ho držíte v náručí a jemně ho hladíte a masírujete. Dítě dělá velké pokroky ve vývoji také díky tomu, že ho nosíte a že se ho dotýkáte.

6) Široký sed

Maminka: Zaujměte pozici širokého sedu s roznoženýma nohama, držte rovná záda a s výdechem se předklánějte. Snažte se sunout pupík po podlaze. Pozor na kulatá záda. Tento cvik je výborný na rozproudění ženské energie a protažení vnitřní strany stehen.

Miminko:V poloze na bříšku miminko krásně posiluje zvedání hlavičky. Hračkou ho motivujete také k úchopu. Od věku 4,5 měsíce je dítě schopno samo po hračce sáhnout (zpočátku jen hrabavě, postupně se úchop zlepšuje a cílí na hračku).

7) Stoleček

Maminka: Zaujměte pozici "stolečku", kde kolena jsou nad patami (bérec svisle) a dlaně pod rameny. Snažte se udržet pevný trup, který je společně s hýžděmi a stehny v jedné rovině.

Miminko:Pokud máte více potomků, můžete je zapojit všechny. Je přece důležité, aby spolu sourozenci trávili co nejvíce času. V průběhu cvičení vás může starší dítě použít např. jako tunel.

8) Rotace v sedu

Maminka: Sedíte v tureckém sedu, miminko je v poloze "na tygříka". S nádechem se narovnáte, protáhnete páteř a s výdechem stahujete břišní svaly. Vtáhnete je k páteři a otáčíte se trupem co nejvíce do strany. Přitom stále držíte neutrální polohu pánve a osa páteře je po celou dobu svislá.

Miminko:Pozice "na tygříka" je jednou z nejoblíbenějších poloh pro nošení miminka.

Článek vyšel v časopisu Maminka 12/2013

Předplatné Matka
Témata: Zdraví, Hlídání dětí, Časopis Maminka, cvičení, Horní noha, Rotace, Mírný předklon, Zdravotní benefit, Zádový sval, Lýtkový sval, Mimi, Hlídání, Jemný pohyb, Lýtko, Hrudní páteř

Mohlo by vás zajímat
Narodí se holka, nebo kluk? Kdy se pozná pohlaví dítěte?
Výborný domácí chleba i bez pekárny - vyzkoušejte náš recept!
Mateřská dovolená 2020: Vše, co potřebujete vědět
Obula jsem podpatky a vyrazila si. Mé staré já stále existuje, jásá Marie Doležalová
Rouška bez šití: Jednoduchý návod! Stačí kus látky a gumičky
Meghan vyrazila se synem Archiem na procházku. Ale co to nosítko?
Muž píše o porodu: Bolest byla cítit po celém sále, zatínal jsem zuby s ženou
Poznáte moluska? Podívejte se, jak vypadají a jak se jich zbavit
Ve třinácti matkou! Těhotenství tajila, její máma ale ucítila pohyby dítěte

Horoskopy

Býk Velikou oporou jsou pro vás v tomto velikonočním období vaši kamarádi. Podporují vás a dodávají energii…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Ema, Emma, Valter





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné