Maminka.czZdraví

Nemáte hlídání? Zapojte do cvičení i miminko!

Ráda byste trochu posílila tělo, ale kvůli péči o miminko na to nemáte čas? Existuje jednoduché řešení - zapojte do tréninku i své dítko! Nejen že si užijete vzájemnou blízkost, ale navíc se protáhnete a zlepšíte svou kondici.
, Časopis Maminka
9. 1. 2014
Nemáte hlídání? Zapojte do cvičení i miminko!

Na pravidelný pohyb byste neměla zapomínat ani jako novopečená maminka. Kromě zdravotních benefitů působí cvičení pozitivně i na psychiku. Přinášíme vám pár tipů na cviky, díky nimž si vyrýsujete svaly a přitom budete mít své zlatíčko pod kontrolou. A pokud máte pocit, že je na to vaše mimčo příliš malé, vyvedeme vás z omylu. Nikdy není příliš brzy na to začít cvičit, jen musíte zvolit správnou techniku (následující cviky byly sestaveny s fyzioterapeutkou).

Pokud budete s dítětem cvičit už odmalička, naučí se díky tomu vnímat své tělo, bude s ním umět lépe pracovat a pohyb si oblíbí. Fyzická aktivita mu pomůže při správném vývoji kostry a svalů, zdokonalí si tím koordinaci pohybů, udržení rovnováhy a také orientaci v prostoru. Při cvičení mu můžete vyprávět pohádky nebo říkat různé básničky.

I když vám ještě nerozumí, vnímá váš hlas a podle tónu pozná, jak moc ho máte ráda. Než začnete cvičit, zvažte bytové podmínky a přizpůsobte cvičební plochu tak, abyste zcela eliminovala možnost zranění či úrazu. Pro trénink zvolte vhodné oblečení OE mělo by být lehké a prodyšné.

Pokud si nejste jistá, že cviky provádíte dobře, vyrazte na některou z lekcí pod vedením certifi kovaných instruktorů.

1) Protažení vsedě

Maminka: Tento cvik je skvělý na protažení zadní strany stehenních a lýtkových svalů a posílení často ochablých zádových svalů. Sedíte v rovném sedu, s výdechem vtáhnete pupík k páteři a s rovnými zády uděláte mírný předklon.

Miminko:Dítě ocení, když mu do denního režimu zařadíte společnou činnost.

2) Vzpor klečmo

Maminka:Cvik na stabilizaci tzv. core (hluboký stabilizační systém středu těla), lopatek a ramen. Při výdechu vtáhnete pupík k páteři, vzpažíte ruku a vodorovně se zemí napnete protilehlou nohu. Trup držíte nehybný, udržujete neutrální polohu pánve, hlava je v prodloužení páteře. Dlaně máte pod rameny a kolena pod kyčlemi. Lopatky stahujete podél páteře směrem k pánvi.

Miminko: Tento cvik můžete využít ke komunikaci se svým děťátkem. Každé miminko má svou vlastní řeč a je dobré mu ukázat, že je pro vás důležité, co vám "povídá".

3) "Prkno" na předloktí

Maminka:Skvělý cvik na stabilizaci core. Celé tělo je v jedné rovině (pozice prkna). Dávejte si pozor, abyste se neprohýbala v bedrech a nezvedala ramena k uším. Vydržte v pozici několik vteřin.

Miminko: Dítě je s vámi v očním kontaktu. Můžete se s ním krásně mazlit, povídat si či zpívat.

4) Posílení vnitřní strany stehen

Maminka: Ležíte na boku na předloktí (hlídejte si, aby byl loket pod ramenem). Horní noha je pokrčená před kolenem spodní nohy. S výdechem stahujte břišní svaly a snažte se odlepit spodní nohu od podložky. Noha je propnutá.

Miminko:Tento cvik můžete využít pro uvolnění bříška miminka. Můžete ho stimulovat k osahávání kolínek až k obratu na bok.

5) Posilování břišních svalů

Maminka: Položíte se na záda s pokrčenými koleny, dítě máte bezpečně umístěno na stehnech. S výdechem stahujete břišní svaly a zvedáte postupně hlavu, krční páteř a horní část hrudní páteře od podložky. Nadechnete se do zadní části hrudníku a s výdechem se postupně opět pokládáte na podložku.

Miminko: Děťátku můžete při cvičení jemnými pohyby masírovat ručičky. Již od narození se mu líbí, když ho držíte v náručí a jemně ho hladíte a masírujete. Dítě dělá velké pokroky ve vývoji také díky tomu, že ho nosíte a že se ho dotýkáte.

6) Široký sed

Maminka: Zaujměte pozici širokého sedu s roznoženýma nohama, držte rovná záda a s výdechem se předklánějte. Snažte se sunout pupík po podlaze. Pozor na kulatá záda. Tento cvik je výborný na rozproudění ženské energie a protažení vnitřní strany stehen.

Miminko:V poloze na bříšku miminko krásně posiluje zvedání hlavičky. Hračkou ho motivujete také k úchopu. Od věku 4,5 měsíce je dítě schopno samo po hračce sáhnout (zpočátku jen hrabavě, postupně se úchop zlepšuje a cílí na hračku).

7) Stoleček

Maminka: Zaujměte pozici "stolečku", kde kolena jsou nad patami (bérec svisle) a dlaně pod rameny. Snažte se udržet pevný trup, který je společně s hýžděmi a stehny v jedné rovině.

Miminko:Pokud máte více potomků, můžete je zapojit všechny. Je přece důležité, aby spolu sourozenci trávili co nejvíce času. V průběhu cvičení vás může starší dítě použít např. jako tunel.

8) Rotace v sedu

Maminka: Sedíte v tureckém sedu, miminko je v poloze "na tygříka". S nádechem se narovnáte, protáhnete páteř a s výdechem stahujete břišní svaly. Vtáhnete je k páteři a otáčíte se trupem co nejvíce do strany. Přitom stále držíte neutrální polohu pánve a osa páteře je po celou dobu svislá.

Miminko:Pozice "na tygříka" je jednou z nejoblíbenějších poloh pro nošení miminka.

Článek vyšel v časopisu Maminka 12/2013

Témata: Časopis Maminka, Zdraví, Hlídání dětí, Rotace, Hrudní páteř, Cvičení, Zádový sval, Lýtkový sval
Mohlo by vás zajímat
Masky jen pro děti? Omyl! Tyhle rodiny se umí odvázat
Chcete spokojené miminko? Zabalte ho do klasické načechrané peřinky
Pojďte s časopisem Maminka na Podzimní nákupy se značkou Lindex
Nová autosedačka Maxi-Cosi s vestavěnými airbagy je až o 55% bezpečnější

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu