Maminka.czZdraví

Nezbavujte se tuků z potravy! Škodíte svému srdci

8. 9. 2014
Nezbavujte se tuků z potravy! Škodíte svému srdci
Srdce pro svou správnou činnost potřebuje i tuky. Při dietě se jim proto zcela nevyhýbejte.

Jsou tuky pro srdce opravdu tak škodlivé, jak jsme si doposud mysleli? Zastánci tzv. vysokotučné diety tomu nevěří. Podle nich jsou tuky nevinné a léta jejich odříkání nám nic dobrého nepřinesla. Naopak, konzumací tuků své cévy chráníme, a dokonce hubneme. Jak je to tedy doopravdy?

Špatně vyložená studie

Na počátku informací o škodlivosti tučných jídel stojí studie z roku 1970. Ta poukázala na spojitost mezi zvýšeným výskytem kardiovaskulárních chorob a množstvím cholesterolu v krvi, jehož hladinu přičítala množství získaného tuku z potravy.

Na základě těchto informací bylo doporučováno omezení denního příjmu nasycených tuků v potravě na maximálně 30 %. A lidé si vzali toho doporučení k srdci, tzv. light potraviny zaplavily regály obchodů a už děti ve školce dnes vědí, že tuky jsou špatné. I přes výrazný pokles konzumace tuků se ale počet kardiovaskulárních onemocnění v populaci nijak významně nemění. A tak se vědci na úlohu tuků zaměřili podruhé.

Za všechno může cukr

Nejnovější studie vyvracejí původní tvrzení o škodlivosti tuků a naopak tvrdí, že jejich konzumace naše cévy ochraňuje tvorbou tzv. hodného cholesterolu. Příjem nasycených tuků v potravě totiž mírně zvyšuje celkovou hladinu cholesterolu v krvi, ale nezvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Kdo nebo co tedy může za tak významné rozšíření srdečních chorob ve vyspělých zemích?

Vědci ukazují na cukry. Právě ty jsou podle nich zodpovědné za epidemii aterosklerózy a nemocí z ní plynoucích. Nahrazování tuků karbohydráty, zvláště těmi s vysokým glykemickým indexem (sem patří nejen sladkosti a med, ale i brambory či snídaňové kukuřičné lupínky), vede k častějším onemocněním cév a infarktům.

Pokud tedy chcete snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění, vynechejte brambory, pečivo, těstoviny a sladké. Ochráníte své cévy lépe než „light“ smetanou.

Energie a vitamíny

Tuk je nejefektivnější zdroj energie, které naše tělo má. Využíváme ho ke všem denním úkonům – chůzi, práci, lehkému běhu, ale i vysokohorské turistice. Cukry přicházejí na řadu jen při intenzivním cvičení, posilování či sprintech.

Cukry tedy k běžnému životu v podstatě nepotřebujeme. Dokonce i mozek, který využívá energii z glukózy, je schopný „přepnout“ a část energie brát z ketonů, molekul získávaných z mastných kyselin. Pokud tedy není v krvi velké množství glukózy, neznamená to, že mozek přestane pracovat. A co je nejlepší, při kombinaci glukóza + ketony pracuje ještě efektivněji než jen při samotné glukóze.

Tuky jsou navíc bohaté na vitamín E (antioxidant), K2 (významný pro prevenci rakoviny) i D (důležitý pro zdraví kostí) a nezbytné pro rozpouštění vitamínů A, D, E a K v krvi.

Tuky pomáhají hubnout

Pokud si kladete otázku, jak je možné díky vysokotučné dietě hubnout, odpověď je jednoduchá. Nadměrnou konzumací cukrů nabízíme tělu velmi snadný zdroj energie, díky kterému tělo zleniví a energii z tuků nechává na horší časy. Proto tloustneme. Navíc karbohydráty svádí k mnohem většímu přejídání než tuky.

Kolikrát jsme schopní sníst několik krajíců chleba či mísu těstovin a pocit hladu neustupuje. Kdybychom stejný počet kalorií snědli v tucích a bílkovinách, máme dávno dost. Díky tomu je příjem energie z tuků nakonec menší a zvládneme ji spálit běžnými denními činnostmi. Pokud navíc začnete cvičit, hubnutí na sebe nenechá dlouho čekat.

Zatracovaný Atkins

S podobným konceptem přišel již před lety doktor Atkins a jeho zázračná dieta, kdy je možné jíst téměř cokoliv, a člověk přesto hubne. Dieta je založena na vysokém příjmu bílkovin a tuků a minimálním příjmu cukrů. Přestože dieta fungovala, jeho doporučení byla považována za velmi kontroverzní a lékaři se obávali o zdraví pacientů, kteří tuto dietu podstupovali.

Dnešní závěry mluví spíše v jeho prospěch. Přesto si musíme uvědomit, že neexistuje ideální dieta, která by byla dokonalá pro každého. Vždy je nutné zvážit osobní zdravotní rizika. Potravinová doporučení se mění velmi často. Nejlepší je proto spoléhat na vlastní zdravý rozum, nepřejídat se a přiměřeně se hýbat.

(Článek vyšel na webu Ulekare.cz)

Témata: Zdraví, Výživa a stravování, Zdravý rozum, Nejnovější studie, Glukóza, Denní činnost, Zvýšený výskyt, Intenzívní cvičení, Stejný počet, Běžný den, Výrazný pokles, Tuk, Glykemický index

Mohlo by vás zajímat
Má rozštěp, řekl lékař a navrhl potrat. Dítě si nechala. Jak vypadá teď?
Lilia Khousnoutdinová: Synovu placentu jsem pohřbila pod ořech, na dceřině roste lípa
Chci, aby dcera žila pravdivě a měla ráda lidi, říká senátor Marek Hilšer
Žila s psychopatem a násilníkem. Víra jí však bránila v rozvodu
9krát o bolestech břicha v těhotenství. Víte, co která bolest znamená?
11 signálů, které vám i bez testu prozradí, že jste těhotná
Děti mají náš smysl pro humor, takový drsnější, říká Aňa Geislerová
Fanatické matky: moralizují a dávají nevyžádané rady. Jak na ně reagovat?
Nikol Štíbrová to schytala od matek! Vyčetly jí, že syn patlá po výloze

Horoskopy

Štír V případě, že se chcete vyhnout rodinným hádkám a řešením věcí v domácnosti, utečte s dětmi někam do…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Květuše, Zbyšek, Lydia





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu