Maminka.czTěhotenství

Osm rizikových sportů pro těhotné. Některé vás možná překvapí

Víte, kterým sportům se v těhotenství vyhnout a jaké jsou limity u „povolených“ sportů? Slyšely jste už o zajímavém hormonu zvaném relaxin?
3. 9. 2017
Osm rizikových sportů pro těhotné. Některé vás možná překvapí

Těhotenství pochopitelně není nemoc – je to v pravém slova smyslu jiný stav, vyžadující trochu jiné chování. Těžko lze ale v souvislostech se sportováním ignorovat, že během těhotenství již neneseme odpovědnost pouze za své tělo a zdraví, ale i za děťátko, které se narodí.

To zcela logicky vylučuje „ze hry“ extrémní adrenalinové sporty (např. bouldering, kayaking, mountain biking , freeriding, horolezectví apod.), u nichž je riziko úrazu vyšší a následky fatálnější. Nicméně i zcela fyziologické těhotenství, kdy je nastávající mamince skvěle, s sebou nese jistá omezení, jaká to jsou?

Na co pozor: Obecná doporučení

Každé fyziologické těhotenství je jiné, a to klidně u stejné ženy – pokud se tedy na nějaký druh sportu necítíte, nenechte se ke sportování přemluvit! A to ani v případě, že jste se danému sportu v předchozím těhotenství věnovala naprosto běžně! Nejistý, bojácný a nesebevědomý sportovec udělá při sportu zcela jistě více chyb než sportovec, který si věří.

V těhotenství se dále rozhodně vyhněte pohybovým aktivitám, při nichž je tělo zatěžované opakovanými otřesy a ohroženo vyšším rizikem pádů. Ostatně rychle se měnící těžiště těla riziko pádů zvyšuje.

Koneckonců co si budeme nalhávat; mnoho žen je ve vyšším stupni těhotenství více či méně nemotorných a mají pomalejší reakce. Nastávající maminky by též neměly „sportovat na krev“ – tedy propotit námahou triko, lapat po dechu, natož mít ze zátěže „černo před očima“!

A konečně; jak roste bříško, a tedy i hmotnost, je nutné brát ohledy na více namáhané klouby dolních končetin a samozřejmě i páteř.

Video: Průvodce těhotenstvím ve dvou minutách

Co možná nevíte

Pokud se dlouhodobě věnujete například józe, pilates či jiným podobným aktivitám a máte své tělo „přečtené“, možná jste v těhotenství zaznamenaly zajímavou skutečnost – jste v určitých partiích ohebnější, vaše kyčle a pánev vám dovolí mnohem víc než dřív! Což má samozřejmě svůj velmi logický důvod.

„V těhotenství se totiž vytváří hormon relaxin, který má na svědomí uvolnění pojivových tkání v oblasti kloubů, čímž připravuje tělo na uvolnění pánve při porodu,“ tvrdí kolektiv autorů Velké knihy o mateřství.

V obsáhlé publikaci dále najdeme upozornění: „Proto jsou vaše klouby v tomto období více náchylné ke zranění.“

8 běžných sportů, které jsou v těhotenství nevhodné

  • Nedoporučuje se jízda na kole v nerovném terénu s velkým rizikem otřesů a pádů.
  • Bohužel i běh má své limity: Zapomenout byste měly na náročné běhy na dlouhé tratě a trasy v terénu s vyšším rizikem uklouznutí a pádů.
  • Značně riziková je jízda na kolečkových bruslích, skateboardu apod.
  • Podobně je na tom i sjezdové lyžování či snowboarding.
  • Značně rizikové jsou míčové kolektivní hry, kdy hrozí riziko srážky, úderu míčem apod.
  • Těhotným se nedoporučuje také potápění, ať již přístrojové nebo nádechové.
  • Za nevhodné se považuje i posilování se závažím.
  • Výčet asi nejběžnějších pohybových aktivit uzavírá stále oblíbenější jízda na koni.

Ať již běžně sportujete často nebo naopak výjimečně, vždy je na místě o svém těhotenství informovat trenéra, cvičitelku, instruktora atd., zvláště v období, kdy není těhotenství ještě patrné. Dobrý sportovní instruktor ví, co si těhotná žena může na jeho lekcích dovolit.

Poradna: Můžu sportovat i v těhotenství?

Těhotenství a sport se nevylučují. Vyberte si jen správný druh pohybu

Jsem těhotná, ale chci zůstat fit. Jaké sportovní aktivity jsou pro vás vhodné?

Témata: Těhotenství, Sport, Velké riziko, Velká kniha, Dlouhá trať, Obecné doporučení, Riziko, Pohybová aktivita, Těhotná žena, Pojivová tkáň, Fyziologické těhotenství, Tělo, Vysoký stupeň, Těhotenství nevhodný, Riziko pádů, Nerovný terén, Předchozí těhotenství, Trasa v, Kloub, Dolní končetina, Hormon, Extrém, Velká kniha o mateřství, Nádech, Logický důvod
Přidat příspěvek
Komentáře k článku
Mohlo by vás zajímat
Deset rad, jak předejít dětské obezitě: Připravujte svačiny doma a sladké nedémonizujte
Omlazení intimních partií: O co jde a jak se zákrok provádí?
Praváci versus leváci: Jak je na tom vaše dítě?
„Jedna přes plínu je někdy lepší než domlouvání,“ říká Monika Absolonová

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu