[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Moderní technologie můžou dětem pomáhat. Pomocí speciálních programů mohou skládat vlastní hudbu a samozřejmě slouží jako obrovský zdroj inspirace. Na druhou stranu se ale nelze učit jen podle návodů na YouTube nebo tvořit hudbu jen s pomocí programů, protože děti potřebují vedení a průpravu, aby se nenaučily špatné návyky. Osobní kontakt mezi žákem a učitelem je podle odborníků při výuce hudby potřeba a moderními technologiemi nahradit nelze.
„Z použití nových technologií v hudbě prosperují především pokročilejší žáci, kteří tak mohou doplňovat a kombinovat dosažené znalosti. V počátečním stadiu výuky na nástroj je nutné k dětem přistupovat individuálně, předat jim pevné základy, aby si do budoucna nevytvořily špatné návyky. Potřeby žáků se navíc rychle mění a je třeba na ně pružně reagovat, což zvládne jen pedagog v osobním kontaktu se žákem. Na internetu jsou dostupná výuková videa s návody, které je možno použít jako doplněk výuky, ale je nutná zpětná vazba a osobní přístup učitele, který by měl žákům umožnit emocionální prožitek z hudby – ten k ní neodmyslitelně patří,“ vysvětluje Hana Švajdová, která se letos již potřetí zapojila se svým studentem do stipendijního programu Akademie MenART pro nadané žáky.
Výuková videa jsou podle ní proto vhodná spíše pro začátečníky z řad dospělých, kteří nemají možnost absolvovat lekce s učitelem a chtějí se naučit hrát jen tak pro radost. „Jinou kapitolou jsou moderní technologické postupy při tvorbě hudby jako notové či aranžovací programy, které mohou práci s hudbou výrazně urychlit a zpřístupnit. Ale i tady platí, že technika talent nenahradí,“ dodává Hana Švajdová.
Stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART vstupuje do šestého ročníku. Opět nabízí talentovaným žákům a studentům uměleckých škol a jejich pedagogům možnost spolupracovat s předními osobnostmi české umělecké scény. Šestnáct předních umělců z oblasti klasické hudby i hudby jiných žánrů, tanečního, divadelního a výtvarného oboru bude po celý školní rok pracovat se studenty a jejich pedagogy, aby prohloubili tvůrčí dovednosti mladých a inspirovali jejich pedagogy k novým přístupům. Uzávěrka přihlášek je 31. 3. 2023.