[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Když před pěti lety vydala organizace UNESCO mezinárodní genderovou analýzu dětských učebnic, vyšlo najevo, že vzdělávací materiály všude po světě jsou plné stereotypů. Na paškál se tehdy dostaly především země jako Gruzie, Írán, Nigérie a Pákistán, kde byly ženy často jednostranně zobrazovány pouze v elementárních rolích matek a manželek.
Naopak v Jordánsku se ženy v učebnicích běžně dostávaly do rolí premiérek, vojaček nebo policistek. Přímo problematiku genderových stereotypů zdůrazňují často také některé učebnice v Indii, Malawi nebo ve Švédsku.
Učebnice v Česku jsou prošpikovány i jinými druhy stereotypů.
Zatímco citace z učebnice vlastivědy, která vyšla v roce 2011 a vysvětluje pojem vietnamská tržnice, možná mnohé překvapí, způsob, jakým se snaží školní pomůcky v roce 2020 se stereotypy naopak bojovat, je víc než zarážející.
Zakladatelka Instaramového účtu ostudyzucebnic Lucie Zídková by ráda vytvořila platformu, kde by se rodiče o podobné zkušenosti ze školních učebnic mohli podělit, případně je sdílet s ostatními.
Posuďte sami...