Maminka.czTěhotenství

Otestováno: Zhubla jste, ale břicho vám po porodu zůstalo? Možná máte diastázu

Pokud jste už nějaký ten pátek po porodu a stále vás trápí vystouplé bříško a svádíte to na pozůstatky těhotenství, možná jste vedle. Třeba je vaším problémem diastáza neboli rozestup břišních svalů.

Úplně stejný problém jsme měla i já. Jsem maminkou tří dětí, které jsem porodila během šesti let. Zatímco u prvního syna se má váha a bříško vrátily bez potíží do původního stavu, u druhého už jsem se do formy nedostala tak rychle. Nejhorší "následky" mám až po třetím těhotenství.

Ach to břicho

Ono je to možná přehnané, protože s váhou jsem byla naprosto v pohodě už po pár měsících. Jediné, co mi však zůstalo, bylo větší bříško. Při mé výšce 172 cm a váze 56 kilogramů to navíc bylo docela zřejmé už na první pohled. Stále jsem to sváděla na to, že jsem po třetím porodu a že se určitě brzy zatáhne.

Klepněte pro větší obrázek

Začala jsem dokonce intenzivně posilovat (což se později ukázalo jako chyba), ale nic mi nepomohlo. Dokonce bych řekla, že se to zhoršilo. Když se mě pak jednoho dne zeptala kamarádka po necelém roce od porodu s udiveným výrazem, jestli náhodou nečekám čtvrté, bylo mi to jasné. S tím břichem musím něco udělat!

Zrovna jsem si četla článek od kolegyně, která psala o možnostech hubnutí po porodu a narazila na Tupler techniku.

Hubnutí po porodu: Jak dostat bříško do formy?

Zázračná Tupler technika

Načetla jsem si tedy spoustu věcí a rovnou se objednala k paní Andree Čechurové, která je jedinou instuktorkou TuplerTechnique® v Česku. Ta mi po úvodním seznámení s diastázou provedla vyšetření, během kterého se mé podezření potvrdilo. Mám rozestup břišní stěny.

Jenže co teď? Program TuplerTechnique® je rozdělen do celkem 18 týdnů, během nichž je třeba zhojit oslabené vazivo, které spojuje nejzvenější břišní svaly.

 "Jak se vazivo stává silnější a mělčí, tak se svaly přibližují postupně zpátky k sobě. Program postupuje v průběhu 18 týdnů. Během prvních šesti týdnů, se doporučuje nedělat žádný jiný typ sportovních aktivit nebo cvičení, pouze chůze nebo jízda na rotopedu.

Osvojte si pravidla batolecí stravy a zhubněte po porodu

Během této doby, je důležité umožnit vazivové tkáni, aby se hojila a posílila a naučit se používat příčný břišní sval při každodenních činnostech. V šestém týdnu se pak naučíte jak začlenit Tupler Technique® do vašeho běžného, pravidelného cvičení a jak ho upravit tak, abyste udržela výsledky, které jste již při uzavírání diastázy dosáhla," říká Andrea Čechurová.

Pás Diastasis Rehab Splint® se stane vaší druhou kůží

A to ještě nebylo řečeno, že k tomu, aby se svaly vrátily do původního stavu, vám má pomoci nejen cvičení, ale také nošení pásu Diastasis Rehab Splint®. Ten po celou dobu léčby umístí roztažené vazivo do užší pozice, aby se mohlo hojit, a to tím, že ho zbaví tahu.

"Nošení pásu lze přirovnat k nošení sádry na zlomené kosti, kde je také nutné držet kosti nepřetržitě u sebe, aby srostly. Pro ochranu vaziva je zase nutné se vyhnout aktivitám, které natahují vazivo, nebo vyvíjejí na vazivo vnitrobřišní tlak nebo tlak zvenku.

To je důvod, proč je důležité posílit příčný břišní sval tak, že je dostatečně silný na to, abyste ho byli schopni zapojit při běžných tělesných funkcích (jako kýchání, kašel, smrkání, chození na záchod) a také při běžných denních činnostech (tj. ohýbání, zvedání dětí nebo těžkých předmětů).

Nošení dětského nosítka na břiše nebo pozice na všech čtyřech způsobují tlak na vazivo. Aktivity, jako je plavání nebo dělání mostů, jsou činnosti u kterých se rozpínají žebra a to také natahuje vazivo. V poslední řadě je nutné vyhnout se také křížovým pohybům, jako je například tenis nebo golf," vysvětluje lektorka.

Nejsilnějším pomocníkem při hubnutí je váš mozek

První výsledky

I když těch informací, které mi sympatická lektorka předala během dvou a půl hodin bylo mnoho, přece jen to nevypadalo tak nemožně. Ovšem už doma jsem se přesvědčila o opaku. Zatímco ve studiu mi bylo jasné, jak pás nasadit, doma jsem měla problém a musela si několikrát pouštět video, abych ho nasadila správně.

Také jsem měla prvních několik dnů problém myslet na něco jiného, než na to, že mám pás. Ze začátku mi to nebylo vůbec příjemné a vždy jsem se těšila, až půjdu do sprchy a pás si sundám. Po pár týdnech jsem si na něj ale naprosto zvykla. Výhodou je, že je právě zima, takže není problém jej schovat pod tričko nebo mikinu.

Jako velký problém se však ukázalo stále myslet na správné držení těla. S třemi dětmi je to slušná fuška, do toho nejmladšího Matyáška musím zvedat co chvíli. Také se musím přiznat, že jsem ne úplně poctivě denně cvičila. I když jsem se snažila, vím, že by to chtělo přidat.

Po šesti týdnech jsem byla na přeměření a takto to dopadlo

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na první pohled to nemusí vypadat jako na bůhvíjak velký úspěch, ale pro mě je to pokrok. Vůbec to, že vím, jak cvičit a také po dlouhé době dokážu své břicho zatánout, což mi předtím vůbec nešlo. Teď mám navíc motivaci se snažit víc, aby výsledky za těch 12 týdnů byly mnohem viditelnější a hlavně jsem se rozestupu zbavila.

O tom, jak jsem dopadla, vás budu informovat.

Ukázka výsledků klientky, která cvičila s pásem pět měsíců:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Tupler Technique® program je založen na 4 krocích.

K dosažení nejlepších výsledků je třeba dělat všechny 4 kroky programu:

  1. Cviky vsedě a vleže
  2. Stahování rehabilitačním pásem
  3. Zapojování příčného břišního svalu
  4. Správné vstávání, sedání a lehání

Co je to diastáza?

Břišní svaly po porodu jsou ochablé a není se čemu divit, 9 měsíců je roztahoval tlak rostoucí dělohy. Je potřeba je tedy začít zase postupně posilovat, aby se dostaly do původní formy. Často ale během těhotenství kromě roztažení svalů dojde u přímého břišního svalu i k roztažení vazivového pruhu zv. Linea alba do stran, tedy k rozestoupení dvou částí tohoto párového svalu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

"Předtím než začnete cvičit, je tedy  dobré vědět, zda u vás nedošlo k diastáze neboli rozestupu přímých břišních svalů. Čísla z několika málo průzkumů ukazují, že diastázou trpí okolo 60% žen po porodu. Pokud totiž s touto diagnózou začnete cvičit „klasické“ cviky na břicho  (sklapovačky, sedy lehy, prkna atd.), nejen,  že se vypouklého bříška nezbavíte, ale stav budete nadále zhoršovat.

Kromě toho, že velké bříško a při větší diastáze i vystouplý pupík nevypadá vůbec dobře a rozhodně tedy nezvyšuje vaše sebevědomí, s sebou diastáza nese i spoustu zdravotních problémů. Břišní svaly tvoří opěrný systém pro vaše záda a orgány. Pokud dojde k rozestupu, oslabuje se opěrný systém pro záda a orgány, tvořený při rozestupu pouze vazivovou tkání namísto svaloviny," doplňuje Andrea Čechurová.

Vazivo samozřejmě není tak dobrý opěrný systém jako svaly. To vede často k bolesti zad a problémům s páteří. Diastáza představuje také riziko vzniku pupeční kýly, trávicích a střevních problémů a problémů s pánevním dnem (např. inkontinence). V neposlední řadě představuje rozestup u těhotných žen jedno z rizik císařského řezu.

O technice Tupler

Klepněte pro větší obrázek

Program TuplerTechnique® byl vytvořen Julií Tuplerovou, diplomovanou zdravotní sestrou, certifikovanou porodní instruktorkou a instruktorkou fitness ve Spojených státech. Julie už přes 20 let vyučuje a dále rozvíjí tento unikátní program na léčbu diastázy u žen, mužů i dětí.

Je také autorkou dvou knih: Maternal Fitness and Lose Your Mummy Tummy, pěti DVD, je ve výboru Fit Pregnancy, Women's Health Foundation and the Women's Sports Foundation a je také častým řečníkem na zdravotních a fitness konferencích. Julie je mezinárodně uznávána jako přední odborník na rehabilitaci diastázy.

Tupler Technique® je účinná metoda na léčbu diastázy ověřená výzkumem. Výzkum byl proveden na Kolumbijské univerzitě v roce 2002. Výsledky prokázaly, že ženy, které cvičily cviky Tupler Technique® měly menší rozestup, než kontrolní skupina, která neměla dělat tato cvičení.( Journal of Women’s Health Physical Therapy Volume 29, No. 1, Spring, 2005.

Statistická data TuplerTechnique od 1200 klientů ukázala, že během šesti týdnů po zahájení programu, se pacientům zmenšila diastáza až o 55 procent.

Máte zkušenosti s diastázou?

 

Poradna: Po porodu mi zůstalo vytahané břicho. Co s tím?

Za jak dlouho po porodu mohu začít posilovat břicho?
Témata: Těhotenství, Zdraví, Hubnutí po porodu, Původní stav, Běžný den, Splín, Pravidelné cvičení, Třetí těhotenství, Rozestup, Velké bříško, Třetí porod, Stejný problém, Matyáš, Inkontinence, Účinná metoda, Správné držení, Velký problém, Linea, Spojený stát, Břicho
Mohlo by vás zajímat
Špatné počasí? Nevadí! Vezměte do ruky knihu a užívejte si domácí pohodu
Halloweenské dobroty, které ocení nejen děti
Utrpení matek perfekcionistek... Perfektní chtějí být většinou prvorozené dcery
Diastáza se objevuje hlavně po druhém porodu. Jak se zbavit rozestupu břicha ?

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu