Maminka.czZdraví

Otužování? Začněte s ním hned!

Stávající teplé dny nás všechny moc těší. Děti mohou trávit více času venku a mohou tak posílit svou imunitu. Jak ji ještě zvýšit? Otužováním!
Otužování? Začněte s ním hned!

V 60. letech byly jesle plné dětí. Miminka se hromadně nakrmila, přebalila, oblékla a hurá na terasu, do postýlek, v zimě zabalená v peřinách, v létě v lehké přikrývce většinou hned usnula a spala hlubokým spánkem. Ano, dnes lze mít výhrady ke kolektivním způsobům, otužování ale opravdu docela fungovalo.

V době, kdy jsem i já patřila do stálého jeslového inventáře, jsem podle rodičů nikdy vážněji neonemocněla. Otužování zkrátka prospívá a zvýšená odolnost vůči nemocem je jen jednou z výher, kterou za odměnu dostaneme. Těmi dalšími jsou například lepší látková výměna, celková aktivizace, dobrý spánek a duševní pohoda, ale i pořádná chuť k jídlu. 

Vzdušná lázeň 

Kdy s otužováním začít? Prakticky od narození. Dítě si zdravé návyky brzy osvojí a bude je považovat za běžnou součást života. Odborníci radí: Jakmile jste jednou s otužováním začali, nepřestávejte a vytrvejte, i když se vám právě moc nechce. Pokud totiž proces přerušíte, zvýšená otužilost během poměrně krátké doby opět klesne. „Jestliže dítě onemocnělo nebo bylo potřeba otužování přerušit z jiných důvodů, je potřeba začít opět pomaloučku od začátku. Mezi nejjednodušší metody patří otužování vzduchem. Na procházky s kočárkem nebývá příliš mnoho času každý den, zvláště máte-li doma jedno či více starších dětí. Vliv chladného vzduchu lze podpořit navykáním dítěte na spánek u otevřeného okna, a to i když je chladněji než obvykle,“ radí dětská lékařka z Kliniky dětského a dorostového lékařství 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze MUDr. Tereza Nedělková.

V prvních týdnech po narození je samozřejmě zapotřebí ctít nezralou termoregulaci miminka; tu však vyřešíme přiměřeným oblékáním. Jinak je zbytečné miminko přehřívat – teplota v místnosti by neměla být vyšší než 22 °C. Pobyt na čerstvém vzduchu (s postupným prodlužováním doby) miminku napomůže také k hlubšímu spánku a celkové regeneraci.

Otužovat starší dítě lze rovněž prostřednictvím takzvané vzdušné lázně, například při rozcvičce jen v lehkém oblečení venku nebo při otevřeném okně. Nebojte se, váš potomek během deseti minut čilé aktivity u okna či na zahradě neprostydne, samozřejmě za přiměřeného počasí. Jak se vzdušnou lázní začít? Startuje se při pokojové teplotě a pak se teplota vzduchu postupně snižuje (v průměru asi o 1 °C vždy po 3–4 lázních). U předškolních dětí lze dojít až k 15 °C, a jsou-li děti silně otužilé, potom až k 10 °C. 

Léto je šance změnit přístup otužení 

Teplé letní počasí nás zbavuje mnoha povinností: miminko stačí uložit k otevřenému oknu nebo na terasu či zahradu, starší děti si najdou zábavu samy; pobyt na vzduchu se v létě stává samozřejmostí. Připočítáme-li k tomu další věci, které k létu patří, zjistíme, že z povinnosti se stává zábava – kdo by neměl rád koupání, plavání, pobyt na pláži nebo třeba procházky v lese? Důležité je co nejdéle pobývat mimo městský smog, v přírodě. 

Výhodou vody je ovládání její teploty 

Účinek chladné vody na organismus je velice intenzivní – chladná voda odebírá tělu až 30x více tepla než vzduch o stejné teplotě. „Tento typ otužování se hodí pouze pro zcela zdravé děti; voda by měla být ochlazována jen velice zvolna,“ dodává dětská lékařka.

Jak na to? Začíná se smáčením celého těla vodou, která je zpočátku příjemně vlažná (mezi 30 a 34 °C). Navlhčenou a mírně vyždímanou žínkou se postupně svlažují jednotlivé části těla (obličej a krk, horní končetiny, trup, dolní končetiny) a ihned se vysuší třecím ručníkem. 

S citlivějším dítětem zacházíme opatrněji, smáčíme jen horní polovinu těla. Teplotu vody postupně snižujeme (po několika dnech zhruba o 1 °C ) až na 20 °C. Tady můžeme setrvat nebo přejít ke sprchování vlažnou vodou. Sprchování by mělo předcházet krátké zahřátí těla teplou sprchou a poté následuje přechod na chladnější teplotu. Dítě tak sprchujeme asi 2 minuty, pak je ihned dobře osušíme, promasírujeme a přiměřeně oblečeme.

„Zásadou je, abychom se nechali vést pocity dítěte. Ať si samo určí, jak chladnou vodu chce použít. Důležité je, aby sprchování bralo jako hru,“ říká MUDr. Eva Vernerová z Ústavu imunologie 2. lékařské fakulty UK a FN Motol. 

I horko otužuje 

Pobyt v sauně je dnes součástí rozvrhu dne v mnoha předškolních zařízeních. A je to dobře, protože sauna prokazatelně zvyšuje obranyschopnost. Můžeme sem chodit i s velmi malými dětmi, kdy pocení (stačí 5 až 8 minut) střídáme s rychlým ochlazením.

„Pobyt v sauně by neměl být nijak dlouhý a postačí opravdu jen 2 až 3 střídání/opakování. Proces ukončíme teplou sprchou a odpočinkem v odpočívárně po dobu alespoň čtvrt hodiny. Po saunování se doporučuje doplnit živiny lehkou svačinkou (ovoce, zelenina, celozrnný sendvič),“ vysvětluje lékařka.

Stejně jako pobyt v chladu či sprchování, i saunování má podle jejích slov své „kontraindikace“. Než tedy budete chtít jít s dítětem do sauny, poraďte se se svým pediatrem, je-li tato aktivita vhodná i pro to vaše. „Saunovat se rozhodně nedoporučuje například dětem s epilepsií nebo srdečním onemocněním, určitá omezení platí i u dalších nemocí, například astmatu,“ dodává MUDr. Vernerová. Podle jejích slov lze imunitu astmatika či alergika lépe posílit například pobytem v solné jeskyni nebo u moře. 

Blahodárné slunce 

Součástí dětských regeneračních pobytů kdysi bývaly i sluneční lázně. Sluneční svit je pro zdraví velmi důležitý; zajišťuje lepší vstřebávání vápníku do kostí a tím je chrání před zlomeninami. Pobyt na místě s intenzivním slunečním svitem prospívá nervovému systému – do mozku se vyplavuje více serotoninu, hormonu dobré nálady, a melatoninu, který zase ovlivňuje kvalitu spánku. 
Pro pobyt na slunci je však třeba dodržovat některá pravidla, například nechodit s dětmi na přímé slunce v poledním čase a používat ochranné pomůcky (čepice, opalovací krémy) jak venku, tak i ve městě. 

Témata:Zdraví
Mohlo by vás zajímat
Gratulujeme! Jana Doleželová je maminkou, porodila holčičku
Dělá se vašim dětem při cestování špatně? Víme, jak nevolnosti zvládnout
28 dětských hřišť, která jsou noční můrou všech rodičů. To fakt nechcete!
Poševní mykózy trápí ženy hlavně v létě. Vyhnete se jim převlékáním plavek

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu