Maminka.czZdraví

Otužujte děti a vyhnete se nachlazení

Otužování je jednoduché, levné, nenáročné a nemá vedlejší účinky. Proč na něj při prevenci podzimních dětských nachlazení tak často zapomínáme?
16. 9. 2017
Otužujte děti a vyhnete se nachlazení

Jelikož čtyři dny v týdnu pracuji jako lektorka dětského plavání, mám šanci mimo jiné pozorovat, do jaké míry jsou české děti otužilé, jak od útlého věku zvládají pohyb ve vlažné vodě, a třeba i to, kolik vrstev oblečení na sobě některé děti běžně nosí.

Nechci být škarohlídem, ale mám pocit, že jsme národ „zmrzlíků“; mnohé děti nosívají od brzkého podzimu punčocháče, teplé čepice, šály a mikina bez bundy je pro ně takřka nemyslitelná.  V bazéně, který má teplotu 33 stupňů, se některé děti i přes aktivní pohyb třesou zimou, což jim plavání samozřejmě znepříjemňuje.

Poněkud jiný pohled se vám naskytne, když zavítáte do Skandinávie, Anglie nebo některých dalších evropských zemí. Zatímco my máme bundu a čepici, místní drobotina se obvykle spokojeně brouzdá v kalužích v holinkách, kraťasech a lehké mikině.

A k čemu je otužilost, respektive otužování dobré? „Z praktických zkušeností vyplývá, že otužování vůči chladu je důležité především z hlediska snížení nemocnosti pro akutní respirační choroby,“ uvádí ve své knize „Adaptace na chlad u člověka“ profesor Václav Zeman.

 

„Děti nejsou otužilé a snadno ofouknou.“

 

Teplo nadevše!

Teplo – dříve luxus, nyní norma, na kterou jsme zvyklí v každé situaci. Z příjemně vytopeného bytu, teple oblečeni míříme do vytopeného auta, autobusu, školky, práce, školy, nákupního centra, zkrátka se neustále pohybujeme v přijatelně vytopených prostorech. Což je sice samozřejmě příjemné, avšak vše má i druhou stranu mince.

Moderní doba nás pozvolna olupuje o přirozenou schopnost pohotově reagovat na chladové podněty. Jsme stále méně otužilí; my i naše děti ztrácíme přirozenou otužilost a mnohého z nás s nadsázkou „ofoukne“ každý studenější větřík a nachlazení je tu!

Naproti tomu příznivci otužování o sobě tvrdí, že se jim nemoci z nachlazení vyhýbají nebo alespoň mívají lehčí průběh a dříve odezní. „Většina dnešních dětí během dne pobývá v suchých a přehřátých prostorách, pobyt venku v chladných měsících je minimální a navíc oblečení je většinou nevhodné. Tyto skutečnosti vedou následně ke zchoulostivění dítěte a poklesu odolnosti vůči virovým infekcím,“ tvrdí například doktorka Květoslava Ludvíková.

Saunování dětí: Pohlazení po těle i po duši

Ledová sprcha? Nikdy!

Nestor českého saunování a otužování, lékař Antonín Mikolášek, tvrdí:  „Otužování samo o sobě je děj, který vede k úpravě reflexů mezi cévami tělesné periferie a nosu, vyvolaných chladovým podnětem. Zlepšení tohoto děje napomáhá ke schopnosti cév nepropustit choroboplodné zárodky do sliznice nosu, zejména při působení chladového podnětu, a prakticky tak vytvořit jistou ochranu dosaženého stavu tělesné odolnosti.“

Mnozí z nás mají bohužel naprosto mylně zažité, že otužování rovná se studená sprcha. Otužování však musí být vždy pozvolné, postupné a zahrnuje nejen kontakt s vodou, ale například i tzv. „vzdušné lázně“, saunování, pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu a samozřejmě i střízlivý přístup k oblékání atd.

U dětí je v tomto ohledu vhodné soustředit se především na přiměřené oblékání, nepřetápění místností, časté větrání, pravidelný pohyb venku (takřka za každého počasí) a jednoduché otužování vodou.

Hlavní zásady zdravého otužování vodou

  • Otužování musí být vždy postupné, pozvolné a příjemné! Nikdy bychom neměli otužovat dítě přes jeho odpor!
  • První krok vás nenasměruje ke studené sprše, ale k vlažné žínce, tu po večerní koupeli namočte do vlažné vody a omývejte dítěti končetiny. Každý týden teplotu vody o stupeň snižte a postupně začněte omývat celé tělo (nejprve končetiny, záda a v poslední fázi hlavičku a břicho).
  • Až bude dítě bez problémů zvládat teplotu vody (žínky) okolo 20 stupňů, můžete přejít ke sprchování. Postup je stejný jako u žínky. Reakce dítěte nesmí být negativní!
  • Otužování nikdy nezakončujte teplou sprchou, naopak velmi vhodná je uklidňující masáž.
  • Nikdy neotužujeme dítě nemocné či s příznaky jakéhokoliv onemocnění. V případě chronického onemocnění vždy konzultujte otužování s lékařem!
  • Po nemoci dodržujte rekonvalescenci a po ní začněte opět pozvolna! Teplotu vody volte dle dítěte tak, aby mu byla příjemná.

Pravidelné otužování může dle zkušeností mnoha rodičů přinést dítěti nejen menší nemocnost a větší odolnost, ale také lepší spánek a zdravou chuť k jídlu.

Video: Používání fluoridů a přírodních zubních kartáčků

Otužování? Začněte s ním hned!
Záhada jménem syndrom ruka-noha-ústa. Pozor na záměnu
Bojujte proti nemocem aromaterapií, budete překvapeni

 

Témata: Děti, Zdraví, Nákupní centrum, Skandinávie, Dobrý spánek, Sprcha, Poslední fáze, Pravidelný pohyb, První krok, Večerní koupel, Voda, Přiměřené oblékání, Čerstvý vzduch, Odolnost, Přirozená schopnost, Bund, Hlavní zásada, Anglie, Moderní doba, Studená sprcha, Vlažná voda, Aktivní pohyb, Čepice, Antonín Mikolášek, Dnešní dítě
Mohlo by vás zajímat
Jak přežít zimní chmury? Tipy, které vás z toho dostanou
Syn má jinou barvu kůže než táta. Podezírali mě z nevěry
Oprašte tradici vánočních přání. Vyrobte si je sami, třeba z knoflíků
Chřipková sezóna v těhotenství. Jak ji zvládnout bez úhony a na co si dát pozor?

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu