Maminka.czZdraví

"Parfém vám dodá sebevědomí"

Jana Benešovská 3.  7.  2009
"Parfém vám dodá sebevědomí"
Parfém by měl korespondovat s osobností a ženě sedět jako dobře padnoucí šaty. Ale jak ho vybrat? Jak se zorientovat ve světě vůní, prozradila exkluzivně pro časopis MOJE PSYCHOLOGIE Morgane Chapron, manažerka firmy Annick Goutal, jejíž výrobky patří mezi nejvyhledávanější ve světě.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

*Co všechno o nás podle vašeho názoru dokáže říct vůně parfému, který používáme?

Parfém je velmi důležitou součástí naší osobnosti. Společně s oblečením je vůně tím prvotním, čeho si na nás naše okolí všimne, proto bychom měli jeho výběru věnovat dostatečnou pozornost. Totiž pokud parfém nekoresponduje s naší osobností, je pravděpodobné, že okolí to pozná a podle toho se k nám bude chovat. Není dobré kupovat si trendové parfémy pouze z toho důvodu, že jsou právě teď v módě. Je lepší vybrat si takový parfém, jehož vůně odráží naše zkušenosti, zážitky, příjemné vzpomínky nebo který okamžitě dokáže proměnit negativní náladu v pozitivní.

* Jak si tedy vybrat parfém, který odráží naši osobnost?

Správný parfém k vám musí promlouvat. Parfém se skládá ze tří částí podle toho, jak se které vůně uvolňují. Takzvaná hlava vytváří první dojem, tyto vysoké tóny cítíte zhruba první čtvrthodinu. Druhá část - srdce - naplno vynikne až poté. Základ parfému, nízké tóny, působí u některých parfémů i desítky hodin. Je důležité s nákupem parfému nespěchat, ovšem správná vůně by s vámi měla souznít. Až si půjdete vybírat parfém do obchodu, nezkoumejte a neptejte se prodavačky, z jakých ingrediencí se daná vůně skládá, ale navoňte se a ptejte se nejprve sama sebe. Co vám ta vůně připomíná? Jakou emoci ve vás vzbuzuje? Připodobňování vůní k něčemu, co známe ze života nebo co je nám příjemné, je naprosto nepostradatelné. Někdy vůně nemusí vyvolat nic konkrétního. Stačí příjemný pocit, že vás odnesla někam daleko, že se najednou cítíte příjemně naladěná a odpočinutá. Někdy lze vnímat vůni i jako pozitivní únik ze stereotypní každodennosti. Kdybyste při nákupu zjišťovala nejprve ingredience, mohlo by vás odradit, že vámi vybraný parfém obsahuje například vanilku, kterou samu o sobě nemáte ráda, a vůbec byste ho nevyzkoušela.

* Věříte tomu, že správně vybraným parfémem může žena získat zájem muže?

Ano, o tom jsem naprosto přesvědčená. Když zvolíte správný parfém, dodá vám sílu, energii, sebejistotu. Budete sebevědomější a mnohem jednodušeji budete navazovat kontakty. Na své okolí budete působit mnohem pozitivněji a příjemněji, všechny smysly budou maximálně v pohotovosti. Díky vůni se žena může stát pro muže nezapomenutelnou, přestože ji uvidí třeba jedinkrát v životě. I po mnoha letech se mu při stejné vůni vybaví. Proto je dobré „obléknout“ parfém i ve chvíli, kdy se chystáte třeba na jogging. Nikdy nevíte, koho potkáte. (smích)

* Jaké parfémy mají takovou až nadpřirozenou sílu?

Konkrétně třeba parfémy s obsahem prvku ylang-ylang, které změkčují silné tóny ve vonné kompozici a způsobují, že celková emoce z vůně parfému je mnohem intenzivnější. Ylang-ylang v sobě má jisté nepopiratelné kouzlo. Ale nekupujte parfémy výhradně z toho důvodu, že obsahují tuto ingredienci. Pokud totiž s parfémem nebudete souznít, budete o sobě lhát. A chcete o sobě lhát?

* Existují vůbec nějaká pravidla, jak správně „nosit“ parfém?

Parfémářky Annick Goutal, Isabelle Doyen a Camille Goutal doporučují stříknout si vůni patnáct minut před odchodem z domova do oblečení, aby postupně mohlo naplno vyniknout srdce vůně. Taky by vám poradily stříknout si vůni do svého kartáče na vlasy, naopak není podle nich příliš dobré aplikovat vůni přímo na kůži. Každá vůně totiž obsahuje alkohol, a to může zvlášť v létě způsobit pokožce problémy. Pokud se chystáte například na večeři do restaurace, osobně bych doporučila stříknout vůni do kabátu. Je to takové jemné gesto směrem k muži, který vám z něj bude pomáhat.

* A jak často aplikovat parfém?

Doporučuji minimálně jednou denně, předtím než ráno opustíte byt. Ale je dobré mít svůj parfém neustále při sobě a osvěžit se jeho vůní například během náročného dne. V kabelce je to malá lahvička, ale budete překvapená, kolik je v ní pozitivní energie! V kanceláři je vzhledem ke kolegům důležitá ohleduplnost při aplikaci parfému. Isabele Doyen a Camille Goutal by vám určitě řekly, že stačí stříknout ho do vzduchu a pak jím volným krokem projít.

* Liší se nějak vkus Evropanek, Američanek a Asiatek, co se týká výběru vůní?

Určitě. Trošku se liší nejen kontinenty, ale i jednotlivé země. Například Evropanky z přímořských států si potrpí na čisté, svěží vůně a aromatické vůně inspirované bylinkami, které jsou přirozenou součástí jejich života, a především jejich kuchyně. Ženy ze zemí východní Evropy mají rády hravé vůně, které částečně korespondují s jejich kulturou, a tak mohou být třeba výrazně kořeněnější. V Asii jsou velmi oblíbené jemné a nenápadné vůně, protože tamější ženy se mnohem víc zabývají péčí o pleť než výběrem parfémů. Každopádně zbožňují vůni růží. Američanky si potrpí rovněž na čistší, květinovější vůně, jakoby upjatější a střídmější. Nejsou tam tolik populární hřejivé tóny jako například ve východní Evropě.


TROCHA HISTORIE

Annick Goutal pocházela z početné francouzské rodiny, ve které se narodila jako třetí dítě z osmi. Už odmalička vykazovala velký talent při hře na klavír. Na jedné společenské akci ji objevil fotograf časopisu Vogue a Annick se začala úspěšně věnovat modelingu. Ovšem svět přehlídkových mol ji příliš neuspokojoval. V roce 1980 se zúčastnila setkání parfumářů a svět omamných vůní ji okouzlil. S překvapením zjistila, jak blízko mají parfémy svou skladbou k hudbě - tři základní stupně každého parfému se totiž obrazně označují jako tónika, dominanta a subdominanta. Stejně vášnivě, jako se předtím věnovala hře na klavír, se tedy Annick vrhla do parfumářského byznysu. Hned na začátku ovšem trochu narazila, protože neměla žádné zkušenosti s obchodováním a také neměla chemické vzdělání - ingredience do parfémů vybírala pouze podle citu. Protože ale byla jednou z prvních žen, které se tomuto odvětví věnovaly, získala brzy podporu lidí a vybudovala ze své značky jednu z nejvyhlášenějších na světě. Annick Goutal zemřela v roce 1999, v podnikání teď pokračuje její dcera Camille Goutal.

Témata: Zdraví, Časopis Moje psychologie, Parfém, Správná vůně, Malá lahvička, Vogue, Dominanta, Sebevědomí, Par, Nadpřirozeno, Pár, Zdraví na Heureka.cz