Maminka.czVzdělání

Hrají vaše děti Minecraft a Roblox? Nechte je. Oblíbené počítačové hry pomáhají rozvíjet digitální gramotnost i kreativitu

Simona Procházková 7.  10.  2023
Populární hra Minecraft pomáhá s technickou gramotností i s kreativním a kritickým myšlením dětí, tvrdí odborníci z organizace Bridge Academy. Vyvrací tak zažitý stereotyp, že počítačové video hry dětem a mladistvým spíše škodí. Záleží ale samozřejmě na tom, jak kvalitně a jakým způsobem se herní platformy používají. Přečtěte si víc.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Počítačové hry jsou ve společnosti často vnímány jako fenomén, který brzdí děti v jejich vývoji, učí je agresi a okrádá je o čas. Ačkoliv v rámci hraní může dojít k závislosti hraničící až s obsesí, v případě, že je aktivita dětí kontrolována a správně směrována, může mít i pozitivní dopady.

VIDEO: Expert na hrozby o nástrahách internetu. Co ohrožuje naše děti a peněženky?

Tým irských vědců vedených E. J. Slatterym vedl rozhovory s učiteli, kteří sdíleli své zkušenosti s platformou Minecraft jako výukovým nástrojem ve třídách dětí od 8 do 12 let. Podle nich může být tato hra jednoduše začleněna do vzdělávacích osnov, kde slouží jako praktický nástroj, pomocí kterého mohou školáci názorně předvést, co se naučili.

Mimo jiné může posloužit i jako inkluzivní vzdělávací nástroj, který napomůže do výuky začlenit i děti se speciálními potřebami, jež jsou způsobeny některými vývojovými poruchami a specifickými poruchami učení, jako jsou například ADHD, autismus, dyslexie či dyspraxie.

Výuka programování i komunikace pomocí počítačových her

Organizace Bridge Academy pořádá v sedmi městech Česka volnočasové kroužky zaměřené na programování za pomoci právě počítačových her Roblox a Minecraft. Jsou určeny pro děti od šesti do 15 let, pro některé z nich je to vůbec první práce na počítači. Díky lekcím programování v počítačových hrách Minecraft či Roblox děti rozvíjí svou digitální gramotnost. Navíc jsou vzdělávány v anglickém jazyce, který je nedílnou součástí obou platforem.

„Platformy, které pro aktivitu kroužků používáme, jsou dětem známé a velmi blízké. O to snazší je ukázat jim, jakým způsobem je mohou využívat i mimo klasické hraní. Ve vymezeném časovém intervalu se naučí například, jak stavět či používat vhodné materiály. V rámci zadaných projektů děti naplno využívají svou fantazii a kreativitu, zorientují se ve virtuálním prostředí v rámci týmu a naučí se řešit případné konflikty při týmové spolupráci. Věříme, že všechny tyto aspekty jsou pro ně velmi důležité,“ popsala cíl spolku Alena Polívková, manažerka Bridge Academy.

Minecraft a Roblox: lepší kritické myšlení, angličtina i práce v týmu

Tyto kurzy cílí na rozvoj kreativity dětí, jejich komunikačních a technických schopností, kritického myšlení a kooperace v týmu. Aktuálně navíc díky podpoře a grantu Moneta Money Bank organizace spustila program, který má za cíl tyto mimoškolní aktivity zprostředkovat i dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí, speciálních škol a dětských domovů.

Současný stav, ve kterém se děti ze speciálních škol a dětských domovů nacházejí, neumožňuje kvalitní využití volného času formou vzdělávání. Získání IT a technických dovedností v ročnících základních škol je přitom zásadní pro další rozvoj dětí a jejich pokračování ve studiu na středních školách. „Zvyšováním technické gramotnosti připravujeme děti na lepší budoucnost a výběr směru, kterým se mohou dát,“ dodala Alena Polívková. Jak navíc dále doplnila, v rámci kurzu se snaží děti motivovat i k tomu, aby vnímaly herní platformy jako výukovou pomůcku.

3 mýty a fakta o moderních technologiích. Opravdu dětem tolik škodí?

„Zaměřujeme se na široké spektrum dětí, například na děti rodičů samoživitelů i děti ze speciálních škol. K tomuto projektu jsme získali finanční prostředky na pokrytí lektorské činnosti. Díky další spolupráci s Chance4Children máme také snazší přístup do dětských domovů, a můžeme tak rozšiřovat svou působnost zaměřenou právě na tyto děti,“ řekla dále Alena Polívková.

„Vzdělávací projekty vždy rádi podpoříme. Bez základní technické gramotnosti se v dnešní digitalizované době neobejdeme,“ uvádí Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a členka grantové komise Moneta Money Bank.

děti neudržíte mimo virtuální svět

PhDr. Eva Stupková, psycholožka

  • Počítačové hry jsou v současné době oblíbenou zábavou mnoha dětí bez ohledu na věk i pohlaví. Pokud o ně samy jeví zájem, nelze je držet mimo tento virtuální svět.
  • Z pozice rodiče je dobré si uvědomit, že se mnohdy nejedná pouze o zábavu a relax, ale že děti mohou prohlubovat své schopnosti a rozšiřovat si kompetence.
  • Hry jako Minecraft a Roblox jsou založené na týmové spolupráci, navíc se nedají vyhrát v klasickém slova smyslu, cílí tak na vzájemnou spolupráci.
  • Aby byl hráč úspěšný, musí být schopný domluvit se s ostatními, dělat rozhodnutí prospěšná pro všechny. Rozvíjí se také schopnost organizace, plánování, hra může podporovat kladné charakterové vlastnosti, jako je např. pozitivní vztah k práci.
  • Rodiče mohou své děti podpořit svou vlastní informovaností a právě tím, že jim umožní navštěvovat kroužky takto zaměřené.
  • Často také doporučuji, aby se rodiče sami zapojili do hraní (zvlášť když je hra týmová). Mají pak se svými dětmi společné téma, zájem, který je sbližuje, a podporuje tak vztah rodič-dítě.
Témata: Děti, Vzdělání, Základní škola, děti a telefon, internet, bezpečnost na internetu, on-line, Minecraft, Teenager, dyslexie, Kritické myšlení, Počítačová hra, Myšlení, Stereotypy, Platforma, Kreativita, Česká republika, Gramotnost, Roblox, Moneta Money Bank