[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Počítačové hry jsou ve společnosti často vnímány jako fenomén, který brzdí děti v jejich vývoji, učí je agresi a okrádá je o čas. Ačkoliv v rámci hraní může dojít k závislosti hraničící až s obsesí, v případě, že je aktivita dětí kontrolována a správně směrována, může mít i pozitivní dopady.
Tým irských vědců vedených E. J. Slatterym vedl rozhovory s učiteli, kteří sdíleli své zkušenosti s platformou Minecraft jako výukovým nástrojem ve třídách dětí od 8 do 12 let. Podle nich může být tato hra jednoduše začleněna do vzdělávacích osnov, kde slouží jako praktický nástroj, pomocí kterého mohou školáci názorně předvést, co se naučili.
Mimo jiné může posloužit i jako inkluzivní vzdělávací nástroj, který napomůže do výuky začlenit i děti se speciálními potřebami, jež jsou způsobeny některými vývojovými poruchami a specifickými poruchami učení, jako jsou například ADHD, autismus, dyslexie či dyspraxie.
Organizace Bridge Academy pořádá v sedmi městech Česka volnočasové kroužky zaměřené na programování za pomoci právě počítačových her Roblox a Minecraft. Jsou určeny pro děti od šesti do 15 let, pro některé z nich je to vůbec první práce na počítači. Díky lekcím programování v počítačových hrách Minecraft či Roblox děti rozvíjí svou digitální gramotnost. Navíc jsou vzdělávány v anglickém jazyce, který je nedílnou součástí obou platforem.
„Platformy, které pro aktivitu kroužků používáme, jsou dětem známé a velmi blízké. O to snazší je ukázat jim, jakým způsobem je mohou využívat i mimo klasické hraní. Ve vymezeném časovém intervalu se naučí například, jak stavět či používat vhodné materiály. V rámci zadaných projektů děti naplno využívají svou fantazii a kreativitu, zorientují se ve virtuálním prostředí v rámci týmu a naučí se řešit případné konflikty při týmové spolupráci. Věříme, že všechny tyto aspekty jsou pro ně velmi důležité,“ popsala cíl spolku Alena Polívková, manažerka Bridge Academy.
Tyto kurzy cílí na rozvoj kreativity dětí, jejich komunikačních a technických schopností, kritického myšlení a kooperace v týmu. Aktuálně navíc díky podpoře a grantu Moneta Money Bank organizace spustila program, který má za cíl tyto mimoškolní aktivity zprostředkovat i dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí, speciálních škol a dětských domovů.
Současný stav, ve kterém se děti ze speciálních škol a dětských domovů nacházejí, neumožňuje kvalitní využití volného času formou vzdělávání. Získání IT a technických dovedností v ročnících základních škol je přitom zásadní pro další rozvoj dětí a jejich pokračování ve studiu na středních školách. „Zvyšováním technické gramotnosti připravujeme děti na lepší budoucnost a výběr směru, kterým se mohou dát,“ dodala Alena Polívková. Jak navíc dále doplnila, v rámci kurzu se snaží děti motivovat i k tomu, aby vnímaly herní platformy jako výukovou pomůcku.
„Zaměřujeme se na široké spektrum dětí, například na děti rodičů samoživitelů i děti ze speciálních škol. K tomuto projektu jsme získali finanční prostředky na pokrytí lektorské činnosti. Díky další spolupráci s Chance4Children máme také snazší přístup do dětských domovů, a můžeme tak rozšiřovat svou působnost zaměřenou právě na tyto děti,“ řekla dále Alena Polívková.
„Vzdělávací projekty vždy rádi podpoříme. Bez základní technické gramotnosti se v dnešní digitalizované době neobejdeme,“ uvádí Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a členka grantové komise Moneta Money Bank.