[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Nejmenší děti absorbují vše kolem sebe. Nejen prostředí a chování svých nejbližších, ale i používání digitálních technologií. Jedna z nejčastějších otázek rodičů v dnešní době je, jak a kdy je dětem nabídnout . Odpověď by mohla být jednoduchá – co nejpozději a co nejméně.
„Do dvou let nedoporučujeme žádné technologie, tablety či telefony kromě videohovorů,“ říká Michaela Willheimová (zijememontessori.cz), která je již 15 let průvodkyní rodičů a dětí montessori metodou.
Videohovory s rodinou a kamarády se do „zakázaného“ používání nepočítají. „Děti do dvou let mnohem lépe rozpoznají, kdo na ně hovoří, když toho člověka ještě vidí na obrazovce, takže mnohem lepší, než si telefonovat přes mobil, je využít videohovor,“ vysvětluje odbornice a vzápětí dodává, že ale ostatní technologie do dvou let věku z hlediska zdravého vývoje rozhodně nedoporučuje.
Někteří rodiče však mají obavy, že když budou potomkům tablety a mobily odpírat, dětem v jejich používání „ujede vlak“. Podle odborníků jde však o mýtus. „Rodiče bych ráda uklidnila, že na to je spousta času. Dětský vývoj je tak rychlý, že děti se pak s technologiemi rychle naučí pracovat. Ale do těch dvou let by jim to mohlo opravdu vývojově uškodit," říká Michaela Willheimová.
V prvních letech života se v dětském mozku vytvoří obrovské množství nervových spojení. Rané dětské zážitky vytvářejí nejen základ pro rozvoj osobnosti a učení, ale přímo ovlivňují způsob, jakým jsou nervové buňky v mozku propojeny. Tato nervová propojení pak mají zásadní vliv na slovní vyjadřování a myšlení. Je proto důležité, aby se malé dítě pohybovalo a učilo skrze interakci a v prostředí používalo co nejvíce smyslů. „A to se z ploché obrazovky zkrátka nemůže naučit,“ říká odbornice.
„Pokud se nám to podaří, nechme absenci obrazovek do tří let. Mozek se kolem tří let začíná vyvíjet takovým způsobem, že už dokáže rozlišovat, co je dobré, co je špatné, už je trošku usazen v realitě. Do tří let dítě bezmezně věří tomu, co mu nabídneme. A to je nebezpečná věc," varuje lektorka.
Dítě se potřebuje narodit do světa, aby mu porozumělo, aby se zbytečně nebálo věcí, které neexistují, protože mozek to ještě není schopen pochopit. Odbornice vysvětluje: „Když se malé děti dívají na něco na obrazovce, tak mozek ještě není schopný porozumět tomu a aplikovat to do reality. Děti se nejprve potřebují seznámit s opravdovou realitou, aby je obklopovaly smysluplné věci."
Montessori přístup se řídí třemi pravidly. „Jedno pravidlo je pochopit a vědět, co dítě potřebuje. To je ta znalost jeho vývojových potřeb, znalost, jak se dítě učí, jak funguje dětský mozek. Druhá věc je, aby dospělý fungoval jako vzor. A třetí je princip připraveného prostředí," vysvětluje Michaela Willheimová.
Když rodič sedí celý den s mobilem na gauči, tak rozhodně není pro svou ratolest vhodným vzorem. Smysluplné prostředí zase znamená připravit dítěti doma aktivity tak, aby se nenudilo a bylo zapojeno do běžných činností. „Už dvouleté dítě může být dobrým pomocníkem a navíc o to stojí," říká odbornice a uvádí příklady, kdy batole s maminkou může vařit, věšet prádlo a podobně.
„Dítě chce dělat to, co děláme my, využijme toho. Já vím, že je ten raný věk náročný, ale je nejdůležitější. A co do dvou let zasejeme, tak to sklidíme. Tak já jenom prosím, aby rodiče vydrželi. Technologie jsou super věc, ale nechme je na později," doporučuje.
Jak být dítěti správným vzorem? Co dělat, když někde dlouho čekáte? Jak dítě zabavit a vyvarovat se vzteklých scén? A co dělat v rodinném prostředí, kde technologie využívají starší sourozenci? To a mnohem více se dozvíte ve videu v úvodu článku. Celý rozhovor si můžete pustit také jako podcast na Spotify (podcasty maminka.cz).