[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Když přemýšlíme o digitálních technologiích, měli bychom začít u sebe. „Děti se učí napodobováním a my jim jako rodiče ne vždy jdeme dobrým příkladem. Uvědomte si, jak často máte telefon v ruce, jak ho využíváte, jak často jste vlastně vy v tom digitálním nebo on-line světě. Dítě vidí, že vy telefon, případně počítač nebo chytrou televizi používáte, a chce vás napodobovat. Je zvědavé. Vidí to u rodičů. To znamená, že to chce taky,“ vysvětluje Pavel Košek, odborník na on-line bezpečnost a ředitel korporátní komunikace ve společnosti Huawei Česká republika.
Pořízením prvního vlastního mobilu získává dítě jedinečný vstup do nového digitálního prostředí. Vhodný čas, kdy je na to zralé, nelze zevšeobecnit. „Největším odborníkem na své dítě je vždy jeho rodič. Takže na vás by mělo být určit, kdy se dítě začne s digitálním světem více seznamovat a kdy se v něm začne osamostatňovat. A vy musíte posoudit, jestli je dostatečně vyspělé,“ radí Pavel Košek a dodává: „Většinou se pořízení prvního mobilního telefonu odehrává na prvním stupni základní školy mezi sedmým a devátým rokem věku dítěte. Ale pozor, je potřeba zdůraznit, že je to vždy na rozhodnutí rodiče a mělo by to být po dohodě s dítětem. A měla by být stanovena jasná pravidla. To znamená, jak bude dítě telefon používat, jak bude rodič kontrolovat, k čemu ho dítě používá a k čemu má přístup.“
Věděli jste, že…
Pokud bude dítě mít možnost vstupovat do on-line světa a připojovat se k internetu, je důležité si s ním o tom předem promluvit. „V tu chvíli nastává určitá důležitost jednoho nástroje, kterému se říká rodičovská kontrola. A to je nějaká aplikace nebo nastavení nebo úplně jednoduše to, jakým způsobem dítěti budete kontrolovat telefon fyzicky. To znamená, jestli se někam připojuje, jaká je historie prohlížení. Tohle musí být vždycky součástí samotného předání a potom používání mobilního přístroje,“ vysvětluje odborník.
On-line světa je důležité se nebát, ale zároveň nepodceňovat rizika, která tam na dítě čekají. Pavel Košek říká: „Cokoliv do on-line světa vložíte, tak se dá okamžitě sdílet a kopírovat. Je to tam v podstatě navždy. Pokud tam dítě vloží nějaké svoje intimní nebo citlivé materiály, tak se může stát, že to tam prostě bude navěky, a dítě se tak s tím potom bude potýkat. To znamená: vždycky je dobré mít dítě nějakým způsobem pod kontrolou a ověřovat, jak svůj digitální život žije, jestli mu tam něco nehrozí.“
Jaké jsou varovné signály, že se s dítětem děje něco negativního v on-line světě?
Rodiče si musí uvědomit, že zákazy vše nevyřeší. „Dítě si se zákazy, a zvlášť těmi v technologiích a v on-line světě, poradí velmi dobře, tady rodič tahá opravdu za kratší konec. Děti ovládají technologie naprosto intuitivně a jsou v tom dobré a jsou dobré i v obcházení zákazů. Nejlepší je poznávat digitální svět společně s dítětem a v podstatě se učit získávat nové informace o tom, jaké jsou trendy, jaké jsou hrozby, co by to dítě mělo a nemělo,“ konstatuje odborník.
Kdy děti úplně vpustit do on-line světa? Co znamená doporučení: NEZAKAZOVAT, NEZAOSTÁVAT, NEZANEDBÁVAT? V čem spočívají rizika kyberšikany, sextingu a cybergroomingu? Jak můžete jako rodič působit preventivně proti hrozbám na internetu? Podívejte se na video nebo si poslechněte podcast třeba na Spotify.