Maminka.czPodcasty

PODCAST: Talenty u dětí. Jak rozpoznat, co jim jde, a kde naopak nejsou jejich silné stránky?

Každý z nás je talentovaný, jen to v sobě objevit. Jak pomoct dětem poznat své vlastní silné stránky a rozvíjet je? O tom jsme si povídaly s Vendulou Peckovou, certifikovanou koučkou a zakladatelkou Základní školy Děti budoucnosti.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Každé dítě by mělo poznat své talenty, aby mělo pocit, že jeho život má hodnotu a že  samo má hodnotu, kterou dokáže přinést lidem kolem sebe, potažmo i celé společnosti. "Když dítě vyrůstá s pocitem, že je průměrné, že nic neumí, nic mu nejde a všichni jsou lepší, vybírá si potom v životě cesty, které jsou třeba pod jeho úroveň, a ztrácí potenciál být v něčem skvělé a dělat to, co ho doopravdy naplňuje," vysvětluje koučka Vendula Pecková. 

Co může udělat rodič?

Rodič hraje v tomto případě klíčovou roli. Je totiž důležité brát dítě vážně. "Velkou výhodou je, že u nás je poměrně silná vlna respektující výchovy, která vnímá dítě jako parťáka, kterého přijímáme i s jeho jedinečností. V rámci toho sledujeme, co ho zajímá, co ho baví a kam ho to táhne," říká Vendula Pecková. Dětem je třeba dát prostor, netlačit je aktivně do nějakých kroužků, ale nechat je samovolně růst a rozhodnout si, co je vlastně baví. Zároveň by rodiče neměli tvrdit dětem, že jim všechno jde skvěle. Každý má svoje limity. Sebedůvěru můžeme budovat nejen na základě toho, co jim jde, ale také podle toho, co jim nejde. Rozhodně se nesnažíme dětem říkat, že mají na něco talent, když to ve skutečnosti není pravda. 

U dětí školkového věku se projeví to, o co mají zájem. Když je něco baví, opakovaně se k tomu vrací a nadšení z nich mnohdy úplně tryská. My jako rodiče s dítětem můžeme tu situaci probrat a dát mu možnost zažít něco podobného, čímž si ověříme, jestli ho opravdu nadchla ta daná věc, nebo tam byl zájem i o něco jiného. "Můj prostřední syn hrozně rád objevuje svět a zajímá ho, jak věci fungují. Snaží se dostat do hloubky problému. Se školkou byli v hasičské zbrojnici, a když se pak vrátili zpátky, tak mi jedna z průvodkyň říkala, že z něj určitě bude hasič, protože ho zajímalo, co ti hasiči dělají, co nosí, co mají všechno na sobě. A já jsem jí na to řekla, že možná je to jenom ta jeho povaha, že potřebuje všemu přijít na kloub. A kdyby to nebyli hasiči, mohli to být policajti. Nejde o to, onálepkovat dítě už třeba v pěti letech. Že tady v něčem projevilo nadšení, to znamená, že z něj bude tahle profese... Jenom to pozorovat a sledovat, kde ještě jinde se to projevuje, a vlastně časem uvidíme, jestli opravdu jde o ty hasiče, nebo jestli jde o to, přijít věcem na kloub. Ať už je téma jakékoliv," uvádí na příkladu koučka. 

PODCAST: Od kdy vybírat s dítětem střední školu? Poradí zkušená koučka

Další fáze přijde ve škole. Rodiče často vnímají talenty dětí čistě z hlediska školní budovy. Zjistí tak, že dítě je nadané třeba na matematiku nebo na český jazyk, a často aktivity, kterým se věnovalo mimo školu, vymizí. A to pochopitelně není správné. 

Jak vybrat kroužky?

Přestože se doporučuje děti do žádné aktivity netlačit, rodiče často chtějí, aby chodily na nějaké kroužky a zabavily se. Navíc dokud se dítě s danou aktivitou nesetká, nemůžeme říct, jestli talent má, nebo ne. Ideální je vybírat kroužek přímo s dítětem. Zeptejte se ho nejen na to, co ho baví, ale i na to, co ho na tom baví konkrétně. Když dítě rádo maluje, nemusí ho třeba bavit kroužek zaměřený jen na malování, ale třeba chce obecně něco tvořit. 

Přestimulované děti. Nepřehánějte to s kroužky, dítě potřebuje i lenošit. Kolik je tak akorát?

Jak se chová dítě, které odmala poznává své silné stránky?

Takové dítě má zdravou sebedůvěru, nenechá se jen tak rozhodit, když mu někdo řekne, že se mu něco nepovedlo. Rozhodně si kvůli jednomu nezdaru nemyslí, že je k ničemu nebo že není pro danou činnost dost dobré. "Dítě má v tomto ohledu mnohem větší emoční stabilitu. Zároveň si také buduje sebedůvěru v komunikaci s druhými. Dítě, které ví, v čem je dobré, se necítí ohrožené ostatními kamarády nebo spolužáky a také nemá potřebu neustále někomu něco dokazovat. Zkrátka ví, že v téhle oblasti je dobré, a v jiné je zase trochu slabší. Tento fakt umí přijmout, pracuje na tom a rozhodně se nehroutí," dodává Vendula Pecková. 

Jaké jsou další praktické pomůcky, které vám pomůžou odhalit talent vašeho dítěte? Podívejte se na video nebo si poslechněte podcast třeba na Spotify.

Témata: Podcasty, Rozhovor, Kroužky, Talent, Talentované děti