Podle čeho vybírat dárky pro naše nejmenší?

Reklama 15.  12.  2015
Dnešní děti mají často tolik hraček, že se mezi nimi ztrácí. Hodně stimulů způsobuje, že se děti nedokáží soustředit a po pár minutách skákání od jedné hračky k druhé se zase nudí, protože se do ničeho nedokážou „ponořit“…

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Možná někdy lepší volit kvalitu před kvantitou. Ale podle čeho se při výběru hraček rozhodovat?

Přírodní materiály

V prvních letech života je velmi důležité, aby dítko přicházelo do styku s přírodními materiály, díky kterým se učí o okolním světě. Dřevo, vlna, bavlna, ale i keramika, sklo (např. nádobí)... Kvalita materiálu často přímo vybízí k tomu, aby se s pomůckou zacházelo jemně, opatrně, s úctou a zodpovědností. Kromě své krásy a estetičnosti, jsou tyto materiály také šetrnější k životnímu prostředí a je u nich menší riziko používání barev a toxinů, které nepatří do rukou (a úst) našich dětí. Existují i čistě ekologické hračky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Věci, které jsou reálné v našem světě

Reálností hraček myslím to, že je lepší kupovat pěkného hnědého psa, než růžového. Nebo se vyhnout sadě ovoce a zeleniny, ve které se jablka na naše dítě usmívají! Co se týká např. velmi oblíbených zvířátek ve sbírkách našich dětí – existují kvalitní, věrné repliky, které dítěti umožní zvířata opravdu důkladně poznat!

Smysluplnost

Množství hraček, které se k našim dětem dostávají, je tak velké, že opravdu vidím nutnost se u každého dárku ptát sama sebe po jejich smysluplnosti. Zamyslet se nad tím, zda pomůže mému dítěti se rozvíjet. Zda se díky hračce něco naučí, zda podpoří některé z jeho smyslů... Nebo zda bude podporovat ty vlastnosti, které chci u dítěte rozvíjet.

Jednoduchost

Většina montessori pomůcek má jeden, jasný, jednoduchý účel. Věřím, že i s normálními hračkami by to tak mělo být. Velké množství barev, zvuků, činností a vjemů v jedné hračce může dítě rozptylovat, může narušovat jejich schopnost soustředění. Osobně věřím, že od hudby jsou tu hudební nástoje, k trénování motoriky, např. zatloukání, jsou zatloukačky a k učení písmen a číslic další pomůcky. Když pak máme všechno v jednom, např. v plastovém stolečku, kde se kladívkem zatloukají hlavičky, které zpívají při každém trefení se a navíc abecedu, nebo čísla... Pro dítě je to moc. Věřím, že v jednoduchosti je krása a síla!

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Hračky, které odpovídají věku a vývoji

Vypadá to, že je to úplně jasná věc. Ale bohužel někdy i věkové doporučení od  výrobců často nekoresponduje. Je velmi důležité, abychom si vždy představili účel hračky, to, jak dítko bude hračku používat a to, zda to naše dítě zvládne, zda je to na něj moc složité, nebo jednoduché. Jednoduché věci dítko vyzkouší jednou a odloží. Složité vyzkouší, zfrustruje se a už se k tomu nebude chtít vrátit. Navíc mu zůstane pocit, že je neschopné.

Pomůcky, kde dítko samo pozná, že udělalo chybu

Některé hračky nemají správný, nebo špatný způsob, jak je poskládat, nebo jak si s nimi hrát. Ale některé vyžadují přesný postup, nebo mají nějaká pravidla, kterých je třeba se držet, aby splnily svůj účel. Je důležité, aby byly tyto hračky dělané tak, že dítě samo zvládne poznat, že udělalo chybu. Není úplně ideální, když nad dítětem stojí rodič a říká mu: „Tam to přeci nepatří, takhle ti to nepůjde, takhle se to nedělá... Půjč mi to, udělám to.“ Tyto komentáře by mu daly jen pocit, že je neschopné a bez nás to nezvládne.

Pozorujme dítě... Samo nám ukazuje, co potřebuje

Základní pravidlo vycházející od Marie Montessori – následujte své dítě. Stačí bedlivě pozorovat a dítě nám samo ukazuje, co je pro něj zrovna důležité a aktuální.

Přeji všem klidný, krásný a barevný podzim!

Lucie Tamášová, www.MontessoriHracky.cz

Klepněte pro větší obrázek