Maminka.czInflační brzda

Podrazy a podfuky na internetu: Jak na to, abyste nenaletěli podvodníkům?

Hana Langrová inb 17.  11.  2022
Mezi maminkami malých dětí se množí oběti internetové kriminality. Podvody jsou čím dál sofistikovanější a bohužel nejde o stovky, ale statisíce, ba i miliony. Naletěla jsem i já. 

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Internetové bazary jsou můj koníček. Za ty roky, co se na nich pohybuji, jsem jakožto správkyně jednoho velkého bazaru s oblečením nabyla falešného dojmu bezpečí. Nedávno jsem se ovšem i já stala obětí podvodu. Poslala jsem dopředu peníze za sodovkovač, a paní hned po připsání částky přestala komunikovat a zboží nikdy nedorazilo. 

Tiskový mluvčí Policie České republiky kpt. Jakub Vinčálek potvrzuje, že různé formy podvodných jednání jsou v současné době nejčetnějšími trestnými činy v on-line prostředí:

„Pachatelé jsou jednotlivci i organizované skupiny z Česka i ze zahraničí. Ve výčtu případů naleznete velmi sofistikované podvody, ale také masově rozesílané nevyžádané e-mailové či SMS zprávy. Podvody přes inzerát, investiční podvody, smishing, vishing či romance scams jsou v posledních letech velmi časté.“

VIDEO: Dá se vyjít s příjmy na rodičovské dovolené?

Kam se obrátit o pomoc

Pokud už se obětí takového podvodu stanete (a u větších škod se to doporučuje ještě důrazněji), radí zakladatel služby DostupnyAdvokat.cz Ondřej Preuss poradit se s právníkem: „Advokát připraví a podá trestní oznámení na státní zastupitelství. Na jeho základě policie zahájí trestní řízení, kterého se oběť podvodu rovněž účastní jakožto poškozený v trestním řízení. Z této pozice mu vyplývá řada práv – nahlížet do spisu, navrhovat doplnění dokazování, účastnit se hlavního líčení a tak dál.“ Přičemž velmi důležitým právem je také navrhnout, aby soud uložil obžalovanému povinnost nahradit v penězích škodu, která byla poškozenému trestným činem způsobena.

 

Podvedení se často obracejí i na Českou obchodní inspekci, ale ta může pomoci, pouze pokud je prodávající podnikatel a kupující fyzická osoba. „V takovém případě vstupuje spotřebitel do klasického obchodu s podnikatelem či podnikající fyzickou osobou a Česká obchodní inspekce může v rámci kontroly zakročit. V případě sporů lze využít i mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. A v případě sporů s obchodníky z jiných členských zemí EU, Islandu či Norska se spotřebitel může obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI,“ vysvětuje Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce (ČOI), a připomíná webové stránky centra evropskyspotrebitel.cz

Vyhýbat se platbám předem a neklikat na odkazy

Podvody jsou zkrátka všude kolem nás a nachytají se i zkušení uživatelé internetu. „Velmi zjednodušeně řečeno je důležité, aby si lidé ověřovali informace, které se v on-line prostředí nabízejí. Vyhýbali se platbám předem a zbytečně neklikali na odkazy, které jim druhá strana zasílá,“ radí mluvčí Policie České republiky kpt. Jakub Vinčálek.

V pokračování pro předplatitele také najdete

Jaké jsou znaky nejčastějších podvodů na internetu?

Co je to smishing, jak odhalit podvodnou platební bránu nebo podvodnou přepravní společnost?

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.

Vyzkoušet za 1 Kč Více informací
Témata: Časopis Maminka, Peníze, Finance, internet, Inflační brzda, policie, baňky, Evropská unie, Podvodník, Česká republika, Island, Česká obchodní inspekce, Platba, Inspekce, SMS, Zboží, Zástup, Podvod, Norsko

Video