Maminka.czRozhovor

Pokud má dítě problém s mluvením kolem třetích narozenin, už na nic nečekejte. Logopedka prozradí, kde možná děláte chyby

Simona Procházková 24.  7.  2024
Proč má čím dál více dětí vadu řeči nebo problémy s vyjadřováním či výslovností? Kde dělají rodiče mnohdy chyby a proč je potřeba vyhledat péči logopeda včas? O tom všem jsme si povídali se zkušenou klinickou logopedkou PaedDr. Ilonou Kejklíčkovou, Ph.D., MBA, jednatelkou Soukromé kliniky LOGO.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Je možné něčím vysvětlit, proč dnes tolik dětí trpí nějakou vadou řeči, začínají mluvit pozdě a mají velké potíže s výslovností, třeba i ještě v době, kdy nastupují do školky?

Pokud se zaměřím tedy spíše na předškoláky, tak se domnívám, že dnešní uspěchaná doba se na nás i našich dětech nepříznivě podepisuje. Je pravdou, že počet dětí s vadou řeči narůstá, a to téměř strmě. Jistě si mnozí vzpomínají, že jsme dříve měli čas si o různých denních situacích s rodiči popovídat, byl čas na pohádky a vyprávění různých rodinných příhod a tradic z minulosti... Dále je také faktem, že narůstá počet vad řeči, které jsou součástí různých složitějších diagnóz, které dříve nebyly tak časté, jako například autismus nebo jiné neurovývojové poruchy.

VIDEO: Výběr logopeda

Se kterými vadami řeči se jako klinická logopedka setkáváte vůbec nejčastěji?

U dětí předškolního věku se nejčastěji setkáváme s dyslálií, což znamená nesprávné tvoření jedné nebo i více hlásek. Nejčastěji to bývají sykavky, hlásky L, R, Ř. Kolem třetího roku často rodiče řeší opoždění vývoje řeči, a kolem čtvrtého či pátého roku věku dítěte přicházejí s diagnózou vývojové dysfázie, což je specificky narušený vývoj řeči.

Jak by měli rodiče pracovat s dítětem, kterému se do mluvení "nechce," má obtíže s vyjadřováním, patlá... Jak dlouho to "nechat být" a kdy už je na čase obrátit se na odborníka?

Podporu v rozvoji komunikace můžeme nabízet několika způsoby, rozhodně se nedoporučuje dítě do mluvení nutit. Mluvené slovo od maminky nebo od tatínka nikdo nenahradí. Jsou zde vnímány i modulační faktory řeči rodičů, jejich tempo, blízkost i empatie. Do třetího roku života můžeme být „shovívaví“, ale poté je vhodné poradit se s pediatrem a zvážit konzultaci u klinického logopeda.

Kdybyste mohla shrnout, co tedy patří mezi „varovné příznaky,“ kdy je na místě navštívit logopeda? 

Jistě. Pokud dítě nemluví kolem třetího roku života, pokud se projevují poruchy plynulosti řeči – tedy koktání, když dítě zaostává v řečovém i gramatickém rozvoji, pokud dle věkové normy nevyslovuje správně dané hlásky, nemluví ve větách gramaticky správných, a jedná se například o dítě pětileté, když nemá dítko přiměřenou slovní zásobu a nerozumí našim příkazům.

Jak rozmluvit batole? Každé dítě je jiné, nesrovnávejte ho s ostatními

Jak probíhá úplně první návštěva u logopeda? Jak se na ni připravit a co dítě (i rodiče) čeká?

První návštěva u klinického logopeda by měla být příjemnou záležitostí. Po úvodním představení se logoped zabývá zjišťováním údajů ohledně vývoje dítěte, vývoje řeči a anamnestickými údaji. Potom si s dítětem povídá, kreslí a navazuje vzájemný kontakt v příjemné atmosféře. Jen je nutné připomenout, že klinická logopedie je vyžádaná péče, a k vyšetření musí být žádanka nebo doporučení od dětského nebo odborného lékaře.

Které hlásky dělají dětem největší problémy? A musí umět bez vad vyslovovat všechny dříve, než nastoupí do první třídy?

Asi nejvíce dělá dětem potíže výslovnost hlásek R a Ř. Bylo by dobré, pokud by dítě správně vyslovovalo před nástupem do první třídy, ale často tomu tak není. Někdy se ohledně špatné výslovnosti může řešit i odklad školní docházky, ale většinou se jedná o složitější záležitosti, spojené s celkovou opožděnou komunikací.

Můžete prozradit, jakých chyb se rodiče dopouštějí nejčastěji, pokud jde o správný vývoj dětské řeči? A čeho by se měli vyvarovat?

Je důležité, abychom měli správný rozvoj řeči u svého dítěte na mysli již od jeho narození. Zpívání písniček, rytmizace říkanek, čtení pohádek, to vše tvoří základ pro správný rozvoj dětské řeči. Následně naslouchání dětským potřebám a jejich vyprávění. Musíme si udělat na dítě čas, vést rozhovory, to jsou další pilíře. Pokud necháme dítě jen u televize nebo u tabletu, tak tady se dopouštíme nejčastějších chyb. Dítě má mít potřebu sdílet své pocity a vjemy, což mu televize nemůže vynahradit.

Jak dlouho může léčba trvat, než dítě začne mluvit správně? A co je při nápravě nejdůležitější? 

Vše záleží na dané vadě. Jestliže dítě neumí například vyslovit hlásku Ř, může se jednat o několik málo návštěv, někdy i po prvním sezení, pokud dítě správně navedeme, tak odchází již s navozenou hláskou. Pokud se jedná o vícečetný problém, může jeho náprava trvat i například dva roky. A co je velice důležité? Každý den, alespoň krátkou dobu, pravidelně procvičovat zadaná slovíčka. Zásadní je profesionální vedení, denní cvičení zadaných úkolů a jakási správná disciplína. 

Dramaticky přibývá dětí, které nemluví ještě při zápisu do školky a neumí se soustředit. Speciální pedagožka radí, co s tím

Rodiče by tedy měli s dítětem denně doma cvičit a trénovat... 

Ano, vhodné je dennodenní trénování. Samozřejmě, že to dítě nemusí úplně naplňovat a bavit. Snažíme se cvičení vhodně obměňovat, provádět jej zábavnou formou. Pokud cvičení trvá již dlouhou dobu, přestaňte na dohodnutou dobu, například dvou týdnů, a poté se k němu opět vraťte.

Čím děti, co se správného vývoje řeči týče, co nejlépe rozvíjet a motivovat už od nejútlejšího věku?  

Je velice nutné již na malinké miminko mluvit, zpívat ukolébavky, písničky a rytmizovat básničky, a to již u větších dětí – dvouletých. Je důležité od narození s dítětem komunikovat, samozřejmě přiměřeně jeho vývoji.

Určitě se mnou budete souhlasit, že je skvělé dětem číst. Kdy s tím začít?  

Ano, čtení je pro rozvoj řeči velice důležité, doporučuje se čtení krátkých pohádek nebo i bajek, které mají jasný cíl a smysl. Dítěti se bude líbit čtení po dobu dvaceti minut, aby správně vnímalo. Vše ale záleží na samotném dítěti a jeho věku. Jiná pozornost je u dvouletých dětí, jiná u pětiletých.

Někteří rodiče se domnívají, že jejich předčítání přeci snadno nahradí mluvené slovo z audioknihy nebo sledování pohádky v televizi...

Pohádky z televize mají děti rády, jelikož jsou spojeny i s obrazem, dynamikou a hudbou. Mluvené slovo od maminky nebo od tatínka ale nikdo ničím nenahradí. A pokud přitom navíc držíme své milované děťátko za ručičku, bude si na vzájemnou vazbu vzpomínat po celý svůj život. Dá mu to tolik potřebné zázemí pro rozvoj osobnosti.

Logopedie: Víc než jen R a Ř. Proč je důležité začít včas?
Témata: Děti, Praktické rady, Batole, Předškolák, Školák, Rozhovor, pohádka, mluvení, Rodiče, Logopedie, Vývojová dysfázie, narozeniny, Mluvené slovo, Soukromá klinika Logo, Řeč, Ilona Kejklíčková, Logoped, Vada řeči, Vada, Výslovnost