[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
„Kromě toho, že jsem dnes čtyři hodiny učila, bylo nutné seznámit se se základními materiály z ministerstva, které obsahují celou řadu konkrétních instrukcí,“ vysvětluje Jitka Pražáková, která je ředitelkou základní a mateřské školy v Římově na Českobudějovicku. „Například manuál k testování má 16 stran a návod k organizaci výuky 19 stran,“ doplňuje.
Informace do datové schránky obdržela teprve během čtvrtečního dopoledne.
„Schránku jsem v průběhu celého týdne pravidelně aktualizovala, a kdybych se nedostala k informacím na stránkách MŠMT, nejspíš bych na tom byla s přípravou ještě hůř,“ dodává.
Ačkoliv testy na COVID-19 již její škola obdržela, jako největší komplikaci vidí způsob jejich provedení. „Rodiče nesmí vstoupit do budovy školy a my nejsme zdravotnický personál, abychom mohli testy provádět. Prvňáci a druháci se přitom bez asistence dospělých nejspíš neobejdou,“ říká.
Jelikož testování musí probíhat v samostatné části a jen v omezeném počtu, bude pro ně vyčleněno několik míst. Jako nejvhodnější se jeví terasa školy nebo tělocvična.
Také Denisa Goldmannová, která vyučuje český jazyk na mezinárodní škole Riverside School, se obává praktické stránky výuky. „Máme děti rozdělené do několika skupin, přičemž skupiny se během jednotlivých dní a předmětů přeskupují. Musíme nejdřív překopat celý rozvrh a zajistit, aby děti měly dostatečné vzdálenosti během výuky,“ vysvětluje. Vše se podle ní ukáže až během pondělka.
„Z naší školy nemáme vůbec žádné informace. Otázkou je, jestli je má z ministerstva samotná škola. Nevíme, jestli prvostupňová dcera nastoupí hned v pondělí v rámci rotace, jak a kde se budou děti testovat, jestli u toho můžeme jako rodiče být... Ani jak se bude postupovat, když náhodou nějaký spolužák bude pozitivní... Celá třída domu? Nebo jen pozitivní dítě? Snad se to do nedělního večera nějak dozvíme,“ popisuje Lenka, maminka dvou školaček.
Všechny podstatné informace by ředitelé škol už měli mít ve svých datových schránkách, ale konkrétní realizace nástupu dětí do škol je na nich.
„Musíme vyčlenit speciální dozor, který bude dohlížet na správné provedení testů, a zároveň zajistit, aby se žáci nemíchali mezi sebou. Bude to opravdu zkouška ohněm,“ uzavírá Jitka Pražáková.
Testy, které mají české školy k dispozici, jsou navíc podle výzkumu laboratoře Bionova velmi málo citlivé a i při vysoké koncentraci viru ve vzorku udávají málo prokazatelné výsledky. „Obraceli se na nás jednotlivci i firmy, které testy bychom doporučili. Naše studie by měla sloužit k vyvolání diskuze o tom, které testy jsou použitelnější a které méně,” uvedl pro SeznamZprávy ředitel Bioinovy Peter Bauer. Ministerstvo školství se ale do podobných diskuzí evidentně zapojovat nechce.
Kromě dětí, kterým školní kolektiv již dlouhou řadu měsíců vysloveně chybí, čekají na návrat do „normálního“ režimu jako na smilování také jejich rodiče.
„Mám prvňáka a třeťáka, a přestože jsme s jejich učiteli ve stálém kontaktu, nevíme nic, protože oni zatím také ne. Máme vyčkávat na mail s podrobnostmi. Počítám s tím, že obě děti jdou v pondělí do školy. Maminka se těší možná víc než oni,“ svěřuje se maminka Michaela.
„Naše mateřinka poslala všem rodičům předškoláků podrobný „manuál“, jak bude návrat probíhat, jaká pravidla budou platit, kde a jakým způsobem bude probíhat testování dětí,“ prozrazuje pro změnu Simona, maminka šestiletého Míši.
Rodiče nebudou mít podle informací, které Simona má, přístup do budovy, děti se budou ráno předávat, dvakrát týdně testovat venku na zahradě, stejně tak si je odpoledne budou rodiče venku vyzvedávat.
Na webu Ministerstva školství lze dohledat mnohá upřesnění. Jedním z nich je například to, že testování ve školách je určeno pouze pro bezpříznakové žáky a pedagogické pracovníky. Pokud se někdo necítí dobře, nebo má dokonce příznaky onemocnění COVID-19, měl by bez váhání zůstat doma, případně se obrátit na svého lékaře.
FOTO: Istock.com
VIDEO: Podívejte se, kdo se může nechat očkovat proti COVID 19 a kdo by raději neměl.