Maminka.czPoradna pro rodiče a děti

PORADNA: Jak řešit potíže na dovolené? Co dělat při ztrátě zavazadel nebo dokladů?

Simona Procházková 14.  8.  2023
Zpožděný nebo zrušený let na dovolenou, ztráta zavazadla, peněz či dokladů, potíže s ubytováním, stravováním, případně dalšími službami... Co si počít a kam se obrátit v případě těchto komplikací, to vysvětlí zkušený právník Mgr. Martin Franc.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

OTÁZKA:

Chystáme se s našimi dvěma malými dětmi poprvé na dovolenou k moři letadlem. Nikdy dříve jsme moc necestovali, takže jsem trochu nervózní, aby všechno klaplo podle představ. Potřebovala bych poradit, co dělat a kam se obrátit v případě, že nastanou nějaké komplikace, například nám nedorazí na místo kufry, nebudeme spokojeni s ubytováním nebo třeba ztratíme peníze nebo doklady.   Jitka F.

VIDEO: Dovolená se psem: Tohle jsou nejlepší rady pro cestování s mazlíčkem

ODPOVĚĎ:

Mgr. Martin Franc, advokát z poradenské kanceláře Rödl & Partner

Mezi nejčastější problémy, s nimiž se můžete setkat při dovolené v zahraničí, patří zpožděné, nebo dokonce zrušené lety, ztráty zavazadel nebo dokladů, případně potíže s ubytováním, stravováním a službami autopůjčoven. Vyplatí se dobře znát uzavřenou smlouvu o zájezdu a sjednat včas vhodné pojištění. Při některých potížích vám vzniká i nárok na odškodnění, ať již ze strany cestovní kanceláře nebo poskytovatele služeb.

Zpožděné a zrušené lety: V případě dovolené s leteckou dopravou zajišťovanou charterovými lety nebývají výjimkou zpoždění. Pokud cestující odlétá z území členského státu EU nebo pokud cestuje s dopravcem se sídlem v EU, vztahuje se na něj zvláštní ochrana dle nařízení Evropského parlamentu a Rady ES č. 261/2004, díky které má v případě zrušení letu nebo jeho zpoždění nárok na kompenzaci. Při kratším zpoždění jde obvykle o bezplatné občerstvení, při delším vzniká nárok i na finanční kompenzaci či na vrácení zaplacené ceny letenky. Podmínkou ovšem je, že ke zrušení či zpoždění letu nedošlo z příčin, kterým dopravce nemohl zabránit, například kvůli špatnému počasí. Orientační výši kompenzace lze zjistit prostřednictvím některého z veřejně přístupných kalkulátorů práv cestujícího, v češtině například na portálu evropskyspotrebitel.cz 

Ztráta zavazadel: Nedorazí-li zavazadla, právníci doporučují, aby cestující požádal hned na letišti o vystavení protokolu PIR (Property Irregularity Report). Na jeho základě vám potom mohou být zpětně kompenzovány nákupy předmětů nezbytné potřeby, jako jsou základní oblečení, hygienické potřeby, opalovací krémy apod. Počítat je nutné s tím, že všechny nákupy musí být doloženy účtenkou či jiným dokladem. Dopravce odpovídá za obsah zavazadel pouze v hodnotě zhruba do 37 000 Kč. Mají-li předměty v zavazadle hodnotu vyšší, přebírá dopravce zodpovědnost za plnou hodnotu zavazadla pouze tehdy, pokud tuto vyšší hodnotu cestující nahlásí při odbavení zavazadla a zaplatí zvláštní příplatek.    

Ztráta dokladů: V případě ztráty dokladů je nutné nejdříve kontaktovat místní policii a získat potvrzení o této ztrátě. Dokumenty nutné pro zbývající část pobytu a návrat domů následně vystaví nejbližší zastupitelský úřad ČR.

Autopůjčovny: Při pronájmu auta je důležité pečlivě prostudovat obchodní podmínky autopůjčovny a zjistit, zda je pojištění součástí pronájmu vozidla. Při převzetí vozidla doporučuji trvat na sepsání předávacího protokolu a při jeho vrácení na písemném potvrzení, že bylo vozidlo odevzdáno v řádném stavu. V případě, že se při provozu pronajatého vozidla vyskytnou problémy, je třeba vše okamžitě zdokumentovat, nejlépe fotografiemi. Všechny související dokumenty, předávací protokol, potvrzení o vrácení vozidla a fotografie doporučují právníci určitou dobu uchovávat pro případné pozdější spory o to, kdy a kým bylo vozidlo poškozeno.

Reklamace zájezdu: Při neodpovídajícím standardu ubytování, stravy nebo jiných problémech doporučuji obrátit se na delegáty cestovní kanceláře. V případě závažných problémů je třeba následně podat písemnou reklamaci po návratu. Při reklamaci je vždy dobré zdokumentovat nedostatky fotografiemi a připojit je k písemné stížnosti. S přihlédnutím k rozsahu škody, složitosti případu a také k možným mezinárodněprávním souvislostem může být vhodné využít služeb advokátní kanceláře.          

Bezpečnost a zdraví: Cestujícím se v každém případě vyplatí, když se již při výběru destinace seznámí s aktuální bezpečnostní, zdravotní a epidemiologickou situací v oblasti, kterou se chystají navštívit. Příslušné informace najdou mimo jiné na stránkách Ministerstva zahraničí ČR pod odkazem www.mzv.cz/cestujeme. Podle charakteru cesty a pobytu je také vhodné zvážit odpovídající druhy pojištění, ať už jde o pojištění způsobených škod, pojištění zdravotních výloh, připojištění pro rizikové sporty, pojištění v případě poruchy vozidla a zajištění náhradní dopravy nebo o pojištění zavazadel.

Klepněte pro větší obrázek
Mgr. Martin Franc, advokát z poradenské kanceláře Rödl & Partner      
Témata: Dovolená s dětmi, Praktické rady, Peníze, Poradna pro rodiče a děti, Prázdniny, Finance, dovolená u moře, Moře, Cestujeme, Pojištění, policie, Česká republika, Zavazadlo, Martin Franc, Příplatek, Stravování, Evropská unie, Dovolená, Doklad, Ubytování, PIRA, Srovnání cen povinného ručení a havarijního pojištění