[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Děti prozkoumávají své okolí pomocí všech smyslů. Zajímá je nejen to, co vidí, ale potřebují se všeho také dotýkat. Baví je zavírat a otvírat různé předměty, pohybovat s nimi, rozlišovat hmatem jejich povrch, velikost, vyzkoušet jejich chuť a vůni. Nedivte se proto, že váš drobeček musí všechno hned strčit do pusinky, je to úplně normální. Smyslové vjemy prohlubují porozumění světu, naučí děti chápat rozdíly i podobné vlastnosti a porovnávat detaily. Již v prenatálním období dítě vnímá, zda se ho někdo dotýká a mluví na něj, ale k největšímu rozvoji smyslů dochází v kojeneckém, předškolním a mladším školním věku. Přinášíme vám pár jednoduchých tipů, kterými budete svého potomka dokonale stimulovat.
Jak prohlubovat jeho kvalitu? Výbornou pomůckou jsou například barevné kostky a různé stavebnice. Dejte své ratolesti jednoduchý úkol - zrakem musí rozlišit stejné a odlišné kostky. Dále jí předveďte, jak jednoduše se dá s jejich pomocí postavit věž, hradba nebo had a pobídněte ji, aby to také zkusila. K vytvoření „díla“ by měla použít shodné kostky a ty odlišné vyřazovat. Větším dětem z kostek (měly by být odlišného tvaru, barvy a velikosti) vytvořte jednoduchý pestrobarevný obrazec, který pak přikryjete šátkem, a malí neposedové mají za úkol postavit po paměti stejný.
Zrakové vnímání se prohlubuje i hledáním rozdílů na předem připravených obrázcích, které se liší v několika detailech. Pro zpestření můžete předvádět i rychlé „blesknutí obrázkem“, kdy před dětmi ve velmi krátkém čase mávnete kartou s nějakým zvířátkem, věcí a podobně. Ony pak mají za úkol určit, co na obrázku viděly, přestože neměly šanci jej do detailů rozpoznat. Nezapomínejte ani na pexeso, které nejenže aktivuje zrakové vnímání a koncentraci, ale také výborně trénuje paměť.
V dnešní době žijí děti často ve stálém hluku, který snižuje citlivost sluchového vnímání. Snažte se proto zajistit svým ratolestem blahodárné ticho alespoň doma (zvlášť pokud žijete v centru velkoměsta). Podle odborníků děti, které se dokážou soustředit v tichu, mnohem lépe vnímají zvukové vjemy, jsou vyrovnanější a senzitivnější k uměleckým podnětům. Například některé zvuky z televize nebo rádia na ně mohou působit depresivně.
Sluch u své ratolesti rozvíjejte formou ukolébavek, rytmických písní a postupně přidávejte i hru na jednoduché hudební nástroje. Vhodné jsou rovněž různé zvukové hračky (hrací skříňky, modlitební mlýnky, zvonkohry a podobně). Jednoduše můžete vyrobit různé sluchové dózy a hračky, se kterými si užijete spoustu zábavy. Zkuste například naplnit uzavřené krabičky různým materiálem (luštěniny, rýže, kamínky, písek), kdy vždy dvě budou se stejným obsahem. Děti jimi budou třást, poslouchat jejich zvuk a hledat podle sluchu krabičku do páru.
Batolata také baví různé hry na ozvěnu. Můžete je naučit měnit hlas nebo hádat, kdo mluvil. Když budou mít zavázané oči, mohou rozeznávat materiál, o který cinkla lžička (hrneček, sklenici, dřevo, kov), poslouchat padající předměty, cinkající mince, klíče, zvonky nebo třeba kroky. Podle sluchu mohou odhadovat zvuk různých činností (otevírání dveří, naklepávání polštáře, sypání rýže). Možností na „trénink“ je bezpočet. Určitě znáte i hru „tichá pošta“, děti se při ní učí nenásilně předávat šeptané slovo, vydržet v tichosti, soustředěně vyslechnout a zřetelně ho „poslat dál“. V předškolním věku se naši nejmenší více zajímají o hudbu, zkuste jim nabídnout kromě dětských také lidové písničky, vážnou, etnickou či populární hudbu. Tím se učí rozlišovat své preference.
Malé děti velmi rády využívají hmat a svýma ručkama vše pečlivě zkoumají - chrastítka, hlínu, lístky, větvičky… Postupně s věkem však tento smysl ustupuje zraku a sluchu a není příliš využíván. Pro trénink hmatové citlivosti zkuste vyrobit krabici s otvory (stačí i látkový pytlík), do které umístíte předměty s odlišným povrchem či strukturou (různé druhy textilu, kožešin, přírodnin, drobná zvířátka, figurky či kostky z lega, psací potřeby, předměty z kuchyně a podobně).
Pro děti je takové prozkoumávání zajímavým zážitkem. Vynikající jsou i různé aktivity s hracím těstem, modelínou, malování prsty na pomoučněném vále nebo hledání pokladů zasypaných v drobných luštěninách. Ideálním materiálem pro procvičování jemné motoriky je i papír - může se vytrhávat, mačkat nebo skládat do vlaštovek. Děti si také oblíbí nejrůznější výtvarné techniky spojené s vytvářením plastických obrázků, ať už jsou to vrypy do vrstev barvy, či obtiskávání nabarvených prstů nebo dlaní. Spoustu legrace si užijí také s razítky z brambor. Procvičovat hmat pomáhá rovněž hra na slepou bábu, při které dítě musí se zavázanýma očima rozpoznat člověka, kterého chytí.
Tyto smysly se běžně rozvíjejí tak, že si s dětmi povídáte u jídla o chuti a vůni pokrmů, říkáte si, co připomínají a čemu jsou podobné, co jim chutná a voní. Pěstujte v nich pozitivní vztah k jídlu a hezkým vůním, seznamujte je s aromatickými vlastnostmi různých potravin. Můžete je nechat přivonět k zajímavému koření, voňavému čaji či rozkvetlé květině. Dejte jim ochutnat různé nezvyklé příchuti a povídejte si o tom, co jim potraviny připomínají. Zajímavou zkušeností je pro děti i rozpoznávání chutí a vůní jídla „poslepu“.
Připravte si vzorky různých pochutin a nabídněte je dítěti k testování a hádání. Důležité je vypláchnout pusinku studenou vodou po každé ochutnávce, aby vnímání nebylo zkreslené. Stejným způsobem jako procvičujete chuť, ukazujte ratolestem krásu a pestrost vůní. Dáváte jim přivonět k různému ovoci, koření, bylinkám, pečivu, cukroví. Děti mají zavázané oči a pokoušejí se uhodnout, o jaké jídlo se jedná, a zároveň rozlišovat škálu chutí: slaná, sladká, hořká, pálivá. Seznamujte svou ratolest s různými vůněmi na různých místech. V koupelně jí dejte očichat voňavky, v přírodě zase pryskyřici, květiny nebo třeba houby. Dětský svět se stane jako mávnutím kouzelného proutku „jiný“ - dobrodružnější, voňavější, chutnější a přitažlivější, pokud pozvete do společných her všechny další smysly.
Maminčin odborník PhDr. Jana Hanšpachová Učí na ZŠ, je autorkou úspěšných knih Hry pro maminky s dětmi a Veselé hry s malými dětmi. Je spoluautorkou knihy Angličtina plná her a Němčina plná her.