[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Řada zákazníků si v okamžiku ukončení telefonního hovoru ani neuvědomuje, že právě uzavřela smlouvu.
Až ve chvíli kdy je po nich požadováno plnění, se obrací na naše Sdružení s dotazem, zda je taková smlouva platná. Pokud pro konkrétní smluvní typ není požadována písemná forma, což je jen u minimálního množství smluv (např. koupě nemovitosti), je i takto uzavřená smlouva platná a vymahatelná, a to bez ohledu na cenu.
Problémem smlouvy uzavřené přes telefon je absence kompletních informací týkajících se výrobku, nebo služby. Vyškolení operátoři volí slova tak, aby výrobek, nebo služba vypadaly neodolatelně a v praxi dochází k zamlčování podstatných informací.
Nejčastější zamlčenou informací bývá automatické prodloužení smlouvy, ale setkali jsme se i s případem, kdy zákazníkovi byla vnucena služba mobilního operátora, který ani neměl v daném bydlišti zákazníka signál, nebo měl poměrně vysoké sankční a deaktivační poplatky.
Spotřebitel, přestože uzavřel smlouvu po telefonu, může podle § 53 občanského zákoníku od smlouvy odstoupit bez sankce a bez udání důvodu do 14ti dnů od přijetí plnění.
V případě však, že neodstoupí od smlouvy (doporučujeme písemně) a přijde mu poštou zásilka, je povinen ji vyzvednout. V případě, že tak neučiní, vystavuje se např. smluvní pokutě.
Nejohroženější skupinou obyvatel z hlediska možného podlehnutí „lákavé“ nabídce po telefonu jsou hodně mladí lidé a senioři, kteří si po ukončení telefonátu ani neuvědomí, že vůbec uzavřeli smlouvu.