Maminka.czČasopis Moje psychologie

Pracovní oběd

Pracovní oběd nepředstavuje pouze dobré jídlo a pití. Řeší se při něm především obchodní záležitosti, a to si podle personalistky Ivety Sigmundové žádá umění konverzace i patřičné společenské chování.
, Časopis Moje psychologie
1. 3. 2010
Pracovní oběd

Pracovní schůzka, ať už se jedná o oběd nebo jen o krátké setkání při kávě, je jiným druhem obchodního jednání. Její výhodou kromě určitého neformálního setkání na neutrální půdě je příležitost k upevnění vztahů mezi obchodními partnery a k prohloubení určitých osobních vazeb, případně důvěry. Někdy má však pracovní oběd mezi kolegy pouze význam doladění pracovních záležitostí mimo rámec kanceláře, s úmyslem ušetřit čas a spojit oběd a práci v jedno. Pokud však zůstaneme u oficiálnějšího významu pracovních schůzek, které se většinou týkají pozvání obchodního partnera, měli bychom znát určitá pravidla platná pro takové setkání.

Vycházíme-li z předpokladu, že pozvání iniciujete vy, je vhodné, abyste partnera pozvali osobně nebo telefonicky. K pozvání patří rovněž návrh termínu a místa. Doporučuji nabídnout dvě až tři možná místa setkání (tedy restaurace nebo kavárny), čímž dáte i partnerovi možnost vybrat si místo, kde se cítí příjemně. Na sjednané místo přijďte vždycky s předstihem, aby na vás nemusel čekat. Při objednávání platí tradiční pravidla: kdo zve, rovněž objednává a platí účet. A protože součástí pracovního oběda či schůzky je především konverzace, je důležité připravit si plán setkání, tedy získat si co nejvíc informací o druhé osobě nebo o firmě, kde vás společník pracuje, a samozřejmě o tématu, které chcete společně probrat. Proč? Zbavíte se tak nepříjemných hluchých chvilek v konverzaci.

Setkání nejprve začněte společenskou konverzací, obchodní záležitosti nechte až na později. Dejte čas sobě i partnerovi, ať se konverzace nezávazně rozproudí. Můžete se bavit o neutrálních tématech - rodina, děti, zájmy, dovolená. Určitě však vynechejte politiku a náboženská témata, kde byste mohli hned na začátku narazit na odlišné pohledy. Teprve při prvním jídle můžete začít s pracovními záležitostmi, které potřebujete probrat.

Nezapomínejte však na to, že konverzace znamená neskákat do řeči a především aktivně naslouchat. Jedná se o diskusi, nikoli o monolog jedné osoby. Hned v úvodu se snažte nenápadně zjistit, kolik času má partner pro setkání vyhrazeno, abyste mohli aktivně usměrňovat čas i téma hovoru. Pokud se začne konverzace ubírat jiným směrem, klidně se vraťte zpátky k pracovnímu tématu. Uměním pracovních schůzek je skončit včas a naladit partnera na další setkání. Detaily, které vyplynuly z obchodního oběda nebo různé další podrobnosti, nejsou většinou předmětem nebo výsledkem těchto schůzek, ale dokončují se opět až v oficiálním prostředí. Před rozloučením ještě udělejte krátké resumé a potvrďte si další termíny nebo příští kroky v dané záležitosti.

Témata: Časopis Moje psychologie, Peníze a kariéra, Oběd
Mohlo by vás zajímat
Deset rizikových skupin žen, kterým hrozí předčasný porod. Nepatříte mezi ně?
5 čajů, které mohou pít i ti nejmenší
Podzimní tvoření: Vytvořte si s dětmi tato roztomilá zvířátka z kaštanů
Halloweenské dobroty, které ocení nejen děti

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu