[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Nedonošeňátka, která by si měla za normálních okolností ještě několik týdnů lebedit u mámy v bříšku, pak po narození obvykle očekává několikadenní až několikatýdenní odloučení od maminky, celá řada vyšetření a s nimi spojená častá manipulace a někdy i bolest.
K lékařské péči pochopitelně patří také léky se všemi svými přednostmi, ale i vedlejšími účinky. Lékaři bohužel nemají na vybranou – jejich úkolem je zachránit život v co nejvyšší možné kvalitě.
Předčasný příchod na svět je vždy spojený s fyzickou nezralostí, zranitelností a určitou mírou zdravotních komplikací. Nevědomé vzpomínky a zkušenosti, ale i další problémy spojené s předčasným narozením se v některých případech mohou v pozdějším věku projevovat nejen na zdraví fyzickém, ale i duševním.
Tyto závěry potvrzuje například studie klinické dětské psycholožky Amy L. Conrad z univerzity v Iowě, závěry jejích pozorování naznačují, že u velmi nezralých nedonošenců (zejména narozených do 30. týdne těhotenství), se v pozdějších letech ve zvýšené míře projevují některé psychické poruchy.
Mezi těmito poruchami či odchylkami dominují zejména: ADHD a poruchy pozornosti, úzkostné poruchy, ale i hyperaktivita, poruchy učení (tzv. „dys“), poruchy autistického spektra atd.
Díky špičkové péči lékařů a lásce a nasazení rodičů se řada předčasně narozených dětí již v předškolním a školním věku nepotýká takřka s žádnými zdravotními omezeními. Nicméně školní povinnosti či nástup do předškolního kolektivu často přesměrují pozornost rodičů novým směrem – od fyzického zdraví, které bylo do té doby primární, k duševní kondici.
V mnoha případech se právě až při příchodu do kolektivu dětí (do školy a školky) začínají projevovat první nenápadné příznaky psychické poruchy, která byla do té doby „zastíněna“ starostlivou péčí o fyzické zdraví. Rodiče předčasně narozených dětí, zvláště extrémně nezralých dětí, by si tedy měli všímat nejen fyzického zdraví svých potomků, ale i jejich psychické kondice.
Čím dříve si určitých nedostatků všimnou, tím více mohou dítěti pomoci v překonávání jeho případného hendikepu a dosáhnutí maximálního možného rozvoje jeho schopností a dovedností.