Maminka.czZdraví

Přibírám kvůli vodě! Proč?

, Časopis Dieta
25. 5. 2010
Přibírám kvůli vodě! Proč?
Jak je možné, že ač se snažíte, jak chcete, stále vám pár kilo přebývá? Někdy ani nemusíte přibírat, ale můžete jen zadržovat vodu. Co za tím vězí a jak tomu předejít?

Ptali jsme se

MUDr. Kateřiny Cajthamlové, dietoložky a internistky, www.cajthamlova.cz

Jak na sobě poznám, že jsem příliš zavodněná nebo dehydrovaná?

Nejspíš poznáte nízkou úroveň zavodnění podle několika ukazatelů: malá elasticita pokožky, suchost sliznic, tmavě žlutá barva moči, převodnění naopak signalizují otoky, zvyšování hmotnosti v horizontu dní, vyšší krevní tlak (hlavně ten „spodní“ diastolický), zadržování vody může být původu hormonálního (známé napětí prsů a otoky rukou před menstruací), ledvinného (tam jsou váčky pod očima a otoky v obličeji častější než otoky nohou) nebo při závažném jaterním a srdečním onemocnění se voda nejčastěji vyskytuje v dutinách, například v břišní.

Jak souvisí správné zavodnění s dietou?

Správné zavodnění optimalizuje práci buněk těla, vylučování odpadních látek, udržuje správný krevní tlak a práci vnitřních orgánů, správnou „tekutost“ krve a tělních tekutin.

Je rozdíl v hladině zavodnění při různých druzích diet?

Ano. Diety, které zatěžují ledviny, třeba vysokoproteinová s malým množstvím sacharidů, vedou často k zadržování vody, diety spojené s hladovkami vedou k zatížení jater, lymfatického systému a vedou často ke vzniku různých kamenů. Při zpracování živin na energii totiž vzniká i tzv. metabolická voda – přibližně půl litru denně.

Proč je důležité soustředit se při hubnutí na ztrátu tukových zásob a ne vody?

Hubnutí „na kila“ nevypovídá o tom, zda hubneme tuk nebo zavodněnou aktivní hmotu či vodu. Hmotnost, kterou „vypotíte“ v sauně či posilovně, musíte „po“ ihned zase doplnit dostatečným pitím nebo lépe ještě během těchto činností. Hubnutí tuku poznáte nejlépe na oblečení, zejména v pase, zatímco ruce, nohy a hýždě by měly hubnout pomaleji – tam je totiž hubnutí již na úkor svalstva. Zvlášť obezita typu „jablko“, podmíněná nepravidelným stravováním, hladovkami, nedostatkem pohybu a stresy, kompenzovaných sladkostmi a alkoholem, je ta nejrizikovější z hlediska zdraví. Takže pokud vám po zhubnutí „kil“ zůstane bříško skoro stejné nebo zhubne nejméně, hubli jste špatně a rychle vše naberete zpět.

Jak nás ohrožuje přílišné zavodnění a dehydratace?

V těle má být všeho „akorát“ – říká se tomu homeostáza. Pokud se budete převodňovat, z těla se vyplavují důležité minerály, zatížíte ledviny a budete unavení, může vám stoupnout krevní tlak. Pokud se dehydratujete, únava se dostaví také, poklesne třeba i krevní tlak a jste ohroženi vznikem ledvinných, případně žlučových kamenů. Zejména „hladovkáři“, kteří málo pijí, si vyrábějí kameny z kyseliny močové, kterých se pak obtížně zbavují.

Existují přístroje, které zjišťují množství vody v těle?

Ano. Ten nejjednodušší je váha – změny váhy během dne jsou závislé na množství vody, složitější jsou bioimpedanční přístroje, které měří množství vody odporovými metodami. Existují i jiné, např. zobrazovací a funkční testy.

Mohou zavodnění způsobovat některé léky nebo dokonce léky na hubnutí?

Mohou, bohužel. Proto by laik neměl žádné léky kupovat po internetu či od pokoutních prodejců, ale vše konzultovat s lékařem. Případné zavodnění jako vedlejší efekt léčby je uveden v příbalovém letáku léků.

Mohu se přílišného zavodnění zbavit přírodní cestou?

Nejlepší přírodní cestou je pravidelně jíst a pít, omezovat solení a slazení, podporovat funkci ledvin a nepřetěžovat je kávou a alkoholem. Pokud jsou otoky v lymfatickém či cévním řečišti, pomáhá lymfatická drenáž, správná obuv, nesvíravé ponožky a dostatečný pohyb formou chůze.

Souvisí hladina zavodnění se vznikem celulitidy nebo s problémy s pletí?

Tyto problémy jsou částečně vrozené, částečně způsobeny nedostatkem vitaminů, stopových prvků, přemírou tuků ve stravě a – u celulitidy – nedostatečným osvalením či oslabeným vazivem v podkoží.

Jak důležitá je voda při aktivním tréninku, občasném cvičení či dietě?

Naše tělo je tvořeno ze 60–75 % vodou. Správný, vyrovnaný a aktivitě přizpůsobený pitný režim je základem zdravého životního stylu. Vedle sportu a dostatečně vyvážené stravy.

Více se dočtete v aktuálním vydání časopisu Dieta.

Témata: Zdraví, Časopis Dieta, Dostatečný pohyb, Vedlejší efekt, Správná obuv

Mohlo by vás zajímat
Miminko v manželské posteli? Nedělejte to, varuje tahle máma. Proč?
Bezpohlavní výchova: Ani kluk, ani holka. Ať si dítě samo vybere!
Manželovi rodiče nám finančně pomohli. Teď za to platíme jinak
Klasické fotky mimin jsou nuda. Tenhle táta proto fotí děti jinak
Syn se narodil s jinou barvou pleti, než má jeho táta. Podezírali mě z nevěry
Tohle je přesné! Nejšílenější momenty, které zažíváme s dětmi na mateřské
Děti musí zažít i nepohodlí. Nevozte je jen autem a nedělejte vše za ně!
Smí rodič líbat dítě na ústa? Mate ho tím a dráždí, tvrdí někteří odborníci
Rodičovské vychytávky. Co dospělí nevymyslí, aby měli klid od dětí?

Horoskopy

Ryby Vykročte vstříc novým příležitostem. Pracovně jste nepřekonatelní, a navíc disponujete až nakažlivě…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Radko, Radoš, Rajko





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu