Maminka.czZápisy

Příprava na zápis do školy. Speciální pedagožka radí, jaké smysluplné aktivity s dítětem dělat

Jana Potužníková 17.  1.  2024
I když zápisy do první třídy budou probíhat až v dubnu, možná už teď jako zodpovědná máma přemýšlíte, jak na něj dítě připravit. I když je to samozřejmě velká událost, dítě nestresujte, nedrilujte, neučte se spolu kdeco. Místo toho si přečtěte rady Ivany Vlkové, speciální pedagožky se zaměřením na předškolní děti, a udělejte to opravdu správně!

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Hrubomotorický trénink na trivio

Víte, co je trivio? Čtení, psaní a počítání. Ale když na ně děti připravujeme, sedíme u psacího stolu. Přitom nejvíce je třeba posílit hrubomotorické dovednosti! „Proto je dobré děti vést ke sportu. Výborné je třeba plavání, které přirozeně připraví velké klouby horní končetiny na jemnomotorické aktivity, tedy například kresbu a psaní. Házení šipek na vzdálený terč výborně rozvíjí souhru ruky a oka. A stejně tak jsou na tom míčové hry, tenis, ping-pong a jiné aktivity potřebné pro čtení,“ vysvětluje Mgr. Ivana Vlková a ještě pokračuje: „Posilování rovnováhy, točení se kolem své osy jsou totiž zásadní aktivity, které iniciují spojování velkého množství neuronů. Učí děti prostorovému vnímání, pravolevé orientaci, a to jsou opět dovednosti důležité pro snazší učení se číst a psát.“

Stejně tak si s dětmi povídejte o vnímání ročních období, času, věnujte se plánování dne – naučíte je umění všímat si posloupností a řazení dějů za sebou, což podle odbornice ovlivňuje kvalitu vzdělávacího procesu, hlavně prvního stupně. Vnímání sama sebe v prostoru pak mívá vliv na úroveň předmatematických dovedností a vnímání jednotek míry. A v neposlední řadě se děti při sportu učí i sociálním dovednostem a práci s emocemi, umění upozadit se, hrát férově a smířit se s porážkou.

VIDEO: Zápisy do škol: Na co vše se připravit

KOLIK ČASU TAKOVÉ PŘEDŠKOLÁCKÉ PŘÍPRAVĚ VĚNOVAT?

20 minut klidných aktivit denně

3 hodiny motorických aktivit týdně (aneb buďte spolu venku v pohybu)

Jemná motorika v každodennostech

Aby se dítěti dobře psalo a četlo, potřebuje, aby dobře fungovala spolupráce ruka–oko. Proto jsou vhodná senzomotorická cvičení, díky nimž bude ve škole lépe zvládat i výtvarné činnosti. Jaká cvičení to jsou? Překvapivě ty úplně nejobyčejnější každodenní rutiny! „Jemnou motoriku svého dítěte trénujete jeho zapojením do každodenních činností od sebeobsluhy v oblékání přes umývání, používání toalety po pravidla stolování, jako jsou třeba příprava na večeři, pomoc s naléváním nápojů, uklízením nádobí či krájením zeleniny!“ vzkazuje speciální pedagožka, podle níž přesně tyto činnosti dětem pomohou zpřesňovat pohyby, učit se samostatnosti, plánování, organizování činností a časových úseků dne.

„Děti by dále měly mít možnost experimentovat, tvořit, zkoušet a zanechávat po sobě vědomou stopu. My dospělí bychom jim měli dát možnost vyzkoušet si různé techniky, formáty, materiály při kresbě, malbě, modelování, ale i nechat je v dílně něco uříznout, zatlouct hřebík. Nebo můžeme společně vytvořit nějaké dílo – budku pro ptáky, s tavnou pistolí vyrobit velikonoční ozdoby… Čím víc děti přibereme jako parťáky do běžného dne, tím snazší pro ně bude zapojení se do společenského školního života,“ upozorňuje Ivana Vlková.

Odklad není „prodloužením dětství“. Kdy ho dítě skutečně potřebuje?

Percepční a kognitivní dovednosti

Mluvíme tady o rozvoji zrakového a sluchového vnímání a rozlišování. „Protože svět vnímáme z osmdesáti procent zrakem, je na tomto rozvoji opravdu třeba pracovat. Ale správně. Nabízejte dětem aktivity na vnímání rozdílů, třídění, všímání si detailů, ale i na rozvoj krátkodobé zrakové paměti. Stejně tak se zaměřte na rozvoj sluchové percepce, která úzce souvisí s rozvojem řeči. Dejte dětem svůj čas, vyprávějte si s nimi rodinné příběhy, svěřte se jim s tím, jak jste se přes den měli, naučte je sdílet s vámi jejich zážitky, věnujte se často společné četbě, veďte je k lásce ke knihám, ukazujte jim, že je třeba jim dát přednost před častým trávením času u televize, mobilu či tabletu,“ doporučuje speciální pedagožka Ivana Vlková a má pro vás další nápady na rozvoj percepčních a kognitivních dovedností!

Kupte jim flétnu, rytmizujte, tančete a zpívejte společně. „Kromě jiného tak podpoříte jejich přirozený jazykocit, a jednou tak budou dobré v gramatice a bude je bavit mateřský jazyk a třeba i cizí jazyky,“ popisuje odbornice. Podle ní v podpoře kognitivních dovedností nesmí chybět ani společné hraní deskových her, luštění křížovek, objevování řešení hlavolamů, hádanek, rébusů a vaše otázky. Prostě se svých dětí hodně ptejte!

JAK SE PŘIPRAVOVAT, ANIŽ BY TO PRO DĚTI NEBO MAMINKY BYLA DŘINA?

IVANA VLKOVÁ a její tipy ověřené 30 lety speciálněpedagogické praxe:

  • Pokud nemáte, kupte lego, stavebnice typu Geomag, různé mozaiky, stavebnici Merkur a podobně, aby děti měly i při hraní možnost sáhnout po něčem opravdu smysluplném.
  • Kupujte dětem často dětské časopisy, většina z nich nabízí aktivity, které procvičí zmíněné oblasti.
  • Na trhu je velké množství sešitů, které jednotlivé oblasti rozvíjejí a dítě smysluplně dovedou k cíli v době, kdy vy čas nemáte. Sama jsem autorem aspoň 25 z nich a doporučuji je dětem dát třeba při vaření, když se ochomýtají poblíž vás.
  • Kdysi jako mámě a stále jako speciální pedagožce se mi vždycky osvědčilo nechat něco zajímavého „náhodou“ jen tak ležet třeba na stole (Logico Piccolo, Miniluck, kostky, karty…). Děti po tom samy sáhnou.
  • Protože jsem součástí projektu Albi KVÍDO, nemůžu se nezmínit, že v Albi teď pár let frčí vzdělávací projekt vytvořený odborníky z praxe, kteří tvoří zábavné hry smysluplně rozvíjející zmíněné oblasti. Dítě tak formou hry vzděláváte na cestě v autě, ve vlaku, na procházce, u zubaře v čekárně nebo prostě jen v sobotu ráno při siestě v peřinách. Zmíním teď ty, které i já používám ve své praxi na individuálních hodinách, kdy připravuji nadané děti na výběrové školy nebo pomáhám s deficity v oblastech méně rozvinutých i u starších dětí: Chytré vějíře, Obrázkové hádanky na cesty, Sešity plné aktivit, Povídačky na cesty, Chytré pexeso, Moje první obrázky v kostce, všechny Brain Boxy, Roztančené fixy, Moje první kvízy, dále Závod barev, Hravé čtení, Puzzle s příběhy, Pohádkové divadlo, Obchod, Myšlenkové mapy, Cesty za pokladem, Detektive, nastraž uši, Kvídova postřehovka, Venkovní bojovka…
  • Skvělé jsou také všechny projekty od Mindoku. Doporučuji hry, jako jsou Duch, Duchová v koupelně, Dobble, Activity. Rozhodně je z čeho vybírat a uvidíte, že příprava na školu hrou může být zábavou a obohacením vědomostí i pro vás dospělé.
  • A kdybyste si nebyli jisti, jestli je vhodné poslat dítě do školy, stavte se u mě nebo u jakéhokoli z mých speciálněpedagogických kolegů a povídejte si o všem, co vám dělá starosti. Třeba se ukáže, že na školu je čas nebo že by vám i dítěti prospěla příprava vedená odborníkem. 
Zápis do školky: Jakou vybrat, na co dítě připravit a co všechno by mělo umět?
Témata: Vzdělání, Základní škola, Prvňáček, Zápisy, 1.třída, První třída, duch, Aktivita, Dovednost, Děti, Speciální pedagožka, Lego, Ivana Vlková, Puzzle, Pedagožka, Rozvoj, Merkur, Škola, Zápis, Vnímání