[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Rodiče někdy chybně soudí, že čtenářský život začíná až ve věku šesti let, tedy vstupem do školy. „Ve skutečnosti začíná už okamžikem narození. To je pravý ‚bod nula‘. V té chvíli jsme jako rodiče či prarodiče, eventuálně další blízcí pro dítě jakýmisi klíčníky ke dveřím, které si ještě dítě neumí samo otevřít. Potřebuje nás. Důležitější než to, co si dítě z našeho předčítání odnese, je darovaná blízkost, kontakt, společně sdílený čas,“ vysvětluje profesor Jiří Trávníček z Ústavu pro českou literaturu Akademie věd České republiky.
Podle odbornice na dětskou literaturu doktorky Olgy Kubeczkové z Ostravské univerzity vnímavý rodič časem sám zjistí, kdy je v denním programu dítěte nejvhodnější chvíle na čtení, prohlížení nebo i hraní s knihou. Přitom záleží na tom, aby to bylo všem zúčastněným příjemné: „Nerada bych vytvářela dojem existujících správných postupů. Čtení a poslech v sobě nesou celou škálu různorodých faktorů, je to aktivita výrazně individuální.“ Ovšem připomíná, že ze čtení by se neměla stát denní povinnost, cennější je zážitek ze společného trávení času, z objevů, které tato setkávání mohou přinést: „Časem se z takových chvil může stát pěkný zvyk, který může pokračovat i v době, kdy už je třeba dítě školákem a samo čte, ale rodina si dokáže najít čas na společný čtenářský prožitek.“
A svou roli v motivaci rodiče k předčítání podle Olgy Kubeczkové hraje i fakt, že to má nezanedbatelný vliv na komunikační schopnosti dítěte: „Společné předčítání ho určitě také vede ke schopnosti koncentrace, rozvíjí se jeho představivost a mnohdy to vede i ke spontánním tvůrčím projevům. Radost z vytváření rýmových dvojic, vymýšlení pohádek, ale i jen to, že se z literárního hrdiny stává aktér dětské hry nebo že si ho dítě vizualizuje kresbou, má smysl.“
Jak kniha pomáhá dětské hlavince?
Proč je čtení skvělý společný rituál?
Tipy na nejlepší české knihy pro předškolní děti.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Už mám předplatné. Přihlásit se