[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Předškolní děti a děti nastupující do prvních tříd mají podle zkušeností pedagogů stále častěji nejrůznější vady řeči. Někteří oslovení pedagogové zaznamenali u letošních zápisů 40 až 90 procent dětí s řečovou vadou. A to je alarmující zjištění.
Podle odborníků může být příčinou to, že rodiče podcenili důležité vývojové fáze dítěte, které souvisí s rozvojem řeči a myšlením. Děti potřebují vnímat řeč rodičů už v kočárkovém období. Následovat by mělo období, kdy děti poslouchají jednoduché říkanky a lidové písně. Důležitá je pak také kvalitní předškolní příprava. U dětí s řečovými vadami odborníci často docházejí k tomu, že rodiče minimálně jednu z těchto tří důležitých rozvojových etap zanedbali či zcela vynechali.
Rozvoj řeči úzce souvisí s rozvojem myšlení. Jsou si vzájemným obrazem. Pokulhává-li dítě v jednom, může být na tom obdobně i v paralelní dovednosti. Prvních šest let života je z hlediska rozvoje intelektu nejdůležitějších. Dědičnost hraje podstatnou roli, ale z nedávných i starších studií vyplývá, že až 40 % je možné v dnešním civilizovaném světě dohnat kvalitním vzděláváním. Jaké jsou podle odborníků tři nejdůležitější vývojové fáze pro rozvoj řeči a myšlení, které se určitě vyplatí nepodcenit?
Rodiče by měli nabídnout dětem v době, kdy jsou vzhůru, dostatek řečových impulzů. Dítě odezírá, zvyká si na postavení mluvidel, mluvu, trénuje sluch. Rodiče by měli komentovat vše, co se kolem děje, co právě dělají.
Období s jednoduchými říkankami a lidovými písněmi. Dítě baví rým a rytmus jednoduchých říkanek, opakování jednoduchých veršů jim tříbí paměť. Některé děti nemusí bavit klasické říkanky, jako jsou ty od Josefa Lady. Těm pak rodiče musí najít takové, které je zabaví. Pro syna, kterého klasické říkanky nebavily, lékařka Jana Martincová před lety sepsala Říkačky pro chytré hlavičky.
Odborníci zdůrazňují, že rytmus říkanek, kterému se dítě naučí, mu pomůže u pozdějšího slabikování. “Když vynecháte toto velmi důležité říkankovo-písničkové období a nabídnete místo nich nemluvené či dabované cizojazyčné seriály (postavičky v nich často komolí slova, snaží se mluvit vtipně tím, že huhňají apod.), ohrozíte tím nejen řeč, kdy dojde k zúžení slovního projevu dítěte, ten se pak vyznačuje chudou slovní zásobou, ale i jeho schopnost myšlení. Nahrazením kreativního, s jazykem si pohrávajícího říkankového období tabletem, mobilem nebo televizí z něj možná navždy místo aktivního kreativce uděláte pasivního životního konzumenta,” vysvětluje pedagožka Jitka Teturová.
Jedná se o nejdůležitější proces před následným nástupem do školy. Dítě si v něm upevní, s čím se dosud v životě setkalo. Rozvíjí se košatost řeči, analogie, asociace, vytváření logických vazeb a souvislostí mezi jednotlivými informacemi, dítěti se dosavadní znalosti skládají jako puzzle do obrázku. Dochází k rozvoji mozkových funkcí uvnitř, navenek se projevují komentováním věcí a jevů.
“Dítě si při předškolní přípravě s respektem získá potřebné znalosti a návyky, sebevědomí a učí se spolupráci. Zvyká si na kladení otázek a přemýšlení nad odpověďmi. Předškolní přípravu můžeme nazvat obdobím kreativní komunikace, kterou nemá šanci zažít dítě, které se teprve učí správné výslovnosti,” uvádí pedagožka Irena Košutová.
„Tohle jsou tři základní milníky aktivit pro zdárný rozvoj řeči a myšlení dítěte od narození do 6 let. Právě u dětí s vadami řeči často docházíme k tomu, že byla minimálně jedna z těchto důležitých rozvojových etap vynechána,” říká lékařka a autorka knížek předškolního vzdělávání Jana Martincová.
S dítětem je vhodné získávat nové znalosti a dovednosti formou hry. Bude na ni na rozdíl od příkazů a nařizování reagovat pozitivně. Často se však dítě dané činnosti z nedostatku sebevědomí může obávat, pak je na rodiči dodat mu dostatek odvahy, aby samo zjistilo, že ho činnost vlastně baví, jde mu a vykonává ji s radostí. Obrovsky záleží na pozitivním a motivujícím přístupu rodiče. Pozor si dají rodiče, kteří moc tlačí na pilu. Příkaz "mluv!" většinou dítě nerozmluví.
Pro děti jsou velmi důležité přístup a postoj rodiče. Ten, kterému vše přijde trapné, blbé či hloupé (zvláště ty jednoduché až stupidní říkanky), se sám připraví o možné kvalitní pomůcky pro vývoj dětí, když je bude pouze kritizovat – navíc před dítětem. Děti to vnímají. Vy jste v tomto věku pro ně autorita. Jestli jí zůstanete, máte ve svých rukou. Stejně jako označujete před dítětem trapnými jiné a jejich činnosti, můžete se pro ně později (zejména v pubertě) stát trapnými vy sami. Naučíte je přístupu, který se v budoucnu může obrátit proti vám. Lidé s jiným názorem a zájmy nejsou hloupí ani trapní, pouze jiní než vy.
Obrňte se trpělivostí. Neodmítejte dítě v období otázek “proč?”. Určitě jste někdy unaveni, ale pokud se dítěti nedostane srozumitelné odpovědi, ochabuje jeho chuť komunikovat. Stejně tak tomu bude, když dítěti pustíte něco na tabletu nebo v televizi, abyste mu nemuseli odpovídat na zvídavé otázky.
Pro správné postavení, obratnost mluvidel dítěte jsou dobré přehnaná mimika a artikulace rodiče. Hlavně nešišlejte! To můžete zkoušet pouze na domácí mazlíčky, ti to po vás nezopakují.
Pořád komentujte, pojmenovávejte a opakujte základní otázky a odpovědi. Když se chystáte s dítětem cokoliv dělat, říkejte to. Když dítěti podáváte hračku, pojmenujte ji. Nejlépe několikrát a různě: “Chceš míč?” Když ho podáváte, můžete ho popsat: “To je ale krásný, červený míč.” Slovo míč můžete i několikrát společně s podáváním zopakovat. Dítě to vezme navíc jako hru, u které se baví, a může mít snahu vás slovně napodobovat.
Pasivní zábava u tabletu může způsobit pozdní vývoj řeči, ta nebude tak rozvinutá, pokulhávat může i myšlení. Jde o absenci kreativního přístupu k životu, který bude pro budoucnost tak důležitý. Děti krmené místo poskytování lásky, času a vzdělávání pasivní zábavou (s nevysloveným vzkazem rodiče: “Hlavně buď ticho, seď a neotravuj!”) mohou být v budoucnu snáze manipulovatelné ostatními. Stejně jako v útlém dětství rozhodoval o náplni tablet, nechají v dospělosti o svém životě také rozhodovat jiné.
“Nebojte se obrátit se na odborníka,” radí dětská lékařka MUDr. Blanka Flugerová. Pokud dítě nemluví do tří let věku, je nejvhodnější, aby se rodiče obrátili na dětského lékaře dítěte a ten je nasměruje. Odborníků může být potřeba více (ORL k vyloučení vady sluchu, foniatr k vyšetření mluvidel, neurolog, psycholog, někdy i psychiatr, logoped), lékař o postupu rozhodne v kontextu s celkovým psychickým a mentálním vývojem dítěte.
Dětí trpících vadou řeči neustále přibývá, a právě proto vznikl projekt Hláskování s Lipánkem, který pomáhá v boji s chybnou výslovností. Je určen dětem i rodičům, a to ke společnému procvičování problematických hlásek.
Pomocí krátkých a hravých videí, jimiž provází zkušená logopedka, se rodiče dozvědí, jak vyslovovat hlásky přirozeně a podpořit zdravý rozvoj řeči svých ratolestí. Nejnovější 3. řada se zaměřuje na ty nejproblematičtější hlásky, jako jsou R a Ř nebo třeba záludné L. Kromě toho lze za každý výrobek značky Lipánek získat různý počet Lipošů, které následně můžete na webu lipanek.cz směnit např. za logopedické kartičky. Více o projektu se dozvíte na hlaskovanislipankem.cz.
[********************]