[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Značka Philips Avent, která letos slaví 40 let na trhu, přichází s kampaní #ShareTheCare (Pečujme spolu). Jejím cílem je inspirovat rodiče k rovnoměrnějšímu rozdělení péče. Společnost proto ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd oslovila více než 1000 českých a slovenských rodičů a zjišťovala, co je na společné péči těší a co jim naopak komplikuje život.
Z kvantitativního a kvalitativního šetření vyplynulo, že jen 31 % matek si myslí, že péče o děti je rozdělena spravedlivě. Průměrná maminka dítěte do tří let obstará až 75 % péče, která zahrnuje kojení, nakupování, praní dětského oblečení nebo návštěvy lékaře. Otcové, když se do péče zapojí, si nejčastěji s dětmi hrají, koupou je a v pozdějším věku s nimi chodí ven.
„Všimli jsme si, že jak ženy, tak muži v průzkumu přeceňují své zásluhy při péči o děti. Oba v páru bývají přesvědčeni, že většinu práce dělají právě oni. Matky mají pocit, že jsou doma na všechno samy, zatímco otcové cítí tíhu povinnosti rodinu živit,“ říká ředitel kvantitativního výzkumu v agentuře Perfect Crowd Jan Schmid.
Právě s uživením rodiny souvisí to, že muži se potřebují do práce vyspat, a tak jsou málokdy ochotni v noci k dítěti vstávat. Na fyzickou únavu si v dotazníku stěžovalo 83 % matek a 66 % otců. Maminky si denně dopřejí jen 4,18 hodiny nepřerušovaného spánku a 77 % z nich únavou ztrácí trpělivost a zvyšuje hlas na partnera. Jedním z častých důvodů konfliktu bývá, že podle 62 % maminek, když se otec stará o dítě, stejně je do péče neustále zapojuje. Více než polovina otců má zase obavy z kritiky kvůli detailům, které se jim prý od partnerky dostává.
„Maminky si často nastavují nereálné cíle pod tlakem sociálních sítí a ve snaze být perfektními matkami. Musíme si však uvědomit, že není nutné ani možné za každou cenu dosáhnout dokonalosti. I když se vám zdá, že partner třeba oblékl miminko do neladícího oblečení, není to konec světa. Dítě kombinaci maskáčů s růžovými ponožkami určitě přežije,“ říká peer konzultantka z organizace Úsměv mámy Hana Hetlinger.
Dalším často skloňovaným tématem je, že matky nemají čas na sebe. V průzkumu to potvrdilo 85 % Češek, a 2 ze 3 dokonce kvůli dítěti zanedbávají i své zdraví. Zpovídané ženy mají denně v průměru pouhých 90 minut času pro sebe. Globálně je to dokonce méně než hodina. Otcové miminek si pak mohou užít většinou 2 až 4 hodiny volna za den. Rozdíl se ale vyrovnává ve chvíli, kdy děti vyrostou natolik, aby si mohly s tatínkem hrát, a maminky se vracejí do práce.
Když se české a slovenské páry baví o péči o děti, často to zní, jako kdyby se muži a ženy navzájem neslyšeli. Přitom pozitivní změna je možná, jen když se pochopí.
„Maminky často očekávají, že muž automaticky vidí, co je třeba udělat, a buď to udělá sám od sebe, nebo jim pomoc nabídne. Obě pohlaví však do velké míry mluví jinými jazyky, a tak i bez zlých úmyslů může dojít k nedorozumění. Muži totiž plnou myčku opravdu nevidí. Maminky se musí naučit si o pomoc říkat a přesně vyjádřit, co má partner udělat. Tatínkové konkrétní ‚návod‘ ocení. Zároveň největší pomocí, kterou mohou partnerce poskytnout, je nevytvářet si domněnky a jednoduše se jí zeptat, co potřebuje,“ vysvětluje Hana Hetlinger.
88 % rodičů v dotazníku uvedlo, že společné zážitky s dítětem jim přinesly radost a stmelují je. Tři čtvrtiny z nich také vnímají svého partnera ještě lépe než dříve, když vidí, jak se stará o dítě, a rodina dává jejich vztahu nový smysl. 65 % párů společná péče o dítě sblížila.
„Rodičovství nás s manželem rozhodně sblížilo, porodem počínaje a nikdy nezavřenými dveřmi na záchod konče. I když ani jeden nejsme jak ve vztahu, tak jako rodiče dokonalí, tak věřím, že společně zvládneme všechno. Jsme tým,“ říká k tomu moderátorka Andrea Antony.
Velkým pomocníkem pro společnou péči mohou být také technologie. Moderní technologie mohou rodičům pomoci s každodenní péčí. Odsávačky mateřského mléka umožňují tatínkům zapojit se do krmení, chůvičky a aplikace zase usnadňují dohled nad miminkem. Například nejnovější model Philips Avent Premium Connected dokonce rozpoznává příčiny pláče pomocí umělé inteligence. „Díky technologiím mohou ženy získat více času pro sebe, zatímco péče o děti se stává radostí celé rodiny,“ uzavírá Eva Rosenberg, brand development manažerka ve společnosti Philips.