[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Milan Janků provozoval léta u Mladé Boleslavi penzion U Netopýra. Jeho klientelu tvořili především manažeři a pracovníci z přilehlých průmyslových podniků. „Ráno v šest hodin vstanou, přijedou v devět večer a ještě mají v restauraci jednání, tak tady chtějí mít klid,“ popsal denní režim svých zákazníkům Milan Janků pro iDnes.cz.
Hosté u něj bývali spokojení, jenže postupně jich začalo ubývat. Stěžovali si, že je ruší neustálé povykování dětí, které s sebou vzali rodiče do restaurace penzionu. Na tržbách penzionu to bylo znát. Do penzionu přestali jezdit zahraniční manažeři, kterým na nějaké té koruně nesešlo a maminky, které si na terase daly kávu a zmrzlinu a u toho si třeba tři hodiny povídaly, výpadek tržeb nedorovnaly. Takže podnikatel musel propustit personál.
Zatímco si maminky povídaly, děti pobíhaly kolem a servírky zakopávaly o pohozené hračky. Z hlasitých dětí byly hosté rozladěni a občas došlo i k hádkám mezi hosty a maminkami dětí. Milan Janků se snažil aby se děti v restauraci nenudily. Zřídíl dokonce dětský koutek. "Často sloužil jako úschovna dětí, hluk byl ještě větší, protože rodiče se dětem příliš nevěnovali," vyprávěl Janků.
Nakonec tedy na dveře vyvěsil cedulku: "Tato restaurace není vhodná pro děti do 6 let v doprovodu rodičů z důvodu rušení ostatních a hotelových hostů."
Manažeři se do hotelu během půlroku vrátili a podnik začal znovu vydělávat. Přišla však kontrola České obchodní inspekce a ta cedulku označila za diskriminační a majiteli uložila pokutu. Nepomohlo ani odvolání k vyššímu inspektorátu. A pak už to bylo jako na houpačce. Městský soud v Praze rozhodnutí zrušil. Inspektorát podal kasační stížnost nakonec spor rozhodl až Nejvyšší správní soud. Verdikt byl, že Milan Janků návštěvníky s dětmi diskriminoval. Takže Pražské soud musí stížnost znovu posoudit.
Ten spor trvá už šest let. Penzion u Netopýra se mezitím proměnil v hotel Bat. Majitel vstup dětí znovu povolil a hosté se začali znovu ubytovávavat jinde. Teď je restaurace zavřená a slouží jen hotelovým hostům.
Maminky už dnes mají spoustu možností, kam zajít s dětmi. Existují Baby Friendly podniky, kde jsou děti vítané. Co ale takto naopak? Má mít majitel gastronomického zařízení možnost si vybrat klientelu, kterou bude upřednostňovat a jiné do provozovny zakázat vstup? Máte nějakou zkušenost ze zahraničí, jak se to řeší tam?
Diskutujte na toto téma i bez registrace v diskuzi pod článkem.