Maminka.czŠkolák

Reklama pro děti jako skrytý manipulátor

Pramen zdraví z Posázaví, jen Veselá kráva je pro vás ta pravá nebo Milka - nejjemnější pokušení. Že jsou vám tyto reklamní slogany povědomé? Není se čemu divit, reklamě je těžké se vyhnout a ještě těžší odolat. Nebo ne?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Tak schválně, do jaké skupiny patříte vy? Přistihnete se, že v regálu supermarketu automaticky berete jogurt, který jste včera viděli v reklamě? Co je na tom špatného, je přece schválen Českou pediatrickou společností a určitě bude dobrý. Na složení přece nezáleží, vždyť má tak hezký obal… Nebo jste šťastlivci, kteří se rozhodli reklamu ignorovat a nakupujete pouze podle vlastního uvážení? V tom případě gratuluji. 

Nákupní seznam podle dětí

Možná si to ani neuvědomujete, ale vliv na nákupní chování mají i naše děti. A rozhodně ne zanedbatelný.  Kdo by nechtěl udělat těm malým neposedům radost, a to i v takové maličkosti jako je běžný nákup potravin. Není žádnou novinkou, že děti patří k nejvýznamnější cílové skupině, na kterou se obchodníci zaměřují. Zadavatelé reklamy jsou si totiž moc dobře vědomi síly, kterou mají děti na nákupní chování svých rodičů.

Na to spoléhají reklamní agentury, které aby co nejefektivněji vzbudili zájem dětí o nabízený produkt, neváhají spolupracovat s dětskými psychology. I přestože je toto hodně za hranicí etiky, výrobcům se to vyplatí. Bohužel u nás zatím neexistuje žádný zákon, který by reguloval reklamy zaměřené na děti, tak jako je běžné v některých zemích.  Podle studie České děti 2006 působí reklama jako impuls ke koupi u více než poloviny dětí.

Mami, dám si něco zdravého

Dívali jste se někdy na dětské programy, mezi kterými se to jen hemží reklamními spoty na potraviny, které se přídavným jménem zdravé rozhodně pyšnit nemohou? Možná budete překvapeni, kolik reklam na různé dobroty se v televizi během pořadů pro děti objevuje. Ale jak vysvětlit dítěti, že ten mléčný řez plný mléka nepatří mezi nejzdravější svačinky a že ta voda pro děti není rozhodně slazena jen kapkou citrónu, jak v reklamě tvrdí?

Děti televizi věří a jsou snadno ovlivnitelné tím, co vidí a slyší. Není to tak dávno, co mi můj tehdy čtyřletý syn odpověděl na otázku, zda je po snídani, jednoduchým sdělením: „Už jsem aktimelizoval“.  Chvíli mi trvalo, než jsem pochopila, co tím myslí a popravdě se vyděsila, jak si vůbec tohle mohl zapamatovat.

A to podotýkám, že zatím patří k těm šťastným dětem, které stále dávají před technickými vymoženostmi přednost legu a před televizní obrazovkou netráví hodiny. I přesto je téměř nemožné se reklamě vyhnout.

Kalorická bomba z reklamy

Zajímavé jsou také výzkumy týkající se vlivem reklamy na děti. Například se ukázalo, že čím více se dítě dívá na televizi, tím je větší pravděpodobnost, že na svačinu chce potraviny inzerované v reklamách.  Před pár lety zveřejnila agentura Reuters studii britských vědců, ve které vyšlo najevo, že televizní reklamy v dětech opravdu probouzejí chuť na sladkosti a nezdravé potraviny.

Studie také potvrdila předešlé vědecké výzkumy, které tvrdily, že děti mají tendenci vyžadovat tyto kalorické bomby po tom, co na ně viděly reklamu. Přestože děti jsou schopny rozlišit animovanou pohádku od reklamy ve věku okolo čtyř let, odolat záměrům reklamní tvůrců jsou schopni až o šest – sedm let později. 

Držte si reklamu od těla  
Dítě je na světě

Držte si reklamu od těla  


Ze studie agentury Ogilvy&Mather jasně vyplývá, že zatímco v prodeji léků, nábytku a zčásti i oblečení je vliv rodičů rozhodující, pak o hračkách, trávení volného času a třeba laskominách chtějí děti rozhodovat samy. Nejzákeřnější jsou však reklamy, které dokážou „obalamutit“ i rodiče. Není žádnou výjimkou, že výrobci propagují (mylně nebo schválně, to si přeberte sami) své produkty jako zdravé.

Reklamy jsou plné sdělení o zdravých svačinkách obsahující mléčnou kulturu nebo cereálie, ale přitom neuvedou jejich vysoký kalorický obsah. Bohužel. Důležitá část sdělení prostě chybí. Typickým příkladem jsou snídaňové cereálie, které vzhledem k vysokému obsahu cukru jsou pro děti vyloženě nevhodné. No ale řekněte, kdo z vás nemá doma medové kroužky nebo čokoládové lupínky do mléka? Tím, že rodiče vnímají tyto potraviny jako zdravé, jsou reklamy na tyto produkty opravdu ošidné.

Samolepkové šílenství

Další samostatnou kapitolou vlivu reklamy na děti a rodiče jsou věrnostní programy za nákup v supermarketu. To, že každý měsíc dostáváme v různých supermarketech k nákupu nad určitou částku nějakou samolepku, abychom si mohli vytvořit sběratelskou edici, jsme již zvyklí.

Když ale supermarkety nasadí těžký kalibr v podobě získání plyšáků za nasbírání dvaceti samolepek za nákup nad dvě stě korun, to je jiná. Typickým příkladem je například akce supermarketu Billa a jejich kampaně Angry Birds. Máte snad ve svém okolí dítě, které by nechtělo adoptovat podivné zelené prasátko nebo rozzlobeného ptáčka?

 

Pokud dítěti budeme kupovat každou chvíli něco nového, bude automaticky počítat s tím, že danou věc hned dostane.

 


V mateřské škole se to těmito plyšovými hlavičkami z původně počítačové hry jen hemžilo. Děti se předháněly, které nasbírá rychleji všech osm z celé série. A rodiče? Ti si oddechli, že akce již skončila, jinak by nakupovat v Bille museli ještě dnes.  Co by pro své ratolesti neudělali. I zde se jasně ukazuje vliv reklamy na děti a následně jejich rodiče.

Zatímco jindy bychom nakoupili kdekoliv, když je akce s plyšáky, máme výběr už předem daný. Nebylo by jednodušší dětem vysvětlit, že ti plyšáci nejsou zadarmo, a že za ušetřené peníze z nákupu jim raději koupíme hračku, se kterou si užijí více legrace?

Kdo z nás by reklamě nepodlehl?

Je zřejmé, že děti v předškolním věku ještě nerozlišují jasně fikci od skutečnosti. Když vidí v reklamě veselého kluka, který střílí ze super samostřílu a je za hvězdu party, nebo vysmátou holčičku, která má spoustu bezva kamarádek, protože má novou kabelku, kterou si sama pomalovala, chtějí být také takoví. A aby toho dosáhli, chtějí propagovaný produkt. To je přece jednoduchá úvaha.

A protože rodiče si nepřejí nic jiného, než aby bylo jejich dítě šťastné, je nepodlehnutí naléhání dětí po koupi daného výrobků občas velkým oříškem. Přece nebude náš Jiřík jediný ve třídě, kdo danou věc nemá…  Zde nastává důležitá role nás, rodičů, abychom dokázali svým dětem vysvětlit, že i bez věcí z reklamy se dá žít.

Jak se nenechat ovlivnit reklamou

Nepodlehnout diktátu svých dětí.

Děti se chovají podle toho, co všechno mu dovolíme.

Pokud dítěti budeme kupovat každou chvíli něco nového, bude automaticky počítat s tím, že danou věc hned dostane.

Učit děti, že k získání něčeho je potřeba vynaložit úsilí a že nic není zadarmo. To platí i pro rodiny, pro které není problém pořídit danou věc dítěti hned.

Dítě bychom měli vést k pochopení hodnoty peněz od útlého dětství. Pokud si dítě něco velice přeje a má svou kasičku, neuškodí, když si na danou věc přispěje.

Měli bychom si uvědomit, že špatná není jen reklama, která na děti působí, ale především naše chování. Když budeme dětem odmalička vysvětlovat, proč mu daný produkt nechceme koupit a podle čeho si výrobky vybíráme, bude se i náš potomek chovat později stejně. Požaduje- li dítě při nákupu zboží z reklamy, je vhodnější než odmítnutí jeho zakoupení, prostudování zboží s dítětem. Můžete tak dítěti vysvětlit, že v reklamě neuvedli spoustu důležitých informací, třeba že složení není zdravé nebo že je daná věc zbytečně drahá.

Regulace reklamy pro děti

I u nás existuje regulace reklamy zaměřená na děti. Například Potravinářská komora ČR se řídí zásadami, které se týkají reklamy na potraviny a nealkoholické nápoje pro děti.  Jedna ze zásad například zní, že reklama nesmí klamat ohledně kladného efektu spojeného s konzumací potraviny či nápoje.

Zatímco u nás se o zpřísnění regulace reklamy diskutuje, v řadě států mají pro reklamu zaměřenou na děti mnohem striktnější podmínky. Například švédský zákon neumožňuje přerušovat pořady určené dětem do 12 let reklamou. Také je zakázáno vysílat reklamu těsně před a po takových pořadech.

V Norsku je zakázána reklama primárně zacílená na děti, čímž se rozumí propagace produktu, který je zajímavý pro děti, obsahuje prvky animace nebo jinou formu ztvárnění přitažlivou pro děti a rovněž neumožňuje účinkování dětí mladších 13 let v reklamě. Rovněž je zakázáno vysílat jakoukoli reklamu během dětských pořadů a v ochranném desetiminutovém časovém pásmu před a po dětském pořadu.

Jak to máte vy? Podléháte při nákupu přáním svých dětí?
 

Reklama útočí na děti už od malička. Jak je ochránit?

 

Témata: Děti, Předškolák, Školák, Batole, Chování a vztahy, Reklama, pořad pro děti, Čtyřletý syn, Nealko, Dětský psycholog, Jak, Manipulátor, Útlé dětství, Zájem dětí, Řek, Reuters, Dětský pořad, Nákupní seznam, Skryt, Úvaha, Zásada, Reklamní spot, Těžký kalibr, Jiřík, Typický příklad