Maminka.czBatole

Řešit vady řeči až ve škole je pozdě. Začněte ve třech letech

Libuše Novotná 22.  2.  2013
Naučí-li se dítě správně mluvit před nástupem do 1. třídy, bude to mít pozitivní vliv na jeho výsledky ve škole a na zapojení do kolektivu vrstevníků.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Seznam kapitol
2. Jak mluvit s dítětem

Zlomový je třetí rok věku

Kdyby se začala špatná výslovnost vaší ratolesti řešit až ve škole, tak by mohlo být opravdu pozdě. Vždyť prvňáček musí vstřebat tolik nových informací! Pokud má problémy s komunikačními dovednostmi včetně poruchy řeči, stane se pro něj škola trápením od samého začátku.

Důležitým předělem ve vývoji každého dítka jsou jeho třetí narozeniny. Tříletý potomek nás svými dotazy dokáže pořádně vytočit zvláště tehdy, když se tisíckrát dokola ptá: „Proč?“ Je třeba si uvědomit, že se nejedná jen o zvědavost, ale také o získání naší pozornosti, respektive vytváření a rozvoj citové vazby.

Dítě velmi brzy vnímá vztahy mezi lidmi a atmosféru rodiny, ve které žije. Naše ratolest nám svými stále se opakujícími otázkami chce vlastně sdělit, že má zájem a chuť s námi mluvit. Vnímavý rodič nikdy své dítko v tomto případě neokřikuje a ani mu nedává najevo, že ho tím vlastně ruší. Výsledkem by totiž bylo jen to, že by se dítě přestalo dotazovat, jeho komunikační dovednosti by se dále nerozvíjely a ono by mohlo o komunikaci ztratit zcela zájem.

Rodiče by si také měli uvědomit, že právě kolem třetího roku života jejich potomka jsou na jeho řeč kladeny velké nároky. Přidružit se mohou i vývojové problémy způsobené dozráváním jeho osobnosti, které můžeme nazvat obdobím vzdoru. Často se v této době dítěti narodí sourozenec nebo nastoupí do mateřské školy. Tyto situace pro něj představují zvýšené nároky na jeho psychickou odolnost.

Odpovídat a vysvětlovat. Stále dokola

Budete-li svému dítku číst, vyprávět a vysvětlovat, zajistíte mu velkou slovní zásobu, správné vyjadřování, ale také cit pro gramatiku jazyka a rozvoj jeho myšlení. Dítěti je rovněž třeba pomáhat v objevování vhodných slov pro pojmenování určitých činností.

V písničkách, básničkách a říkadlech se upevňuje rytmus slova včetně gramatických struktur. Je to období pohádek a her. Právě při hrách si může začít trénovat různé životní situace a zároveň se učí spolupracovat se svými vrstevníky, což podporuje rozvoj jak jeho komunikačních dovedností, tak těch sociálních.

Nezapomínejme potomka chválit a buďme tolerantní k jeho chybám. Nejlepším prostředím pro jeho harmonický rozvoj je vytváření ideální rodinné atmosféry, která je plná lásky a porozumění. Proto by rodiče měli se svými dětmi v tomto věku co nejvíce mluvit, na každou otázku trpělivě odpovídat a vše stále dokola znovu a znovu vysvětlovat. Tím mohou eliminovat riziko, že se u jejich dítěte v pozdějším období objeví poruchy řeči či komunikace vůbec.

V další kapitole se dozvíte, jaké jsou nejčastější vady řeči.

Témata: Děti, Časopis Maminka, Předškolák, Batole, Logopedie, letec, Tisíc slov, Zac, Let, Šestý rok, Nejčastější otázka, Komunikační schopnost, Tříslo, Následná péče, Hrubá motorika, Smyslové vnímání, Správná výslovnost, Nejlepší prostředí, Vnímavý rodič, Třetí narozeniny, Opakující otázka, Básnička, Pohyb dětí, Porucha řeči, Pravopis